ࡱ> Hxbjbj 8rrnp z 8  2"(Z"p"p"p"###$?#####p"p"4À|*|*|*#p"p"|*#|*|*flp"@;%iztـ0 i0׆%(׆xll׆m##|*#####(### ####׆######### 6: Onderwijs- en Examenregeling (ex artikel 7.13 en 7.59 WHW) Opleidingsspecifieke bijlagen Bacheloropleiding Communicatiewetenschap (CW) De decaan van de faculteit, gelet op de artikelen 9.5, 9.15, eerste lid, onder a, 7.13, eerste en tweede lid, 9.38, onder b, en 9.18, eerste lid, onder a, en 7.59 van de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek, gehoord het advies van de opleidingscommissie en de instemming dan wel het advies van de faculteitsraad ten aanzien van de opleidingsspecifieke bijlage van de betreffende opleiding besluit vast te stellen de onderwijs- en examenregeling van de hierna genoemde opleiding: Communicatiewetenschap  Inhoudsopgave Bijlage 1. Inhoud van de opleiding en van het daaraan verbonden examen 3 Bijlage 2. De doelen en eindtermen van de opleiding 7 Bijlage 3. Specifieke kenmerken van de opleiding 11 Bijlage 4. Overgangsregelingen 12 Bijlage 5. Regeling (Bindend) studieadvies 13 Bijlage 6. Overzicht van voorkenniseisen van onderwijseenheden van de bacheloropleiding Communicatiewetenschap 14 Bijlage 7. Onderwijseenheden die worden beoordeeld met G of O 15 Bijlage 8. Samenstelling examencommissie CW/CS 16 Bijlage 9. Proefpersoonregeling 17 Bijlage 1 Inhoud van de opleiding en van het daaraan verbonden examen De opleiding omvat de volgende onderwijseenheden in de studiejaren B1, B2 en B3. Succesvolle afronding van deze eenheden geeft toegangsrecht tot het bachelorexamen. Studieprogramma eerste jaar: B1 (Bachelor 1) Module-codeModule-naamECModule examinatorWijze van beoordelen201300012Communicatietheorie en Ontwerpen15Baas, N. MScTentamen201300013Taal, Tekst en Beeld15Karreman, dr. J.Tentamen201300014Communicatiekanalen en Mediastrategien15Geest, dr. T.M. van derTentamen201300015Onderzoek in de Communicatiewetenschap15Hoof, dr. J.J. vanTentamen Daarnaast moet het volgende onderdeel worden afgerond: VakcodeVaknaam192480300Proefpersoon uren B1 Meer informatie over dit onderdeel is te vinden in bijlage 5. Studieprogramma CW tweede jaar: B2 (Bachelor 2) Module-codeModule-naamECModule examinatorWijze van beoordelen201400236Technische, Professionele en Interculturele Communicatie15Beldad, dr. A.Tentamen201400237Sociale Media en Netwerken15Deursen, dr. ing. A.J.A.M. vanTentamen201400238Corporate en Organisatiecommunicatie15Gosselt, dr. J.F.Tentamen201400239Marketingcommunicatie en Consumentengedrag15Galetzka, dr. M.Tentamen Studieprogramma CW derde jaar: B3 Semester 1 VakcodeVaknaamECExaminatorWijze van beoordelenKeuzeruimte30 Semester 2 VakcodeVaknaamECExaminatorWijze van beoordelen201000099Modelontwerp in de Communicatiewetenschap4Dijk, prof. dr. J.A.G.M. vanTentamen201000119Onderzoekparadigmas in de Communicatiewetenschap4Vuuren, dr. H.A.Tentamen192460090 Filosofie van de Communicatie4Aydin, prof. dr. O.Tentamen192460650 Bacheloropdracht CW18Tempelman, drs. M.H.Opdracht Daarnaast moet het volgende onderdeel worden afgerond: VakcodeVaknaam192480400Proefpersoon uren B2 en B3 Meer informatie over dit onderdeel is te vinden in bijlage 5. Bijlage 2. De doelen en eindtermen van de opleiding Doelen van de bacheloropleiding Communicatiewetenschap In de opleiding wordt aandacht besteed aan de volgende opleidings- en vormingsdoelen (profielen van de academicus): Kennis van en inzicht in theorien en methoden van de discipline gebonden en ondersteunende kennisgebieden; Wetenschappelijke competenties(onderzoeker); Toegepaste wetenschappelijke competenties (ontwerper, adviseur, beleidsmaker/manager); Algemene beroepsvoorbereidende competenties; Algemene persoonlijke vorming en ontwikkeling. De student doet kennis en inzichten op in de belangrijkste communicatiekundige en ondersteunende kennisgebieden, leert de voor de discipline gangbare methoden en technieken kennen en toepassen en orinteert zich in de breedte op de verschillende rollen die hij in de latere beroepswereld kan uitoefenen. In de eindfase van de opleiding kiest de student voor een competentiegerichte eindopdracht vanuit de rol van onderzoeker, ontwerper, adviseur of beleidsmaker. Met de eindopdracht in de rol van ontwerper, adviseur of beleidsmaker bereidt hij zich zowel voorop het functioneren als communicatieprofessional in de beroepspraktijk als op doorstroming naar de masteropleiding Communication Studies. Kenmerken De opleiding kent een curriculum waarin de meer communicatiewetenschappelijke onderwijseenheden ten behoeve van het gekozen profiel ondersteund en aangevuld worden door: Onderwijseenheden waarin communicatiekundig ontwerpen, gebaseerd op ontwerpondersteunend onderzoek, geoefend wordt; Wetenschappelijke kennis en inzichten uit basisdisciplines als psychologie, sociologie en tekstwetenschap; Onderwijseenheden die inzicht geven in de organisatiecontext; Onderwijseenheden die inzicht geven in de rol van nieuwe media; Onderwijseenheden die de rol van sociaalwetenschappelijk onderzoek duidelijk maken en de student vaardig maken in het zelf opzetten en uitvoeren van onderzoek; Een minor in een ander vakgebied ter verbreding en vorming van de student; Een kennismaking met het communicatiewerkveld (inclusief de wetenschap). Eindtermen van de bacheloropleiding Communicatiewetenschap Vakinhoudelijke kennis Afgestudeerde CW-ers zijn bekend met theoretische en methodische grondslagen van de belangrijkste kennisgebieden van de discipline communicatiewetenschap (voor zover