Ehemalige Studenten

Ehemalige Studenten

Alumnuservaring

Masterstudent aan de lerarenopleiding


Hoi, mijn naam is Samuel Mok en ik ben 27 jaar. Ik heb eerst een bachelor Scheikundige Technologie gevolgd en ben nu de lerarenopleiding, Science Education and Communication, aan het afronden om docent Scheikunde te worden.


De master bestaat uit twee delen: een vakinhoudelijk en een onderwijskundig deel. Je begint met het onderwijsjaar. Hier leer je didactiek, pedagogiek, onderwijskunde en doe je twee stages op middelbare scholen. Het jaar wordt afgesloten met onderwijskundig onderzoek. Alles hangt vrij sterk samen: opdrachten van de vakken pas je bijvoorbeeld toe tijdens je stage.

Het tweede jaar is vakinhoudelijk, je volgt dan vakken naar keuze die met jouw vakgebied te maken hebben, en je sluit af met een grote afstudeeropdracht van een halfjaar. Dit is eenzelfde onderzoek als je zou doen bij een puur technische master, maar dan enigszins ingekort, omdat je al een onderzoek hebt gedaan in het eerste jaar.

Tijdens mijn studie heb ik als bijbaan veel lesgegeven. Voor de opleiding Scheikundige Technologie heb ik jarenlang het eerstejaarspracticum begeleid, en ik heb ook veel middelbare scholieren bijles gegeven. Dit beviel mij erg goed, daarom heb ik besloten om hier verder mee te gaan.

Ik vind vooral de interactie met studenten/leerlingen leuk. Het geeft zeer veel voldoening om mensen te kunnen helpen en om ze enthousiast te maken. Ook is het fijn dat je direct erg zelfstandig kunt werken, maar wel altijd een team mensen om je heen hebt als klankbord.

Ik vind het minder leuk als leerlingen niet willen meewerken. Dan kan het soms erg lastig zijn om ze wat bij te brengen, wat erg demotiverend is. Het is natuurlijk de kunst om deze leerlingen uiteindelijk wel mee te krijgen, en ik denk dat die eigenschap een goede van een slechte docent onderscheidt.

Chat offline (info)