De stap van chemie naar duurzaamheid is wellicht kleiner dan je zou denken. Ook de stap die je maakt van een Nederlandse naar een buitenlandse universiteit. Dat blijkt wel uit het verhaal van Hendrik. Hij besloot na het behalen van zijn bachelordiploma in Chemical Science & Engineering een vervolgstudie aan de Technical University of Denmark op te pakken. “De overstap van Nederland naar Denemarken viel me gemakkelijker dan ik dacht. De taal is natuurlijk wat lastiger, maar ook hier spreekt iedereen Engels. Je hebt te maken met een ander cultuur en leefregels, maar dat maakt het extra boeiend”, legt Hendrik uit.

Een master in Denemarken

Hendrik studeert Chemical & biochemical engineering aan de DTU – Technical University of Denmark – in Kopenhagen. “Ik vond het tijd voor iets anders, een nieuwe uitdaging voor mijn persoonlijke ontwikkeling”, zegt Hendrik. Hij vervolgt: ”Ik wilde afstappen van de hardcore technische wetenschap en me meer verdiepen in duurzaamheid en entrepreneurship. Door mijn master label Programme Climate Kic in Kopenhagen ga ik in deze zomer aan het werk met een EU project waar 280 studenten met verschillende nationaliteiten vakken volgen om vaardigheden en ideeën op te doen om een duurzamere wereld te creëren.  Politici houden publieke debatten, maar zijn niet zo thuis in de natuurwetenschappen. Als scheikundige  hoop ik een brug te kunnen leggen van natuurwetenschappelijk kennis naar real life solutions. Dat maakt je binnen de wereld van duurzaamheid als scheikundige een interessante speler”.

Het werd Scheikundige Technologie aan de Universiteit Twente

Hendrik besloot na zijn vwo Scheikundige Technologie (tegenwoordig Chemical Science and Engineering genoemd omdat het nu een Englestalige opleiding is) aan de UT te gaan studeren. De doorslag werd niet alleen gegeven door de interessante opleiding met een goed programma, de fijne sfeer of de sympathieke omgang met docenten. “De Universiteit Twente is een plek waar je kunt groeien als jong volwassene en waar je naast je studie ook tal van mogelijkheden hebt om je te ontplooien, denk hierbij aan de verschillende verenigingen waar je lid van kunt worden, de Student Union, etc. Ik raad echt iedereen aan om datgene op te pakken waar jij warm voor loopt, je leert er veel van!” zegt Hendrik.  

Leuke opdrachten

Aan de Universiteit Twente zijn de studiejaren onderverdeeld in modules, 4 modules in 1 jaar. Elke module eindigt met een opdracht . Hendrik: “In module 4 – dat is de laatste module van je eerste jaar – heb ik samen met 4 andere scheikundestudenten een opdracht uitgevoerd voor het bedrijf Avantium in Amsterdam. Zij maken plasticflessen (bioflessen) op basis van planten, deze worden pef-flessen ipv petflessen genoemd en zijn wat dunner dan de bekende petflessen (CocaCola  was toenertijd betrokken bij de ontwikkeling van deze flessen). Bij het chemische proces van omzetting van planten in plastic ontstaat een afvalproduct. Wij gingen kijken wat je nog met dit restafval kon doen ipv weggooien. Een echte opdracht uit het bedrijfsleven, en dat al in je eerste jaar van je studie. Dat is toch wel tof. “

CSE alumnus HendrikHendrik vervolgt: “Tijdens mijn bacheloropdracht – het laatste onderdeel van je bacheloropleiding – heb ik mij ook beziggehouden met afvalstoffen. Ik heb gekeken hoe je bij chemische fabrieken de nog waardevolle carbonzuren uit afvalstromen kunt onttrekken. Je haalt deze stof uit water en kunt het daarna hopelijk weer als grondstof inzetten. Van een laag concentraat carbonzuur heb ik een hogere concentraat gemaakt  met behulp van poly- elektrolyt complexen. Het leuke hiervan is dat je meer met afvalstoffen kunt dan we denken. Zo creëer je een circulaire economie, oftewel een kringloopeconomie binnen een industrie waarin geen eindige grondstofvoorraden worden uitgeput en waarin reststoffen volledig opnieuw worden ingezet in het systeem. Tijdens mijn bacheloropdracht is mijn interesse in duurzaamheid wakker geschud, zou je kunnen zeggen.”

De juiste keuze

Nu je het verhaal van Hendrik leest zou je wellicht kunnen denken dat hij een verkeerde keuze gemaakt heeft voor zijn bacheloropleiding. “Nee hoor”, zegt Hendrik resoluut. “Als jong volwassene kies je een opleiding die op dat moment bij je past en waar je interesses liggen, en dat is ook goed. In de loop der tijd groei je op, kijk je met een volwassener blik naar jezelf en de wereld om je heen en bedenk je dat je meer uitdaging in een andere richting zoekt. Met mijn scheikundige achtergrond kan ik mijn rol ontzettend goed bepalen wat ik kan betekenen voor een duurzamere wereld en de innovaties die daarbij komen kijken. Een geweldig mooie uitdaging. En de Universiteit heeft me hiervoor klaargestoomd met een prachtige bacheloropleiding, gedreven docenten, dynamiek binnen de universiteit, de openheid van docenten en de Universiteit Twente is een gezonde plek om als jongvolwassene te starten en je te ontwikkelen tot een volwassene met een goede blik op de toekomst! Voor mij ligt die toekomst wellicht in Denemarken, of ergens in  de rest van de wereld om daar te helpen verder te werken aan de mogelijkheden voor duurzaamheid of misschien wel gewoon in Nederland, binnen de overheid bijvoorbeeld. Wat het uiteindelijk gaat worden, blijft ook voor mij nu nog even een verrassing. Eerst afstuderen!”