aansluitend bij het profiel van de opleiding) en van de ondersteunende kennisgebieden. Zij kunnen de gangbare communicatiekundige methoden en technieken toepassen. De kennisgebieden zijn: Communicatietheorien. Communicatiekundige ontwerpprocessen. Communicatieonderzoekinstrumenten. Management van communicatieprocessen. Tekstanalyse en tekst- en documentontwerp. Mediatheorien en mediakeuze. Media- en communicatietechnologie. Nieuwe media, sociale media en netwerken. Technische communicatie. Interculturele communicatie. Professionele communicatie. Corporate en organisatiecommunicatie. Crisiscommunicatie en reputatiemanagement. Identiteit en imago. Marketingcommunicatie en consumentengedrag. Ethiek en filosofie van de communicatie. De afgestudeerde CW-er heeft inzicht in de aard van communicatiekundige kennis en de wijze waarop deze tot stand is gekomen. Competenties gerelateerd aan het functioneren als wetenschappelijke onderzoeker Afgestudeerde CW-ers zijn bekend met en hebben inzicht in de grondbeginselen van sociaalwetenschappelijk onderzoek; dat wil zeggen met de algemene principes, methoden en concepten van wetenschappelijk onderzoek, methoden van dataverzameling, -verwerking en interpretatie, beginselen van statistiek en methodologie, interpretatie en evaluatie van onderzoek, specifieke vormen van onderzoek (kwantitatief en kwalitatief) ten behoeve van probleemanalyse, (veld) experimenten. Afgestudeerde CW-ers hebben ervaring opgedaan met het uitvoeren van de kerntaken van de wetenschappelijk onderzoeker: probleemstelling formuleren, literatuuronderzoek, onderzoeksopzet, dataverzameling en bewerking, rapportage gericht op vakgenoten die beroepsmatig werkzaam zijn in de wetenschapstoepassing of overdracht. Afgestudeerde CW-ers zijn in staat een weg te vinden in voor communicatiekundig onderzoek relevante kennisbestanden; zij weten effectief informatie van verschillende aard te lokaliseren, te vergaren, op waarde te schatten en te selecteren, onderling te verbinden, te integreren en overdraagbaar te maken, daarbij gebruikmakend van moderne mediamiddelen. Competenties gerelateerd aan het functioneren als ontwerper, adviseur, beleidsmaker/manager De afgestudeerde CW-ers zijn in staat tot gentegreerd gebruik van wetenschappelijke kennis en onderzoek enerzijds en praktijkkennis (vakliteratuur) anderzijds bij het analyseren en oplossen van complexe communicatiekundige ontwerpproblemen. Een afgestudeerde CW-er weet systematisch, vragenderwijs en op creatieve wijze complexe communicatiekundige problemen te analyseren en op te lossen, rekening houdend met het implementatie- en evaluatietraject. Tevens is de CW-er in staat complexe communicatieproblemen te structureren in abstracte modellen. De CW-er beschikt hiervoor over een uitgebreid repertoire aan kennis- en vaardigheden in de toepassing van communicatiekundige onderzoeks- en ontwerpmethoden en ondersteunende hulpmiddelen daarbij, zoals informatie en communicatie technologie (ICT). Dit repertoire is verbonden met gedegen disciplinaire kennis en bekendheid met gebruikte vocabulaire en heersende cultuur van de beroepspraktijk voor communicatiekundige. De afgestudeerde CW-er beschikt tevens over de vaardigheden om ontwikkelde kennis, inzichten en oplossingen in woord en geschrift strategisch over te brengen, rekening houden met het doel, de doelgroep en de (veranderings)context. De afgestudeerde CW-er beschikt over een kritisch en reflectief denkvermogen dat van voldoende kwaliteit is om eigen en andermans werk (producten, processen) naar waarde te kunnen schatten. De afgestudeerde CW-er heeft besef van de betekenis van communicatiekunde in relatie tot organisatiekundige aspecten, andere vakgebieden en maatschappelijke verhoudingen en ontwikkelingen en weet te opereren rekening houdend met verschillende stakeholders. Algemene beroepsvoorbereidende competenties De afgestudeerde CW-er: Beschikt over een academisch denk- en redeneerniveau; hij/zij heeft het vermogen om kritisch, consistent, rationeel, logisch en creatief te denken, te kunnen abstraheren en vanuit abstracties te denken, verbanden te leggen en te reflecteren, is bekend met de invloed van eigen en andermans waarden en normen en bezit argumentatievaardigheid; Is in staat tot initiatiefrijk, zelfstandig, doelgericht werken; Beschikt over de attitude en vaardigheden om het eigen leerproces te initiren, vorm te geven en (bij) te sturen (levenslang leren) en te komen tot professionele groei; Is in staat in teamverband te werken, zowel binnen de eigen discipline als in samenwerking met andere disciplines; Is in staat projectmatig te werken (plannen, cordineren, samenwerken); Beschikt over strategisch inzicht en de benodigde communicatieve vaardigheden (schriftelijk en mondeling) voor doel- en doelgroepgerichte communicatie; Beschikt over de attitude tot en is in staat te reflecteren op het eigen functioneren, daarvan te leren en zo nodig gedrag en handelen bij te stellen; Beschikt over voldoende sociale vaardigheden om binnen het beroepenveld adequaat te kunnen communiceren met klanten, wetenschappers, collega's leidinggevenden en ondergeschikten, samenwerkende of betrokken partijen e.a.; Is zich bewust van eigen waarden en normen en de voor de discipline en de beroepspraktijk gangbare waarden en normen en houdt rekening met de ethische aspecten van eigen handelen en communicatie; Beschikt over voldoende kennis van het Engels om Engelstalige wetenschappelijke literatuur te