KLM Engineering & Maintenance, Mark Haneveld

Afstuderen bij KLM Engineering & Maintenance, Mark Haneveld

Tijdens mijn stage begin vorig jaar in Mexico ben ik samen met Ronald Mantel op zoek gegaan naar een geschikte afstudeeropdracht. Omdat ik mijn stage op een universiteit had gedaan en ik benieuwd was hoe het er in het bedrijfsleven aan toe zou gaan, ging mijn voorkeur uit naar een afstudeerplaats bij een bedrijf. Al voor mijn stage was ik in contact gekomen met mijn huidige begeleider bij KLM Engineering & Maintenance en nog voor ik weer terug was in Nederland kreeg ik de bevestiging dat ik bij hem mijn afstudeeropdracht zou kunnen gaan doen.

Bij KLM Engineering & Maintenance, dat gevestigd is op Schiphol Oost, wordt onderhoud uitgevoerd aan vliegtuigen en vliegtuigonderdelen. Dit onderhoud wordt uitgevoerd voor de KLM vloot, maar ook voor andere maatschappijen die zelf geen onderhoudsvoorzieningen hebben. Deze klanten hebben het onderhoud van hun vloot volledig in handen van KLM E&M gegeven.

Mijn opdracht richt zich op de planning en forecasting van reserveonderdelen bedoeld voor het vliegtuigonderhoud. Het betreft hier alleen verbruiksartikelen, die zich kenmerken door het feit dat ze na gebruik worden weggegooid. Deze verbruiksartikelen variëren van schroefjes met een prijs van één cent tot onderdelen met een waarde van meer dan 40.000 euro. De KLM staat op het punt om binnen E&M de huidige computersystemen te vervangen door één pakket. Om de ICT structuur gelijk te trekken aan partner Air France Industries, is ervoor gekozen om SAP te gaan implementeren. Deze overgang zal voor de materiaalplanning van verbruiksartikelen van het vliegtuigonderhoud gevolgen hebben, omdat de functionaliteit van het huidige programma niet op alle punten hetzelfde zal zijn als die van SAP. Afhankelijk van eventueel aan het standaard SAP-pakket extra toegevoegde modules kan het zijn dat er bepaalde functies bij komen of dat er juist functies zullen verdwijnen ten opzichte van de huidige situatie. In ieder geval biedt de overgang de mogelijkheid onvolkomenheden in het materiaalplanproces aan te passen. Om dit te bereiken onderzoek ik hoe het materiaal planproces op dit moment is ingericht en waar problemen optreden en/of verbeteringen mogelijk zijn. Hierbij kijk ik onder andere naar de gebruikte methodes voor forecasting van materiaalverbruik en de gebruikte voorraadbesturingsmodellen.

Doel van de opdracht is om aanbevelingen te doen aan de hand waarvan door het management een gefundeerde keuze kan worden gemaakt over welke functionaliteit wel of niet moeten worden toegevoegd aan het standaard SAP pakket, zodat het materiaal planproces efficiënt kan worden ingericht.

Over een paar maanden zit mijn werk er hier op en kan ik hopelijk terugkijken op een, zowel voor de KLM als voor mezelf, geslaagde opdracht. In ieder geval is het een bijzondere ervaring geweest om elke dag op een van de grootste luchthavens van Europa te werken en de mogelijkheid te hebben om dingen te zien, waar je normaal niet bij in de buurt kan komen!