Testrit met Volvo S80 V8

De Volvo S80 V8 AWD

Op maandag 29 januari 2007 is een aantal medewerkers van kenniscentrum AIDA gaan testrijden met de nieuwste Volvo S80. Deze auto is uitgerust met onder andere RAB, IDIS, ACC, DSTC en BLIS; geavanceerde systemen die op zich geweldig klinken. Maar wat is het nu allemaal?

RAB staat voor Ready Alert Brakes. Dit systeem anticipeert op een noodstop en laat het remsysteem sneller reageren. IDIS staat voor Intelligent Driver Information System, wat de minder belangrijke informatie vertraagt in kritieke rijsituaties. ACC staat voor Adaptive Cruise Control. Met behulp van radartechnologie wordt de cruise control snelheid aangepast om botsingen met de voorligger te vermijden. DSTC staat voor Dynamic Stability and Traction Control. Hierin grijpt het systeem in op het motorkoppel en remsysteem om stabiliteit en tractie te behouden. BLIS staat voor Blind Spot Information System. In dit systeem wordt gebruik gemaakt van camera’s om veilig van rijstrook te kunnen veranderen.

BLIS

Het BLIS systeem, zoals de naam al aangeeft, geeft informatie over voertuigen in de blinde hoek van de auto. Ondanks dat er steeds meer glas in een auto te vinden is, zijn er door de stijlen en deuren nog steeds stukken van de omgeving rondom te auto moeilijk te zien. BLIS belooft hier een extra bron van informatie te zijn. Een schematische weergave van het systeem is te vinden in onderstaande figuur.

Het BLIS systeem

BLIS werkt met behulp van digitale camera’s, die zijn gemonteerd in de beide buitenspiegels. Per seconde wordt door deze camera’s een groot aantal beeldjes vastgelegd. Door deze beeldjes met elkaar te vergelijken kan het systeem vaststellen wanneer een andere auto in de “gevarenzone” ofwel blinde hoek komt. Deze zone is 9,5 meter lang en 3 meter breed. Het systeem detecteert niet alleen auto’s maar ook motoren, zowel overdag als ’s nachts. Het systeem treedt in werking zodra de auto een snelheid van meer dan 10 km/u bereikt. De waarschuwing wordt alleen gegeven zodra er voertuigen zijn gedetecteerd die tot 20 km/u langzamer rijden, of voertuigen die tot 70 km/u sneller rijden. Stilstaande obstakels, of voertuigen waarbij het snelheidsverschil te groot is, worden dus niet gedetecteerd.

Het BLIS systeem in werking

De waarschuwing wanneer andere voertuigen zijn gedecteerd wordt gegeven met behulp van een oranje oplichtend lampje aan de kant waar het voertuig is gedetecteerd. Het lampje is te vinden bij de buitenspiegels, aan de binnenkant van het portier. In de figuur hierboven is het systeem werkend te zien.

De camera van het BLIS systeem

ACC

Behalve BLIS beschikt de Volvo S80 ook over Adaptive Cruise Control. Dit is een standaard cruise control, maar uitgebreid met een belangrijke extra feature. De snelheid wordt aangepast aan de snelheid van de voorganger. Deze voorganger wordt gedetecteerd met behulp van radartechnologie. Hiermee is de snelheid van de voorganger en de afstand tot deze voorganger bekend bij de cruise control. Zodra de auto nu een langzamere auto nadert, wordt de snelheid automatisch aangepast aan deze langzamere auto. De afstand tot de voorliggende auto is vooraf bekend, en kan worden aangepast met de knoppen van de cruise control. In de Volvo S80 zijn deze volgafstanden op te splitsen in vijf stappen, van “dichtbij” tot “veraf”.

De werking van ACC

Op het stuur is een aantal knoppen te vinden waarmee de ACC is te besturen. De ACC kan ermee aan en uit gezet worden. De cruise control snelheid kan worden verhoogd of verlaagd, en de volgafstand kan worden aangepast. Op onderstaande foto zijn de knoppen terug te vinden.

De ACC op het stuur en het dashboard

Overige Systemen

Behalve BLIS en ACC zitten er nog meer systemen in de Volvo S80. Zo is er Collision Warning met Brake Support (zie onderstaande figuur). Er wordt dan een waarschuwing gegeven aan de bestuurder met een geluidssignaal en een rood licht op de voorruit. Pas zodra de botsing niet meer te vermijden is, wordt Brake Support ingeschakeld, door de remmen voor te bereiden op een noodstop. De Volvo S80 is ook uitgerust met een navigatiesysteem, een 6 traps automatische versnellingsbak en nog vele andere features.