kunnen lezen en schriftelijk en mondeling in het Engels te kunnen communiceren; Beschikt over de ICT-vaardigheden die in de praktijk vereist zijn voor het functioneren als communicatiekundige in de beroepspraktijk. Algemene persoonlijke vorming De afgestudeerde CW-er: Heeft ervaring opgedaan met kennis, methoden en technieken, vocabulaire en cultuur van een andere discipline (minor) en daardoor een bredere blik op wetenschapsgebieden ontwikkeld en/of heeft zijn sociale en culturele horizon verbreed door een verblijf in het buitenland; Heeft oog voor wetenschappelijke en maatschappelijke ontwikkelingen; Heeft verantwoordelijkheidsbesef ten aanzien van zijn haar handelen; Heeft een kwaliteitsbewuste attitude ten aanzien van zijn werk en producten; Is in staat feedback te ontvangen en daarop adequaat te reageren. Bijlage 3 Specifieke kenmerken van de opleiding Invulling van de vrije ruimte van de opleiding. In het derde bachelorjaar (B3) heeft elke student een keuzeruimte van 30EC. Studenten kunnen deze keuzeruimte invullen, binnen dan wel buiten de universiteit. De invulling van deze keuzeruimte dient goedgekeurd te worden door de examencommissie. De regels die hiervoor zijn opgesteld zijn te vinden in de Handleiding B3-keuzeruimte Communicatiewetenschap. Als onderdeel van deze keuzeruimte kan elke student een minor volgen. Met uitzondering van de minors Luchtvaarttechniek, Music en Kunst, Media & Technologie kunnen CW-studenten, behoudens specifieke instroomeisen, aan elke minor deelnemen. Voor toelating tot de minor zijn UT-breed een aantal regels opgesteld. Deze gelden ook voor CW-studenten en zijn te vinden op  HYPERLINK "http://www.utwente.nl/majorminor" www.utwente.nl/majorminor Taal En van de eindtermen van de opleiding is dat studenten aan het eind van hun opleiding moeten beschikken over voldoende kennis van het Engels om Engelstalige wetenschappelijke literatuur te kunnen lezen en schriftelijk en mondeling in het Engels te kunnen communiceren. Daarnaast is het een feit dat de master opleiding Communication Studies een Engelstalige master opleiding is. Vanwege deze eindterm, ter voorbereiding op de Engelstalige master en het internationale karakter van de opleiding worden in de opleiding twee onderwijseenheden volledig in het Engels gegeven. Het betreft de modules Technische, Professionele en Interculturele Communicatie en Sociale Media en Netwerken. De colleges zijn Engelstalig en de toetsen en de (groeps)opdracht(en) mogen in het Nederlands of Engels worden gemaakt. Bijlage 4 Overgangsregelingen Algemeen Voor alle onderstaande vakken geldt Artikel 8.4 lid 4a van de Richtlijn Onderwijs- en Examenregeling Bacheloropleidingen: .. dat indien een onderwijseenheid zonder praktische oefeningen wordt geschrapt uit het programma, in het studiejaar daarna minimaal tweemaal de gelegenheid wordt geboden schriftelijk of mondeling tentamen af te leggen of op andere wijze een beoordeling te verkrijgen... Inleiding Communicatiewetenschap: Theorie (192413110) (4 EC) Dit vak is in 2012/2013 voor het laatst aangeboden. Studenten die nog niet eerder dit vak hebben deelgenomen, moeten vanaf 2013/2014 module 1 Communicatietheorie en Ontwerpen van 15 EC volgen. Deze module wordt in blok 1 aangeboden. Inleiding Communicatiewetenschap: Praktijk (192413120) (4 EC) Dit vak is in 2012/2013 voor het laatst aangeboden. Studenten die nog niet eerder aan dit vak hebben deelgenomen, moeten vanaf 2013/2014 module 1 Communicatietheorie en Ontwerpen van 15 EC volgen. Deze module wordt in blok 1 aangeboden. Communicatiekundig Ontwerpen (1924133040) (4 EC) Dit vak is in 2012/2013 voor het laatst aangeboden. Studenten die nog niet eerder aan dit vak hebben deelgenomen, moeten vanaf 2013/2014 module 1 Communicatietheorie en Ontwerpen van 15 EC volgen. Deze module wordt in blok 1 aangeboden. Media en Communicatie (192431240) (4 EC) Dit vak is in 2012/2013 voor het laatst aangeboden. Studenten die nog niet eerder dit vak hebben deelgenomen, moeten vanaf 2013/2014 module 3 Communicatiekanalen en Mediastrategien van 15 EC volgen. Deze module wordt in blok 3 aangeboden. Organisatiekunde voor CW (201000096) (4 EC) Dit vak is in 2012/2013 voor het laatst aangeboden. Studenten die nog niet eerder aan dit vak hebben deelgenomen, moeten vanaf 2013/2014 bij de opleiding Onderwijskunde het B2 vak Organisatiekunde (191920130) volgen. Dit vak wordt in blok 1 aangeboden. Inleiding Onderzoeksmethodologie (191962150) (4 EC) Dit vak is in 2012/2013 voor het laatst aangeboden. Studenten die nog niet eerder aan dit vak hebben deelgenomen, moeten vanaf 2013/2014 module 1 Communicatietheorie en Ontwerpen van 15 EC volgen. Deze module wordt in blok 1 aangeboden. Dataverzameling voor CW (192432200) (4 EC) Dit vak is in 2012/2013 voor het laatst aangeboden. Studenten die nog niet eerder aan dit vak hebben deelgenomen, moeten vanaf 2013/2014 module 4 Onderzoek in de Communicatiewetenschap van 15 EC volgen. Deze module wordt in blok 4 aangeboden. Academische Vaardigheden (192412250) (4 EC) Dit vak is in 2012/2013 voor het laatst aangeboden. Studenten die nog niet eerder aan dit vak hebben deelgenomen, moeten vanaf 2013/2014 de modules 1, 2 ,3 en 4 van elk 15 EC volgen. Ontwerpen van Nieuwemediatoepassingen (192431210) (6 EC) Dit vak is in 2012/2013 voor het laatst aangeboden. Studenten die nog niet eerder aan dit vak hebben deelgenomen, moeten vanaf 2013/2014 module 1 Communicatietheorie en Ontwerpen (15 EC) en module 3 