Wereldprimeur? Nou ja.

Easymile EZ-10De eerste testrit.

foto Herman Stöver

Wereldprimeur? Nou ja.'

De Gelderlander

Publish Date: 29 Jan 2016 01:00

Ja, hij is bijzonder. Niet voor niets kwam de minister gisteren naar Wageningen om de Easymile EZ-10 in te wijden. Maar een wereldprimeur, zoals het projectteam beweert?

"Ach", zegt Marieke Martens. "Het is uniek, maar niet uniek in de wereld. Een primeur voor Nederland is het zeker wel." Ze is hoogleraar Intelligent Transport Systems en Human Factors aan de Universiteit Twente. "De vraag is: Welke technologie zit erachter? Er zijn voorbeelden van zelfrijdende voertuigen in metro-achtige systemen, dus op een vast tracé op een apart spoor. Of je kunt werken met magneten of transponders in het wegdek. En dan heb je Tesla en Google, die meer vanuit de auto dan het openbaar vervoer redeneren."

En dan zijn er nog allerlei omstandigheden waarin je kunt testen, vervolgt ze. "Bij deze proef rijden ze niet in het donker. En niet bij drukte. En met lage snelheid. Dat zijn ook nog allemaal teststadia."

De proef in Ede-Wageningen die in mei en juni moet uitmonden in personenvervoer over een lengte van 6 kilometer lijkt sterk op die van CityMobil2, een project onder de vlag van de Europese Unie. Martens: "De WE Pods in Ede maken gebruik van dezelfde techniek."

Momenteel rijden busjes onder de vlag van CityMobil2 rond in Tikala in Griekenland. Een stad die qua inwoneraantal vergelijkbaar is met de plaats Ede. Zelfrijdende busjes rijden er dwars door het stadscentrum. Op een gereserveerde rijbaan, maar tussen het overige verkeer.

In april begint een proef in het Spaanse San Sebastian waarbij de bussen volledig tussen het reguliere verkeer zullen rijden.

Europa is koploper op het vlak van zelfrijdend openbaar personenvervoer, zegt Bastiaan Krosse , Programma Manager Automatisch Rijden van TNO. Het onderzoeksinstituut was betrokken bij de opzet van CityMobil, de voorloper van CityMobil2, dat in zelfsturende bussen een toekomstige vervoersvorm ziet voor het hart van de binnenstad. "De openbare weg is net als in Gelderland het uitgangspunt", weet hij. "Net als zo min mogelijk aanpassingen aan de infrastructuur."

Overigens heeft ook de bus die in Griekenland rijdt een steward aan boord en zit er een noodknop op. Krosse: "De veiligheid moet worden gegarandeerd. Dat is een belangrijk deel van het ontwikkelingsproces. Hoe meer ervaring er is opgedaan, hoe meer er mogelijk zal zijn."

"Wereldprimeur, nou ja", zegt Jan Willem van der Wiel, projectleider van de zelfrijdende auto. "Er zijn op de wereld allerlei projecten waarbij iets unieks wordt gedaan. We hebben allemaal hetzelfde doel."

Een belangrijk verschil met CityMobil2 is volgens hem de lengte van het project. "Hun demo's zijn tijdelijk. Wij willen na de testperiode over naar een normale bedrijfsvoering."

Copyright 2016 Wegener NieuwsMedia BV. All Rights Reserved.