Excursie NedTrain verslag 24 nov 2010

Excursie NedTrain, Haarlem woensdag 24 november 2010

Met de komst van Leo van Dongen naar onze vakgroep, als hoogleraar Onderhoudstechniek, lag een excursie naar zijn bedrijf NedTrain natuurlijk voor de hand. Vele medewerkers hadden vooraf al enthousiast gereageerd op de mogelijkheid van zo’n excursie. Via Leo was de excursie dan ook vrij snel geregeld. Helaas bleek uiteindelijk niet iedereen mee te kunnen, maar er hadden zich toch nog zo’n 15 leden aangemeld, inclusief schoenmaten.

Woensdagochtend troffen de meeste deelnemers elkaar in de trein naar Haarlem. Tijdens de treinreis vervoegden zich steeds meer deelnemers zich bij het gezelschap en iedereen hielp mee de snoepjes van de Theo’s op te eten. Bij de overstap in Amersfoort sloten ook Koen en Hiske zich bij ons aan en zo ook Arnout (hij had in een ander deel van de trein gezeten). Zelfs tussen Amersfoort en Haarlem inclusief de overstap op Amsterdam cs waren er geen vertragingen, zodat we iets te vroeg in Haarlem waren. En na een korte wandeling kon de groep aangemeld worden bij de portier van NedTrain. Terwijl wij kennis maakten met onze gastheer Matthijs Keur kwam ook Robin er aan wandelen die een iets latere trein uit Den Haag had gehad.

Wegens de nieuwe uitbreidingsverbouwing moesten we een aardige omweg over het NedTrain terrein maken, maar uit eindelijk kwamen we dan in een keurig presentatiezaaltje met heerlijke koffie en koeken. Als aftrap zou onze illustere voorzitter, Frederik, een presentatie aan NedTrain geven over Optimus. Maar zoals dat gaat bij hem, was hij dit keer vergeten de excursie ook in z’n eigen agenda te zetten en kon vervolgens zelf niet meer mee door andere afspraken. Het voordeel was dan wel dat hij dit keer de bedankjes niet zou kunnen vergeten want daar zou onze webmaster Dennis voor zorgen. Ware het niet dat Dennis plotseling ziek was geworden en onze secretaris Jos op het laatst kon ingrijpen en zelf maar voor de bedankjes heeft gezorgd. Afijn, nadat ik, namens Frededrik, een korte uitleg over de universiteit en het dispuut had gegeven kregen we een algemene presentatie over de NS en het onderhoudsbedrijf NedTrain van Prof van Dongen, gevolgd door een uitleg over de NedTrain vestiging in Haarlem van Matthijs Keur. Daarna ging Aarnout Bakker dieper in op de grote revisie van de Koplopers (de ICM, intercity materieel) die na de revisie helaas geen koplopers meer zullen zijn. Hanneke Wijers vertelde ons meer over de organisatie rond dat project en dan met name de kwaliteitsborging en het oplossen van geconstateerde problemen tijdens de uitvoering.

Doordat iemand weer veel te nieuwsgierig was en vragen bleef stellen, liepen de presentaties een beetje uit, vandaar dat de lunch een beetje gehaast schrokken werd, maar dat deed aan de kwaliteit niets af. We moesten ook veiligheidsschoenen aan en gele bezoekers hesjes om en een opvallende rode helm op. In twee groepjes maakte we vervolgens onder leiding van Hanneke en Aarnout een rondje door de grote werkplaatsen.

Het was indrukwekkend om de gestripte treinstellen te zien. De wielstellen (draaistellen) waren al verwijderd voor revisie in Tilburg. En de bakken werden op grote bokken gezet die door middel van luchtkussen voertuigen naar de verschillende afdelingen verschoven konden worden. We zijn dan ook letterlijk onder een trein gekomen. Ook boeiend om te zien is dat het revisiecontract voor het ICM wel erg strikt is, zo wordt de ‘na revisie niet zichtbare’ nicotine aanslag niet eens schoongemaakt. Veel elementen werden ook weer hergebruikt. Het woord van de dag was ‘Sluitfluit’ (de hoorn boven de balkons die een fluitsignaal geeft als de deuren door de conducteur gesloten worden).

Nou vraag je je misschien af waar toch al die leuke foto’s blijven? Maar helaas mochten we bij NedTrain geen foto’s maken. Met dank aan Hiske mochten we uiteindelijk toch ook nog even in de cockpit van een gereviseerde voormalige koploper klimmen. Dit bleek allemaal veel kleiner en krapper te zijn dan je zou verwachten.

Na de gehaaste rondleiding (de meesten hadden wel een uurtje langer willen rond kijken) konden we in het zaaltje nog wat vragen stellen en de schoenen e.d. weer inleveren. Nadat Jos de bedankjes had overhandigd werden we weer terug naar de poort geleid waar we afscheid namen van Leo, Eric, Roy en Winnie die in Haarlem nog aan het werk moesten.

En ook de terugreis verliep zeer voorspoedig en zonder vertragingen. Alleen was het wel beduidend drukker in de trein en om 6 uur waren we weer terug in Twente.

We willen natuurlijk alle deelnemers en onze gastheren en gastvrouw nogmaals van harte bedanken voor de zeer geslaagde excursie.

11.00 uur

Ontvangst - koffie

Oude Toonzaal

11.00 – 11.10

Kennismaking Optimus

Marten Toxopeus

11.10 – 11.40

NedTrain

Leo van Dongen

11.40 – 12.15

NedTrain R&O

Matthijs Keur

 

ICM project

-    Voorbereiding

-    Projectorganisatie

-    Productielijn – ACT-team

Matthijs Keur

Aarnout Bakker

Hanneke Wijers

12.15 – 12.45

Werklunch in 101 Uitreiking boekje ICMm productielijn & Gelegenheid tot vragen

 

12.45 – 14.00

Rondleiding door ICMm productielijn
In 2 groepen afh. Groepsgrootte

Hanneke Wijers

Aarnout Bakker

14.00 – 14.30

Afronding bezoek met gelegenheid tot het stellen van vragen

Leo van Dongen

Matthijs Keur

Aarnout Bakker

14.30 uur

Einde bezoek