Communicatiekanalen en Mediastrategien (15 EC) volgen. Deze modules worden in blok 1 en 3 aangeboden. Sociale Psychologie voor Managers (201100085) (4 EC) Dit vak is in 2012/2013 voor het laatst aangeboden. Studenten die nog niet eerder aan dit vak hebben deelgenomen, moeten vanaf 2013/2014 module 4 Onderzoek in de Communicatiewetenschap van 15 EC volgen. Deze module wordt in blok 4 aangeboden. Tekstwetenschap (192414000) (4 EC) Dit vak is in 2012/2013 voor het laatst aangeboden. Studenten die nog niet eerder aan dit vak hebben deelgenomen, moeten vanaf 2013/2014 module 2 Taal, Tekst en Beeld van 15 EC volgen. Deze module wordt in blok 2 aangeboden. Onderzoekspracticum 1 (192412250) (6 EC) Dit vak is in 2012/2013 voor het laatst aangeboden. Studenten die nog niet eerder aan dit vak hebben deelgenomen, moeten vanaf 2013/2014 module 4 Onderzoek in de Communicatiewetenschap van 15 EC volgen. Deze module wordt in blok 4 aangeboden. Statistiek 1 (191962160) (4 EC) Dit vak is in 2012/2013 voor het laatst aangeboden. Studenten die nog niet eerder aan dit vak hebben deelgenomen, moeten vanaf 2013/2014 module 2 Taal, Tekst en Beeld van 15 EC volgen. Deze module wordt in blok 2 aangeboden. Statistiek 2 (191962170) (4 EC) Dit vak is in 2012/2013 voor het laatst aangeboden. Studenten die nog niet eerder dit vak hebben deelgenomen, moeten vanaf 2013/2014 module 3 Communicatiekanalen en Mediastrategien van 15 EC volgen. Deze module wordt in blok 3 aangeboden. Ontwerpen van Printmedia (192431160) (6 EC) Dit vak is in 2013/2014 voor het laatst aangeboden. Studenten die nog niet eerder aan dit vak hebben deelgenomen, moeten vanaf 2014/2015 module 2 Taal, Tekst en Beeld van 15 EC volgen. Deze module wordt in blok 1B aangeboden. Statistiek 3 (191962200) (4 EC) Dit vak is in 2013/2014 voor het laatst aangeboden. Studenten die nog niet eerder aan dit vak hebben deelgenomen, moeten vanaf 2014/2015 module 4 Onderzoek in de Communicatiewetenschap van 15 EC volgen. Deze module wordt in blok 2B aangeboden. Kwalitatief Onderzoek voor CW (192432250) (4 EC) Dit vak is in 2013/2014 voor het laatst aangeboden. Studenten die nog niet eerder aan dit vak hebben deelgenomen, moeten vanaf 2014/2015 module 4 Onderzoek in de Communicatiewetenschap van 15 EC volgen. Deze module wordt in blok 2B aangeboden. Corporate Communicatie (192450220) (8 EC) Dit vak is in 2013/2014 voor het laatst aangeboden. Studenten die nog niet eerder aan dit vak hebben deelgenomen, moeten vanaf 2014/2015 module 7 Corporate en Organisatiecommunicatie van 15 EC volgen. Deze module wordt in blok 2A aangeboden. Organisaties in de Media (201000097) (4 EC) Dit vak is in 2013/2014 voor het laatst aangeboden. Studenten die nog niet eerder aan dit vak hebben deelgenomen, moeten vanaf 2014/2015 module 7 Corporate en Organisatiecommunicatie van 15 EC volgen. Deze module wordt in blok 2A aangeboden. Academic Writing in English (192471140) (4 EC) Dit vak is in 2013/2014 voor het laatst aangeboden. Studenten die nog niet eerder aan dit vak hebben deelgenomen, moeten vanaf 2014/2015 module 5 Technische, Professionele en Interculturele Communicatie volgen. Deze module wordt in blok 1A aangeboden. Communicatieonderzoek (192460360) (4 EC) Dit vak is in 2013/2014 voor het laatst aangeboden. Studenten die nog niet eerder aan dit vak hebben deelgenomen, moeten vanaf 2014/2015 het pre-master CS vak Communication Research and Design (201300065) van 5 EC volgen. Dit vak wordt in blok 1B en 2B aangeboden. Praktijkmodules Communicatieonderzoek (192460380) (4 EC) Dit vak is in 2013/2014 voor het laatst aangeboden. Studenten die nog niet eerder aan dit vak hebben deelgenomen, moeten vanaf 2014/2015 module 4 Onderzoek in de Communicatiewetenschap volgen. Deze module wordt in blok 2B aangeboden. Marketingcommunicatie (192413070) (8 EC) Dit vak is in 2013/2014 voor het laatst aangeboden. Dit vak wordt in het Engels gegeven (ook tentamens en opdrachten). Studenten die nog niet eerder aan dit vak hebben deelgenomen, moeten vanaf 2014/2015 module 8 Marketingcommunicatie en Consumentengedrag van 15 EC volgen. Deze module wordt in blok 2B aangeboden. Nieuwe Media en Communicatie (192431300) (8 EC) Dit vak is in 2013/2014 voor het laatst aangeboden. Studenten die nog niet eerder aan dit vak hebben deelgenomen, moeten vanaf 2014/2015 module 6 Sociale Media en Netwerken van 15 EC volgen. Deze module wordt in blok 1B aangeboden. Onderzoekspracticum 2 (192414300) (6 EC) Dit vak is in 2013/2014 voor het laatst aangeboden. Studenten die nog niet eerder aan dit vak hebben deelgenomen, moeten vanaf 2014/2015 module 2 Taal, Tekst en Beeld van 15 EC volgen. Deze module wordt in blok 1B aangeboden. Bijlage 5 Regeling (Bindend) studieadvies De decaan van de faculteit dient aan het einde van het eerste studiejaar een studieadvies aan iedere student uit te brengen. Leidraad voor dat advies is het aantal behaalde studiepunten en vakken (en het advies van studieadviseur en mentor). Een negatief studieadvies is bindend. De student die dit advies ontvangt kan zich de volgende drie studiejaren niet inschrijven bij de opleiding Communicatiewetenschap aan de UT. Voor een positief advies moet de student aan het eind van het eerste jaar voldoen aan de volgende normen (conform de Richtlijn bindend studieadvies Universiteit Twente): Minimaal 45 EC behaald De onderwijseenheden in jaar 1 (die meetellen voor het Bindend studieadvies) bestaan uit modules van 15EC. Voor het behalen van de 45 EC norm voor