Vanderlande Industries, Frank Meijer

Afstuderen aan de UT, Frank Meijer

In het tweede jaar van mijn master opleiding ‘Industrial Design and Manufacturing’ (IDM) stond een stage en een afstudeeropdracht op het programma. Na mijn stage in Indonesië ben ik op zoek gegaan naar een afstudeeropdracht binnen de vakgroep ‘Ontwerp, Productie en Management’ (OPM). Om na mijn studie en stage in het buitenland nog even van het Enschedese studentenleven te kunnen genieten besloot ik aan de UT zelf af te studeren. Mijn voorkeur ging echter wel uit naar een praktische ontwerpopdracht. Na lang zoeken kwam ik m.b.v. een PM-medewerker terecht bij Vanderlande Industries in Veghel.

Vanderlande Industries houdt zich bezig met het verbeteren van bedrijfsprocessen d.m.v. het ontwerpen, implementeren en onderhouden van geautomatiseerde material-handling systemen. Deze logistieke systemen maken een snelle, betrouwbare en minder arbeidsintensieve afhandeling mogelijk van bagage op luchthavens en goederen in distributiecentra, sorteerfaciliteiten van expresdiensten en in de fabricagesector. Mijn opdracht richt zich op de bagageafhandeling op luchthavens.

Na het inchecken van de passagier gaat de bagage via een complex material-handling systeem naar een ruimte waar de bagage handmatig in standaard containers (‘wide-body’ vliegtuigen) of op transportkarretjes (‘narrow-body’ vliegtuigen) wordt gepakt. In de ‘wide-body’ vliegtuigen wordt de bagage met container en al geladen, maar in het andere geval moet de bagage na aankomst bij het vliegtuig wederom handmatig van het karretje worden geladen om vervolgens met een lopende band het vliegtuig in te gaan. Door variërend gewicht, vorm en omvang van de bagage is dit handmatig overladen erg arbeidsintensief.

Doel van mijn opdracht is het aantal (handmatige) handelingen bij het laden en lossen van de ‘narrow-body’ vliegtuigen te reduceren dan wel te verbeteren ten einde de fysieke belasting van bagagemedewerkers naar een acceptabel niveau te brengen. Om een nieuw systeem te ontwikkelen voor bovenstaand probleem doorloop ik een geheel ontwerp traject. Allereerst ben ik me gaan verdiepen in de bagageafhandeling door o.a. een bezoek te brengen aan de bagagekelders en platformen op Schiphol. Vervolgens heb ik de huidige fysieke belasting van de bagagemedewerkers in kaart gebracht. Na het opstellen van de benodigde specificaties en het bedenken van verschillende vernieuwende concepten ben ik tot een definitief ontwerp gekomen welke ik nu nog in grote lijn moet uitwerken. Aan het eind van mijn afstudeerproject moet er een ‘managementvoorstel’ liggen dat inzicht geeft in alle voor en nadelen van de nieuwe ‘bagagekar’. Hierbij valt te denken aan zaken als kosten, snelheid, personeel en natuurlijk de afname van de fysieke belasting.

Gedurende het project heb ik van tijd tot tijd overleg met mijn begeleiders van zowel de UT als Vanderlande. Waar nodig sturen ze bij, zodat het eindresultaat voldoet aan de eisen van het bedrijf en de universiteit. Na afgelopen maanden hard en met veel enthousiasme gewerkt te hebben is het eind nu in zicht.