UT-studenten doen fietsonderzoek in Brazilië

Schilte en Motta

UT-studenten doen fietsonderzoek in Brazilië

Met een dikke winterjas aan skypen ze even met Nederland. UT-studenten Paul Schilte en Bruno Guasti Motta zitten in Curitiba, waar ze onderzoek doen naar het fietsgebruik in de Braziliaanse stad.

Het is er koud, zegt bachelorstudent civiele techniek Schilte. ‘Vannacht heeft het hier zelfs gevroren. Volgens mij heeft nauwelijks iemand verwarming, dus werkt iedereen met zijn jas aan.’

Fietsgebruik

Zelf werken de UT-studenten nog een paar weken aan hun onderzoek, voordat ze terugkeren naar Enschede. De plaatselijke gemeente zoekt naar manieren om het fietsgebruik onder haar inwoners aan te sporen. Guasti Motta en Schilte doen onderzoek voor de gemeente, vanuit de samenwerking die vorig jaar met de UT is gestart.

‘Er zijn veel verschillen met een stad als Enschede’, zegt Braziliaanse masterstudent civil engineering & management Guasti Motta. ‘Niet alleen qua aanwezigheid, type en kwaliteit van infrastructuur, maar ook de cultuur die er heerst.’

Respect

Dat beaamt Schilte. ‘Ik merk dat er minder respect voor fietsers is in vergelijking met Nederland. Ook verbaas ik me iedere dag nog hoe veel auto’s er zijn – en vooral ook vast staan in de file. Ik denk dat je met de fiets misschien nog sneller ergens komt.’

En als je er bent, moet je je fiets nog veilig kwijt kunnen. Daar dient zich het volgende probleem aan volgens Schilte. ‘Er is een gebrek aan stallingen en als je je fiets ergens hebt staan, moet je zorgen dat je een goed slot hebt. Als ik naar de binnenstad ga, pak ik liever de bus.’

Veiligheid

Hoewel de stad geroemd wordt om haar ‘bus rapid transit’-systeem, zijn ook de bussen in de stad met twee miljoen inwoners vaak overvol, zeggen Guasti Motta en Schilte. Een van de redenen – naast geluids- en milieuoverlast – dat de stad Curitiba fietsen wil aanmoedigen.

‘Een van de grootste issues voor fietsers is veiligheid’, vertelt Guasti Motta. ‘Er zijn veel ongelukken en tegelijkertijd ook veel uitdagingen. Niet alleen in faciliteiten, maar ook in de cultuur. In Nederland wordt de fiets gezien als belangrijk vervoermiddel. Hier vooral als vrijetijdsbesteding.’

‘In Nederland zijn we gewend dat alles goed georganiseerd is’, vult Schilte aan. ‘Dan zou je snel denken dat alles hier in Brazilië beter kan. Maar je kunt niet zomaar een Nederlandse oplossing hier één op één implementeren. We moeten omgaan met de lokale aspecten, dat is precies de reden dat we hier zijn vanuit de MoU: om kennis te delen en toe te passen.’

UTnieuws