een positief advies dient de student minimaal drie van de vier modules in jaar 1 succesvol af te ronden. Hieronder wordt een korte toelichting gegeven bij de uit te brengen adviezen. Behaalde studiepunten Aantal behaalde modulesStudieadvies60 EC4 v/d 4 modulesB1 behaald, studie voortzetten45 EC 3 v/d 4 modulesStudie voortzettenMinder dan 45 ECMinder dan 3 v/d 4 modulesStudie beindigen, negatief bindend studieadvies (BSA) Meer informatie over studieadviezen en de praktische consequenties is verkrijgbaar bij de studieadviseur. Bijlage 6 Overzicht van voorkenniseisen van onderwijseenheden VakcodeOmschrijving onderwijseenheidVoorkennis1924606500BacheloropdrachtVV: alle onderwijseenheden van het eerste en tweede jaar van de opleiding 200900(105 110)Stage (5 t/m 30EC)VV: alle onderwijseenheden van het eerste en tweede jaar van de opleiding Afkortingen: VV: Verplichte voorkennis (absoluut vereist voor deelname) NV: Noodzakelijke voorkennis (deelname op eigen risico) GV: Gewenste voorkennis (sterk aangeraden) Vv: Voorbereiding op (vak verschaft toegang tot andere vakken) Bijlage 7 Onderwijseenheden die worden beoordeeld met G of O De volgende onderwijseenheden binnen de opleiding worden met een letter G van Gedaan beoordeeld indien naar het oordeel der examinator(en) een ten minste redelijke prestatie is geleverd en, indien dit niet het geval is, met de letter O van Onvoldoende. VakcodeVaknaam192480300Proefpersoon uren B1192480400Proefpersoon uren B2 en B3 Bijlage 8 Samenstelling examencommissie CW/CS Examencommissie CW/CS Voorzitter: Dr. T.M. van der Geest Stafleden: Prof. dr. J.A.G.M. van Dijk Dr. J. Karreman Dr. H.A. van Vuuren J. Adema Secretaris: A.J. Oppers-van den Berg Adviseurs: Prof. dr. M.D.T. de Jong, opleidingshoogleraar J.W.M. Luijerink, studieadviseur Drs. G.W. Brinkman, studieadviseur Drs. M.H. Tempelman, stage-afstudeercordinator Drs. P.M.J. Sevens, onderwijscordinator Bijlage 5: Proefpersoonregeling Verantwoording: De voormalige faculteit Gedragswetenschappen acht het van belang dat haar bachelorstudenten ervaring opdoen met empirisch onderzoek in de rol van proefpersoon. Op deze manier maken zij kennis met verschillende typen onderzoek en kunnen zij zich beter voorbereiden op de eigen onderzoeksactiviteiten in het kader van hun studie. Met deze inspanning leveren studenten een bijdrage aan het onderzoek van bachelor- en masterstudenten en wetenschappelijk medewerkers. Onderdeel van het bachelorexamen is een proefpersoonverplichting van in totaal 15 uren, waarvan in totaal 10 uur tijdens het eerste bachelor jaar afgerond dient te zijn. Regeling: In het kader van het behalen van de bachelor (voor cohort 2012 en eerder - propedeuse examen en het bachelor examen) is de student verplicht om in totaal 15 uur als proefpersoon aan onderzoek van de voormalige faculteit Gedragswetenschappen deel te hebben genomen. Onder onderzoek van de voormalige faculteit Gedragswetenschappen wordt verstaan onderzoek dat wordt uitgevoerd door of onder verantwoordelijkheid van een docent die onderwijs verzorgt voor de voormalige faculteit Gedragswetenschappen. Als aan de verplichting van 10 uren van de B1 is voldaan, komt op de cijferlijst een V van Voldaan te staan bij 192901900 proefpersoonuren B1. Als aan de verplichting van 5 uren van de bachelor is voldaan, komt op de cijferlijst een V van Voldaan te staan bij 192902900 proefpersoonuren B2 en B3. Voor het behalen van de propedeuse (geldt voor studenten van cohort 2012 en eerder) dienen van deze 15 uren er 10 uren afgerond te zijn. De resterende 5 uren dienen voor het bachelorexamen afgerond te zijn. De proefpersoonuren dienen bij tenminste vijf verschillende onderzoeken afgerond te zijn. De duur van de deelname aan een onderzoek wordt afgerond naar 15 minuten met een minimum van 15 minuten. Wanneer een student volgens afspraak als proefpersoon verschijnt en het onderzoek gaat niet door, ontvangt de student het aantal aangekondigde proefpersoonuren. De student wordt geacht serieus deel te nemen aan het onderzoek en zich gemotiveerd in te zetten tijdens het experiment/proef. Bij duidelijk aanwijsbare minimale inzet van de student kan de onderzoeker afzien van de toekenning van de proefpersoonpunten. De registratie van de punten verloopt elektronisch via het programma Sona-systems op  HYPERLINK "http://utwente.sona-systems.com/" http://utwente.sona-systems.com/. Studenten kunnen via dit systeem zelf hun behaalde proefpersoonpunten bekijken. Het aantal behaalde proefpersoonuren per onderzoek wordt door een verantwoordelijke docent of medewerker onderzoek geregistreerd in Sona-systems. Het propedeuse diploma kan pas behaald worden als aan de proefpersoonverplichting van het eerste jaar is voldaan. Het bachelor diploma kan pas behaald worden als aan de proefpersoonverplichting van het tweede en derde bachelorjaar is voldaan. Onderzoek waarvoor proefpersoonuren beschikbaar worden gesteld kunnen via de publicatieborden in de kantine of via sona systems kenbaar worden gemaakt. In de werving dient altijd te worden vermeld hoeveel proefpersoonuren er te verdienen zijn. In het onderzoek staat aangegeven waar en bij wie de student zich moet opgeven. De verantwoordelijkheid voor het noteren van tijd, plaats en contactpersoon (vergeet vooral niet het kamernummer en telefoonnummer!) ligt bij de student. Eventueel afmelden voor een experiment waarop men zich ingetekend heeft, dient rechtstreeks te geschieden bij de contactpersoon voor dat experiment. De voormalige faculteit Gedragswetenschappen zorgt dat het aantal aangeboden deelnamemogelijkheden toereikend is. Wanneer de student van mening is dat zijn of haar propedeuse of bachelordiploma niet op tijd kan worden afgerond omdat er niet genoeg proefpersoon mogelijkheden waren, dan kan deze zich wenden tot de examencommissie met het verzoek om vrijstelling van de resterende uren. De Commissie Ethiek van de voormalige faculteit Gedragswetenschappen beoordeelt of het onderzoek (indien van toepassing) voldoet aan de regels en normen die zijn vastgelegd in de facultaire Regeling voor Ethiek en Onderzoek. Deze regeling geldt voor studenten die vanaf 1 september 2006 zijn ingestroomd in n van de bacheloropleidingen Psychologie en Communicatiewetenschap.  