Groen, het nieuwe goud

Van 4-8 juni werd door GeneratIn’ in samenwerking met de Green Energy Initiative en het NIKOS de BattlIn’ georganiseerd. Drie studententeams gingen verspreid over vijf dagen aan de slag aan de slag met een sustainability business case van Bredenoord. Dit bedrijf levert mobiele energievoorzieningen, waaronder aggregaten. Zij wilden weten hoe ze een duurzaam bedrijfsplan konden opzetten rondom deze producten. Een uitgelezen mogelijkheid voor de studenten hun CV te pimpen, contacten op te doen bij bedrijven en natuurlijk hun kennis over techniek konden toepassen.

Duurzaamheid is allang niet meer alleen besteed aan de filantropen onder ons. Het kan ook dienen om bijvoorbeeld als bedrijf je marktpositie te versterken. Denk bijvoorbeeld aan automerken. Waar zuinige auto’s vroeger voor geitewollensokkendragers waren denkt de consument nu wel twee keer na welke auto hij koopt nu de literprijs van benzine de twee euro nadert. Vrijwel elke autoreclame vermeldt wel even het verbruik van de wagen in kwestie.

Bredenoord was als fabrikant van aggregaten met dezelfde kwestie bezig. Hoe kan je aggregaten duurzamer maken, door ze zuiniger met de brandstof te maken en minder CO2 uit te laten stoten? Hoe bouw je een goed verdienmodel om dergelijke aggregaten op? En wie kunnen dit beter oplossen dan studenten van de Universiteit Twente? Drie teams met studenten zijn dan ook bezig geweest met het oplossen van dit vraagstuk.

Voordat de teams hiermee begonnen zijn ze eerst op bezoek geweest bij Bredenoord. Hier konden ze alvast rondkijken binnen het bedrijf en informatie verzamelen die wellicht handig was voor tijdens de case. In de week van 4 – 8 juni barstte het pas echt los. In deze week begonnen ze met de Kick-off, en kregen ze workshops over Business Models, Sustainable Business en Pitchtraining. De studenten zijn dan ook heel wat wijzer geworden over hoe je nou écht duurzaam onderneemt, en hoe je jezelf ook nog eens kan verkopen. De studenten hebben een toolbox aan ideeën bij elkaar gebrainstormd. Bredenoord zal dan ook op korte termijn waarschijnlijk een aantal van de ideeën daadwerkelijk uitvoeren.

De uitkomst van de battle? Daar kan niks over gecorrespondeerd worden. En terecht, want een solide duurzaam business plan geeft je een sterk voordeel ten opzichte van je concurrenten. Bedrijven focussen zich steeds meer op concurrentie op duurzaam gebied, zodat er een wedloop ontstaat wie de meest ‘groene’ zaken doet. En dat is een ontwikkeling waar iedereen wat aan heeft. Duurzaam ondernemen is dus allang niet meer iets dat geld kost, het levert juist geld op. Groen, wordt het nieuwe goud.