Het adviesrecht heeft betrekking op artikel 7.13 WHW ten aanzien van de onderdelen a t/m g. Het instemmingsrecht heeft betrekking op artikel 7.13 WHW ten aanzien van de overige onderdelen.     GW-OSC.2014.1664 d.d. 2014-08-26 PAGE 17 Opleidingsspecifieke bijlagen CW, bijlage bij Onderwijs- en Examen Regeling 2014-2015 ;<=mr y & ' ) A °yhWLhz6hz6CJaJ hz6hz6CJOJQJ^JaJ hH_hz65B*CJaJph)jh5}hz6B*CJH*UaJph h5}h265B*CJaJph h5}hz65B*CJaJph#hz6hz65B*CJ]aJph hz6hz66B*CJaJphhz6hz6B*CJaJph hz6hz65B*CJaJphh5}hz6CJ\aJ<=[q r ( ) $xx$Ifa$gd5}$xx$Ifa$gd?$ h6xx$7$8$H$Ifa$gd5} $xxa$gd5} $xx@&a$gd5} $xxa$gd5} / c 5 {{{{{{{$ p#xxa$gdM+ $xxa$gd5}hkd$$Ifl## t0644 layt5}  / 8 c l = > @ v ÷ëëëërh5}hz65CJ\]aJhNJ5CJ\]aJhM+hM+CJ\aJhNJCJ\aJhM+CJ\aJhNJhM+CJ\aJhNJhkgCJ\aJhNJhNJCJ\aJhz65CJ\aJhkg5CJ\aJh5}hz65CJ\aJhz6hz6CJ\aJ'5 z  . xx$Ifgd9r xx$Ifgd- xx$IfgdO$xx$Ifa$gd5} $xxa$gd5}$ p#xxa$gdM+  g ./89YZ\վ~p_p_Qp_IAAh#h 7j 0H$22 l4aytR\]ijkrt}~89;<NOWYZǼǼǼzh5}hRCJaJ h5}hM-56CJ\]aJh5}hM-CJaJh5}hCJaJhg$CJaJhVCJaJh5}hD,CJaJhT CJaJh5}hGLCJaJhGLCJaJhVhCJaJhLCJaJh5}hCJaJ.]jst0kd5$$Ifr>#h 7j 0H$22 l4aytR xx$Ifgd9r xx$Ifgd-t~ xx$Ifgd9r xx$Ifgd- xx$IfgdO$xx$Ifa$gd5}J:-: xx$IfgdO$xx$Ifa$gd5}kd$$Ifr>#h 7j 0H$22 l4aytR0kd$$Ifr>#h 7j 0H$22 l4aytR xx$Ifgd9r xx$Ifgd-9<OX xx$Ifgd9r xx$Ifgd- xx$IfgdO$xx$Ifa$gd5}XYZJ>>>.$xx$Ifa$gd5} $xxa$gd5}kdu$$Ifr>#h 7j 0H$22 l4aytRE9 $xxa$gd5}Tkd$$If0 R  T22 l4aytM-Tkd5$$If0 R  T22 l4aytM-$xx$Ifa$gd5}45AMPbw xx$IfgdL xx$IfgdO$xx$Ifa$gdL $xxa$gdL $xxa$gd5} &345<ALPXwx&(12VWYZkltvƸyyyhOCJaJhVhLCJaJhLCJaJhJ<CJaJh5}hLCJaJ h5}hL56CJ\]aJhL56CJ\]aJh5}hL5CJ\aJhg$5CJ\aJh5}h5CJ\aJh5}hCJaJhNJCJaJ/wxJ:-: xx$IfgdO$xx$Ifa$gdLkd]$$Ifr>#h 7j 0H$22 l4aytL=-$xx$Ifa$gdLkd$$Ifr>#h 7j 0H$22 l4aytL xx$IfgdL' xx$IfgdL$xx$Ifa$gdL xx$IfgdO'(2WZJ:-: xx$IfgdO$xx$Ifa$gdLkd$$Ifr>#h 7j 0H$22 l4aytLZluv=-$xx$Ifa$gdLkd$$Ifr>#h 7j 0H$22 l4aytL xx$IfgdL xx$IfgdL$xx$Ifa$gdL xx$IfgdO,=?@ALϢϔω~v~kbVډډh5}h=,CJ]aJhT CJ]aJh?h^?CJaJhT CJaJh?h=,CJaJh5}h1 CJaJh5}h 96CJ]aJ h5}h56CJ\]aJh5}h6CJ]aJh5}h5CJ\aJh5}hCJaJh5}h=,CJaJhOCJaJh5}hLCJaJhLCJaJ J>>>> $xxa$gd5}kd]$$Ifr>#h 7j 0H$22 l4aytL  ,-.:=Skd $$IfraEi#a X622 l4alyt=, xx$Ifgd-$xx$Ifa$gd5} =>?@ALT\_`TTG xx$IfgdO $xxa$gd5}kd $$IfraEi#a X622 l4alyt=,$xx$Ifa$gd5}_jcSFS xx$IfgdO$xx$Ifa$gd5}kd $$Ifrfdi#p 622 l4ayt@CJ xx$Ifgd-,5iYLY?? xx$Ifgd- xx$IfgdO$xx$Ifa$gd5}kd[ $$Ifrfdi#p 622 l4ap yt@CJ,-5@Aahmnsuv~ 0ӿ꿥әtiXiMih5}hQtCJaJ h5}hh56CJ\]aJh5}hhCJaJh5}hCJaJh5}h1 CJaJh?h=,CJaJmHsHh?CJaJmHsHh?h=,6CJ]aJh?hQtCJ]aJh?h=,CJ]aJhOCJaJh5}h=,CJaJh5}h=,CJ]aJhT CJ]aJh?h=,CJ\aJ56@_au~iYLY?? xx$Ifgd- xx$IfgdO$xx$Ifa$gd5}kd" $$Ifrfdi#p 622 l4ap yt@CJ~p`S`F9 xx$Ifgd- xx$Ifgd? xx$IfgdO$xx$Ifa$gd5}kd $$Ifrfdi#p 622 l4ayt=, pdddTT$xx$Ifa$gd5} $xxa$gd5}kd $$Ifrfdi#p 622 l4ayt=,  /01oE99 $xxa$gd5}Tkd$$If0 R  T22 l4ayt $xx$Ifa$gd5}Tkdy$$If0 R  T22 l4ayt 01Mopqr{}firxpxxexZLh5}hRj5CJ\aJhA5CJ\aJh5}hQtCJaJh-CJaJhACJaJh5}hRjCJaJh5}hRj5CJaJh5}hCJaJhAh5CJ\]aJhAhA5CJ\]aJhNJ5CJ\]aJh5}h6CJ]aJhA6CJ]aJh?CJaJh5}h?CJaJhhCJaJoprRCp[\f $xxa$gdApxxgdNJ & FxxgdNJ$ & Fhxx^ha$gd;8xxgdA $xxa$gdA $xxa$gd5}f-nYYp 2 & Fdgd5cm$$ & F xxa$gd;8$ & F hxx^ha$gd;8 $xxa$gd-xxgd-xxgdA & FxxgdNJ$hxx^ha$gdApYop  '(JKtu  , - X Y !Q!!!+#,#q$r$%%%ɽݕh63h63CJaJh63hQtCJaJh63hRjCJaJh5}hRjCJaJ hTzh5c hk?h5ch5ch5cCJaJnHtHhzhRjCJaJh,|5CJaJh5}hRj5CJaJh-h-CJ\aJhRj5CJ\aJ1 (Ku - Y !!Q!+#$ & F xx^`a$gdj>$ & F hxx^ha$gd;8$xx^a$gdo$ & F xxa$gd;8 $xxa$gdo 2 & Fdgd5cm$+#,#q$r$%%1&#'$''')***++,,,$ & Fxxa$gd;8$ & F hxx^ha$gd;8$xx^a$gdo$ & F xxa$gd;8 $xxa$gd%&1&'"'#'$''''))****+++,,,C.D.E.e.~.....0/1///////00011 1111222p3q3r3344@5A5B55װĥh5}h5CJaJh63hRjCJaJhT CJaJh5}hJ5CJaJh5}h63CJaJhRjCJaJh63CJaJh5}hRjCJaJh5}hRj5CJaJh635CJaJ<,,D.E...0/1/////001 11122q3r33 $xxa$gd$ & Fxxa$gd;8$hxx^ha$gd33414A5B5555566^6`6666 $xxa$gdo $xxa$gd5} $xxa$gd$ & Fxxa$gd;8$hxx^ha$gd$ & F hxx^ha$gd;8$xx^a$gdo555555666^6_6`6i6j6666688999999wo`N`Ah5}h630JCJaJ#jh5}h63CJUaJjh5}h63CJUaJhZ^CJaJh63h63>*CJ]aJh63h63>*CJ\]aJh5}h636CJ]aJh63hRj5CJ\]aJh63h635CJ\]aJhNJ5CJ\]aJh5}hRj6CJ]aJh63CJaJh5}hRjCJaJh5}h63CJaJhRjCJaJ6%8999a;b; = =*=+=4=>>>??&@AAEA2B3B\BLC $xxa$gd7% $xxa$gdo $xxa$gd $xxa$gdX99999/:N::b;j;;;;;;;< <!<"<#<2<]<r<u<ƾznbnVJbz>hH_hbCJ]aJhH_h. CJ]aJhH_h;CJ]aJhH_h7%CJ]aJhH_hRjCJ]aJhH_h?yCJ]aJhH_hCJ]aJhH_hd{oCJ]aJh7%CJ]aJh5}hRjCJ]aJh5}hj>CJaJh7%CJaJhj>CJaJhghg>*CJ]aJh63CJ]aJh5}h63CJaJjh5}h63CJUaJu<<<<<<<<<<<<<<<<< = = ===)=*=+=4=9=纯xl]Ohj! hj! CJ\]aJhj! hj! 5CJ\]aJhRj6CJ\]aJhghRj5CJ\]aJhghg5CJ\]aJhghg5CJ]aJhNJ5CJ]aJhg6CJ]aJhNECJ]aJhH_h eCJ]aJhH_hd{oCJ]aJhH_h7%CJ]aJhH_h?yCJ]aJhH_hbCJ]aJ9=X===>>>?&@AEA3B\BMCyCCCD$D=DZDvDwDDEEFFGGI9I-JPJK$K2K[KOLoL#MCMOMQMqM`NaNbNNʿʿʿʿʿʿʿʿʿʿʿʿʑʑ}hvJhvJ5CJaJhCJaJhj! hCJaJhU$xx7$8$H$a$gdX ___+_J_p[[Ixx$7$8$H$Ifgdqug$xx$7$8$H$Ifa$gdXkd$$IflF=,"F F F  t06    44 lBaPytXJ_K_R_b_u_p[[[$xx$7$8$H$Ifa$gdXkd;$$IflF=,"F F F  t06    44 lBaPytXu_v____p[[[$xx$7$8$H$Ifa$gdXkd$$IflF=,"F F F  t06    44 lBaPytX___E`F`G`H``p\\LLL@ $xxa$gd5}$  xxa$gdX$  xx7$8$H$a$gdXkd$$IflF=,"F F F  t06    44 lBaPytXR`S`v```````````a$a%a&a7a8a=aGaJaOanaaabbbbbbbbηηάΡ·Ζάrg\hM+5CJ\aJhNJ5CJ\aJh5}hpB5CJ\aJhH_hxIdCJaJhH_h CJaJhH_hCJaJh5}h\oCJaJh5}hHjCJaJh5}hxIdCJaJh5}h5CJaJh5}hCJaJhg5CJ\aJh5}h5CJ\aJh5}h!i5CJ\aJ!`````````[kdH$$IfFFb#"  d0 $    4 FaytxId$xx$Ifa$gd5} $xxa$gd5}````%awggg$xx$Ifa$gd5}kd$$IfFFb#"  d0 $    4 FaytxId%a&a8aKaawggg$xx$Ifa$gd5}kd$$IfFFb#"  d0 $    4 FaytxIdaaaaabBbbbbbccwkkkkkkkkkkk $xxa$gd5}kd%$$IfFFb#"  d0 $    4 FaytxId bbbbcccccccddd d#d$d,d-d.dRdSdidtdvddddddddddõ{p{ph`hj>CJaJhZ CJaJh5}hzCJaJh5}h8 .CJaJh5}hutCJaJh5}hCJaJh5}hut5CJ\aJhNJ5CJ\aJh5}h5CJ\aJh5}hJ7:CJaJh5}h;CJaJh5}h5CJaJh5}hCJaJhkgCJaJhgCJaJ!ccccccztkd$$IfF02 04 Fayt;$xx$Ifa$gd5}ccd!dzz$xx$Ifa$gd5}tkdU$$IfF02 04 Fayt;!d"d#dRdSdidjdvddddddd~~~~~~~~~r~~ $xxa$gdj> $xxa$gd5}tkd$$IfF02 04 Fayt; dddddeeeBeIeJedeveeeeeeffffff!fh߶ɮɣ{odYNYhH_h[CJaJhH_hbVCJaJhbVhbVCJaJhbVhbV6CJaJhbVhbV5>*CJaJhbVhbV5CJH*aJhbVhbV5CJaJh5}hM-CJaJhksCJaJh5}hRjCJaJhj>CJaJh5}hutCJaJh5}h8'CJaJh5}hCJaJh5}hzCJaJh5}hHjCJaJdddde eeCedeeeefffhhhkkllll $h^ha$gdbV $ & Fa$gdbV$a$gdbV $xxa$gdbV $xxa$gd5}hh^iiiiibjmjkHoIowoxoyooosssttuu&vvvvvwwwұà҇xl]VRh ^/ hpI"h|h_Eh|CJaJnHtHh|B*CJaJphfhwh|B*CJaJphf!jhwh|0JCJUaJhH_CJaJ hbVhbV>*B*CJaJph#jwhbVhbVCJUaJjhbVhbVCJUaJhbVhbVCJaJhH_h[CJaJhH_hbVCJaJhH_hbV6CJaJlOmPmmmnnooppppwqxqlrmrXsYssssutuUvVvvv$a$gdbV $h^ha$gdbV $ & Fa$gdbVvwwwwwwwwwwwwwwwExFxGxHx$a$gdbVh]hgdh &`#$gd@  BgdH_gdz6 hh7$8$H$^h`gdz6wwwwwwwwwwwwwwwwwwxxx*x+x1x2x9x=x>xBxCxDxExFxGxHxνȲhbVhbVCJaJh|h9rhH_CJaJhH_CJaJh9rh|CJaJhH_0JmHnHu h|0Jjh|0JUhH_hH_CJOJQJaJhH_CJOJQJaJh ^/jh ^/U"6&P1h:p/ =!"#$% s$$If!vh#v#:V l t065#yt5}$$If!vh#vh#v #v7#vj #v:V 0H$5h5 575j 522 l4 ytR$$If!vh#vh#v #v7#vj #v:V 0H$5h5 575j 522 l4 ytR$$If!vh#vh#v #v7#vj #v:V 0H$5h5 575j 522 l4 ytR$$If!vh#vh#v #v7#vj #v:V 0H$5h5 575j 522 l4 ytR$$If!vh#vh#v #v7#vj #v:V 0H$5h5 575j 522 l4 ytR$$If!vh#vR #v :V T5R 5 / /  / 22 l4 ytM-$$If!vh#vR #v :V T5R 5 / / / /  22 l4 ytM-$$If!vh#vh#v #v7#vj #v:V 0H$5h5 575j 522 l4 ytL$$If!vh#vh#v #v7#vj #v:V 0H$5h5 575j 522 l4 ytL$$If!vh#vh#v #v7#vj #v:V 0H$5h5 575j 522 l4 ytL$$If!vh#vh#v #v7#vj #v:V 0H$5h5 575j 522 l4 ytL$$If!vh#vh#v #v7#vj #v:V 0H$5h5 575j 522 l4 ytL$$If!vh#va#v #vX#v#v:V 65a5 5X55/ /  / 22 l4 alyt=,$$If!vh#va#v #vX#v#v:V 65a5 5X55/ / / /  22 l4 alyt=,$$If!vh#vp#v #v#v#v:V 65p5 555/ /  / 22 l4 yt@CJ$$If!vh#vp#v #v#v#v:V 65p5 555/ / /  22 l4 p yt@CJ$$If!vh#vp#v #v#v#v:V 65p5 555/ / /  22 l4 p yt@CJ$$If!vh#vp#v #v#v#v:V 65p5 555/ / / /  22 l4 yt=,$$If!vh#vp#v #v#v#v:V 65p5 555/ / / /  22 l4 yt=,$$If!vh#vR #v :V T5R 5 / /  / 22 l4 yt $$If!vh#vR #v :V T5R 5 / / / /  22 l4 yt DyK www.utwente.nl/majorminoryK Bhttp://www.utwente.nl/majorminor$$IfP!vh#v #v #v :V l t065 5 5 / BaPytX$$IfP!vh#v #v #v :V l t065 5 5 / BaPytX$$IfP!vh#v #v #v :V l t065 5 5 / BaPytX$$IfP!vh#v #v #v :V l t065 5 5 / BaPytX$$If!vh#v" #v #vd:V F0 $5" 5 5d44 FytxId$$If!vh#v" #v #vd:V F0 $5" 5 5d44 FytxId$$If!vh#v" #v #vd:V F0 $5" 5 5d44 FytxId$$If!vh#v" #v #vd:V F0 $5" 5 5d44 FytxId$$If!vh#v2#v :V F0525 44 Fyt;$$If!vh#v2#v :V F0525 44 Fyt;$$If!vh#v2#v :V F0525 44 Fyt;DyK !http://utwente.sona-systems.com/yK Bhttp://utwente.sona-systems.com/^3 2 0@P`p2( 0@P`p 0@P`p 0@P`p 0@P`p 0@P`p 0@P`p8XV~_HmHnHsHtHL`L 3 Normal$CJOJQJ^J_HaJmHsHtH F@F B Heading 1$$H@&5\N@N HH Heading 2$$ x@&G$5b@b {6 Heading 3$7<@&^756CJOJQJ\^JaJN@N hc Heading 5 <@&56CJ\]aJDA`D Default Paragraph FontRi@R  Table Normal4 l4a (k (No List \o\ HHHeading 2 Char'5CJOJQJ^J_HaJmHsHtH 6@6 3 Footnote TextB@B 3 Header p#1$G$OJQJFB@"F 3 Body Text   CJOJQJlC@2l 3 Body Text Indent) uj j1$G$^j`OJQJPQ@BP 3 Body Text 3$ a$ CJOJQJToQT 3 Char Char1&5CJOJQJ^J_HhmHsHtH tO1bt 3 Kop 1 + Tahoma1,9 pt1,Vet11$G$6CJOJQJ\^JaJh@&`q@ 3 Footnote ReferenceH*4 @4 3 Footer  !.)@. 3 Page NumberB'`B 3 Comment ReferenceCJaJ4@4 3 Comment TextH@H 3 Balloon TextCJOJQJ^JaJ@j@@ 3 Comment Subject5\4U`4 3 Hyperlink >*phjj 3 Table Grid7:V0O! 7 Style Heading 2 + 10 pt(  d<*$G$B*CJ\mHphsHlol 3 Default!1$7$8$H$5B*CJOJPJQJ^J_HaJmH nHphsH tH*/!*3 Style1" FFV`1F 3 FollowedHyperlink >*B* phJOJ K Heading 31$1$B*PJ^JphtH O!R $Style Heading 2 + 11 pt Italic Black%dx6B*CJ\]ph8oa8 YQVoetnoottekensH*ZOrZ YQ Footnote Base'$8d*$^8CJmH sH tHlOl :1?!Style 11 pt Justified Left: 0 cm($a$mH sH \O\ :1?Style 11 pt Justified)$8^8a$mH sH TS@T hcBody Text Indent 3*x^CJaJ2@2 |TOC 2 + P ^J2o2 hc Style 11 ptCJO hcStyle Left: 19 cm After: 6 pt-5x^5CJOJQJ^JaJmH sH bOb hcBulleted#. & F pee^e`CJ^JaJmH sH 88 Rh LISTbullet / & F<O< `plan 0 & FCJ^JaJtHFOF ` Opsomming 1 & FCJ^JaJtH@@"@ 63 List Paragraph 2^PK![Content_Types].xmlN0EH-J@%ǎǢ|ș$زULTB l,3;rØJB+$G]7O٭V$ !)O^rC$y@/yH*񄴽)޵߻UDb`}"qۋJחX^)I`nEp)liV[]1M<OP6r=zgbIguSebORD۫qu gZo~ٺlAplxpT0+[}`jzAV2Fi@qv֬5\|ʜ̭NleXdsjcs7f W+Ն7`g ȘJj|h(KD- dXiJ؇(x$( :;˹! I_TS 1?E??ZBΪmU/?~xY'y5g&΋/ɋ>GMGeD3Vq%'#q$8K)fw9:ĵ x}rxwr:\TZaG*y8IjbRc|XŻǿI u3KGnD1NIBs RuK>V.EL+M2#'fi ~V vl{u8zH *:(W☕ ~JTe\O*tHGHY}KNP*ݾ˦TѼ9/#A7qZ$*c?qUnwN%Oi4 =3N)cbJ uV4(Tn 7_?m-ٛ{UBwznʜ"Z xJZp; {/<P;,)''KQk5qpN8KGbe Sd̛\17 pa>SR! 3K4'+rzQ TTIIvt]Kc⫲K#v5+|D~O@%\w_nN[L9KqgVhn R!y+Un;*&/HrT >>\ t=.Tġ S; Z~!P9giCڧ!# B,;X=ۻ,I2UWV9$lk=Aj;{AP79|s*Y;̠[MCۿhf]o{oY=1kyVV5E8Vk+֜\80X4D)!!?*|fv u"xA@T_q64)kڬuV7 t '%;i9s9x,ڎ-45xd8?ǘd/Y|t &LILJ`& -Gt/PK! ѐ'theme/theme/_rels/themeManager.xml.relsM 0wooӺ&݈Э5 6?$Q ,.aic21h:qm@RN;d`o7gK(M&$R(.1r'JЊT8V"AȻHu}|$b{P8g/]QAsم(#L[PK-![Content_Types].xmlPK-!֧6 0_rels/.relsPK-!kytheme/theme/themeManager.xmlPK-!0C)theme/theme/theme1.xmlPK-! ѐ' theme/theme/_rels/themeManager.xml.relsPK] &HpHp 00 \0%59u<9=NRGV [R`bdhwHx=@BDMTZ_behjkloprsy~ 5 .]tXw'Z=_5~ of+#,36LCQMU![_J_u__``%aacc!ddlvHx>?ACEFGHIJKLNOPQRSUVWXY[\]^`acdfgimnqtuvwxz{|}111HgxggHpXX07:!@ @H 0(  0(  B S  ?  be=@EH""44??MM]^]^n^_` `"`ccccidwdddeeff7g;ggghhrhvhhh-iEi^ijiiiiiEjUjllnnnoooooooooopFpIp=m/:cn5@zj5( W Z l v  r } \eY KuY$$,1, 545669E93:\:w<<==>>??-BPB C[CODoD(EqEGGqG\HHIIJJKKL=MNFNQQtUUVWXX&YKY[\\\``noooooooooooooFpIpx( 1 v  eeY003333r4u444444444LMNjOOOO P+W-WEYGY^!^^aiaaabbmbffkkllmmnooooooooooooDpFpIp6?4Jp8v ȭjzs$M\H+oںw 1{{)~?|08j@+6^;16-d71 &9xBnN/>'1:ZB6-PsEF2Q{E 4{hoJ i$O!/Qr&|KTT_Yh_i*`sD- iF2K:p4,n.^`CJaJ.pp^p`.@ @ ^@ `.^`OJQJ^`.^`.L^`L.PP^P`.  ^ `.L^`L.^`CJaJ.0^`00^`0.0^`0..0^`0... 0^`0 .... 88^8` ..... 88^8` ...... `^``....... `^``........h ^`hH.h ^`hH.h pL^p`LhH.h @ ^@ `hH.h ^`hH.h L^`LhH.h ^`hH.h ^`hH.h PL^P`LhH.h ^`hH. ^`hH. pL^p`LhH. @ ^@ `hH. ^`hH. L^`LhH. ^`hH. ^`hH. PL^P`LhH.h ^`hH.h ^`hH.h pL^p`LhH.h @ ^@ `hH.h ^`hH.h L^`LhH.h ^`hH.h ^`hH.h PL^P`LhH. ^`hH. ^`hH. pL^p`LhH. @ ^@ `hH. ^`hH. L^`LhH. ^`hH. ^`hH. PL^P`LhH.^`o(.^`.pLp^p`L.@ @ ^@ `.^`.L^`L.^`.^`.PLP^P`L.h88^8`OJQJo(hHh^`OJQJ^Jo(hHoh  ^ `OJQJo(hHh  ^ `OJQJo(hHhxx^x`OJQJ^Jo(hHohHH^H`OJQJo(hHh^`OJQJo(hHh^`OJQJ^Jo(hHoh^`OJQJo(hH8#hh^h`56CJOJQJ^Jo(hH8hh^h`56CJo(hH.8 8L8^8`LhH.8 ^`hH.8   ^ `hH.8  L ^ `LhH.8 xx^x`hH.8 HH^H`hH.8 L^`LhH.h 8^8`hH.h ^`hH.h  L^ `LhH.h  ^ `hH.h x^x`hH.h HL^H`LhH.h ^`hH.h ^`hH.h L^`LhH.h8^8`OJQJo(hHh ^`hH.h  L^ `LhH.h  ^ `hH.h x^x`hH.h HL^H`LhH.h ^`hH.h ^`hH.h L^`LhH. h^h`hH. P^`PhH.. ^`hH... x^`xhH.... ^`hH .....  X^ `XhH ......  ^ `hH.......  8^`8hH........  `^``hH.........h ^`hH.h8^`B*OJQJo(phhH-h pLp^p`LhH.h @ @ ^@ `hH.h ^`hH.h L^`LhH.h ^`hH.h ^`hH.h PLP^P`LhH.h ^`hH.h^`OJQJo(hH pL^p`LhH. @ ^@ `hH. ^`hH. L^`LhH. ^`hH. ^`hH. PL^P`LhH.h^`OJQJo(hHh^`OJQJ^Jo(hHohpp^p`OJQJo(hHh@ @ ^@ `OJQJo(hHh^`OJQJ^Jo(hHoh^`OJQJo(hHh^`OJQJo(hHh^`OJQJ^Jo(hHohPP^P`OJQJo(hHh ^`hH. ^`hH. pL^p`LhH. @ ^@ `hH. ^`hH. L^`LhH. ^`hH. ^`hH. PL^P`LhH. ^`hH.o^o`OJQJ^Jo(hHo? ^? `OJQJo(hH ^ `OJQJo(hH^`OJQJ^Jo(hHo^`OJQJo(hH^`OJQJo(hHO^O`OJQJ^Jo(hHo^`OJQJo(hH hh^h`hH) ^`hH) 88^8`hH) ^`hH() ^`hH() pp^p`hH()   ^ `hH. @ @ ^@ `hH.   ^ `hH.h ^`hH. ^`hH. pL^p`LhH. @ ^@ `hH. ^`hH. L^`LhH. ^`hH. ^`hH. PL^P`LhH.h ^`hH. ^`hH. pL^p`LhH. @ ^@ `hH. ^`hH. L^`LhH. ^`hH. ^`hH. PL^P`LhH.h ^`hH. ^`hH. pL^p`LhH. @ ^@ `hH. ^`hH. L^`LhH. ^`hH. ^`hH. PL^P`LhH.h 8^8`hH.h ^`hH.h  L^ `LhH.h  ^ `hH.h x^x`hH.h HL^H`LhH.h ^`hH.h ^`hH.h L^`LhH.h ^`hH.h ^`hH.h pL^p`LhH.h @ ^@ `hH.h ^`hH.h L^`LhH.h ^`hH.h ^`hH.h PL^P`LhH.h ^`hH. ^`hH. pL^p`LhH. @ ^@ `hH. ^`hH. L^`LhH. ^`hH. ^`hH. PL^P`LhH.h^`OJQJo(hHh^`OJQJ^Jo(hHohpp^p`OJQJo(hHh @ @ ^@ `o(hH.h^`OJQJ^Jo(hHoh^`OJQJo(hHh^`OJQJo(hHh^`OJQJ^Jo(hHohPP^P`OJQJo(hHhoJK:p&9{{)w 1:ZBi*`?4JjzsM/Q>i$O8v sE|KTQ{E - i+o718j@+Yh_;16-vaA԰Ώa D&%&0<WW8Num1WW8Num14WW8Num24WW8Num28                                              6)                  J                                                                                        8f &K\rQ!Hx&K!c'Q!f("$,KA*"$,_16&K~mY\rD_4lD_7Nw"$,l)x?~D_D1+CWLm~ /We@j,34r9@K `AV+cjCE O5hdpNq25<BZNNi2pyJ<$AA +M h D/ O 8P h  m [ Z C gM   3 8 G O ;U 3i sq  N j! rH #IV^jnl9LM\Z2[Qagr!"<$h7S;IJ]Sp^?`]n` $$.6\mu%J/<k#Fo *:EYJ9T[Clz{6Jg /uO[z"8'4gs1 &j.Xfpime*g^SfoiFs 7 = C !! !/!3!U"vk"k"` #'#A#J#J#MW#g$*$]$^$u$%% %%8%L%_% &j&&v&' 'D'_':p'n(y(*$)/)Z)!*&"*B*T*j_* {*+u6+ I+!,]',+,B,D,T--c-8 ..\.M.R.BV.}./$/ ^/z/`00c*0;/0 70)1d1kh1i1 r1+22$2g#2,292J2f2q2v263 ?3\3B4"4@4S4gW4 5/525jh55(6J6U626fY6z6K'7@@7[78/8<8u^83 9 9Zc99J7:\R: ;`;8#;$;&;57;Z;[;l;m;8y;<G{<z{<<==t)=E=|=y >/\>^>&w>z>:1? 9?N?t?Dy?@p3@]@A+AbA,uAxAIBpB#J@CJNJ\JvJ2K^KcKLD LLGLqGLML2TLhLlLM"M #M.M>M_\MOrMxM=gNkNlNgO=OfeOP PP-P*P;@PvFPQYQ)R@R(GRbpRS4S&SFS-rSh^TlT" VcV.Vz.VzBV|RWO7X9XaX3tXYYYUY!Y(CYdY(ZI0ZFZmZ[Q[u[u \\ \p4\V\`w\y\o(]d>]9G]^Z^t^~^_>_?E_x_`M`_z``a 4aQa~^aXra~mj~1DD-c0r0O=>Ku v"VwS{-.5c ;zAuCL]ceF " P|TM+7NUrJ$FM^fhqrw"GP;Zhht#*.["$m3L9\oX^mz),4HX>e2;8F]waS:+?H\9rF.2UM?QkekL[_'}.'mEatZAvr!/"&J~N( <,|~@NMbhcB 3:@?.KjM#^"h) 68uA /BhFnoC!z!$YpE?W}[thXX_re!)+ehGe+U:CK.~6BJI9T>)5/9OPak`#DoN`U mpF6;6=Q@FCh{}GWW _q=oue%]$)UVa cBW~^-3&>Xp c jQO[&5e=_l0X c} VgxLSjwF8APX5n,:T__v 1367:TXdfy|JEl.mJo_v 9!,n;huY"-.+UX~ ,8.~PW^v9s}! %mpPu>%&*'g57EaUXy*#HMJAp 9 :m(7*<+?mQzrLtt #  .Mumi_&d egkxQ)}. M)*B8@~Ca@y{~/e6I[(%2GbRj#R0XM-5k o ~"#5M!T`Jn5}C $P&+!GP\J!358;t?$0 9PRz??{K. 8T"=,DhH=h$DX7%&Jg 6E^^b7KN)UY !i |>;H h/9>Mhl-,lj<0tP\w=6u9K:M|jtv V>>fNvD] jurPUm11 7D\bbVDEp[8:.C8pq~ X&\y|e3L7CLNUh $x6@q :U'o #%-8txyxZ Uvy|T 0n3<5v G!dW_sy3;]x+MSH_abfmSn?183j>8WKXQt5?Yg["3ksUw|r#<[ T;;Xls @HJzrV,9:;0Su{[nn@Hp@Unknown G*Ax Times New Roman5Symbol3. *Cx Arial[Times New Roman StandaardA L Univers 455. .[`)Tahoma;|i0Batang;Wingdings?= *Cx Courier NewA$BCambria Math"1h(g(g']8]8!4nn 2qHX ?3 2! xx Stuk Cklaveren)Peijster - Terpelle, M.W.J. (Marijke, GW)x              "       Oh+'0Xx    ,8@HPStuk C klaverenNormal,Peijster - Terpelle, M.W.J. (Marijke, GW)2Microsoft Office Word@XZPX@@]՜.+,D՜.+,d  hp  Universiteit Twente8n Stuk CStuk C TitleTitelh(X`\ _PID_HLINKS_NewReviewCycleA T!http://utwente.sona-systems.com/!http://www.utwente.nl/majorminor  !"#$%&'()*+,-./0123456789:;<=>?@ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ[\]^_`abcdefghijklmnopqrstuvwxyz{|}~Root Entry F04;Data p1TableOWordDocument 8SummaryInformation(DocumentSummaryInformation8MsoDataStorePM;@;V2WECGVHQ==2PM;@;Item  PropertiesUCompObj r   F Microsoft Word 97-2003 Document MSWordDocWord.Document.89q