Collision Warning en Brake Support op de Volvo S80

Ervaringen

Rijden met een auto als een Volvo S80 is ‘an sich’ al een hele belevenis. De luxe en comfort die zo’n auto biedt, is niet voor iedereen weggelegd. Ondanks de grote hoeveelheid knopjes en systemen voor de bestuurder, went het rijden in de auto erg snel. Comfortabel en erg stil zoeft de auto over de snelweg.

Vanaf het eerste begin werkt het BLIS systeem. De lampjes in de portieren bij de buitenspiegels vallen goed op. Wat daarbij direct opviel was dat het lampje eerder ging branden dan verwacht. Het gebied dat wordt bekeken met de camera’s is groter dan de echte blinde hoek. Een auto die nog in de buitenspiegels te zien is, wordt dus ook al gedetecteerd, waardoor het rode lampje gaat branden. Dit werkt echter niet vervelend. Er zijn wel situaties te bedenken waarin het juist een extra bron van informatie voor de bestuurder is, zoals bij slecht weer (waarbij een achteropkomende auto geen lampen aan heeft). Wat daarnaast opviel aan het BLIS systeem is dat er bij auto’s die inhalen wel altijd een rood lampje gaat branden, terwijl bij vrachtwagens of auto’s die worden ingehaald, het lampje lang niet altijd opgloeid. Dat wordt dus grotendeels veroorzaakt door de snelheidsverschillen met andere auto’s. Immers voertuigen die meer dan 20 km/u langzamer gaan (zoals vrachtwagens op een snelweg) worden niet gedetecteerd. Voertuigen die inhalen gaan vaak niet meer dan 70 km/u sneller en worden dus wel gedetecteerd. Dat lijkt in eerste instantie vervelend, maar dat valt mee. Bij een inhaalactie is immers bekend dat er een voertuig aan de rechterkant van de auto zit, waardoor het systeem minder nut heeft. Toch lijkt het verstandig om de ondergrens van het snelheidsverschil aan te passen zodat ook bij inhaalacties de voertuigen worden gedetecteerd.

De middenconsole van de Volvo S80, met o.a. de knoppen voor BLIS, Parkeerassistentie, meedraaiende koplampen, de airco en de radio/telefoon.

Natuurlijk is ook de Adaptive Cruise Control uitgebreid geprobeerd. Het instellen van de cruise control gaat erg gemakkelijk, evenals het aanpassen van de snelheid. De eerste keren dat op een langzamere voorligger wordt ingereden is het nog wennen dat het systeem zelf de snelheid vermindert, maar dat went erg snel zodra wordt gemerkt dat de auto zelf de gewenste volgafstand aanhoud. Zodra dan van rijstrook wordt gewisseld en er geen voorligger meer wordt gedetecteerd, versnelt de auto automatisch weer naar de ingegeven snelheid. Dit werkt allemaal erg prettig en ontspannend voor de bestuurder. Zeker bij langere ritten zorgt de ACC voor minder vermoeidheid bij de bestuurder.

Het systeem zorgt echter wel voor een lichte verandering van het rijgedrag. Immers, zodra een langzamere voorligger wordt gedetecteerd, remt de auto langzaam af tot de gewenste volgafstand. Om te voorkomen dat de auto af gaat remmen, wordt eerder van rijstrook gewisseld. De auto detecteert dan immers geen langzamere voorligger meer en kan dezelfde snelheid behouden. Dit kan misschien een effect hebben op de totale doorstroming op wegvakken. Een ander effect treedt op wanneer wel is afgeremd tot de snelheid van de voorganger en dan wordt gewisseld van rijstrook. Pas zodra de auto op de andere rijstrook is, en dus geen voorganger met lagere snelheid detecteert, wordt versneld. Zonder ACC zou een bestuurder al direct versnellen zodra de inhaalbeweging wordt ingezet. Achteropkomende auto’s zijn hier niet altijd op verdacht.

Een van de testrijders is erg tevreden met de Volvo S80

Het Collision Warning systeem is niet echt getest. Dat is logisch, immers, het is niet erg verstandig om bewust gevaarlijke situaties op te zoeken. Desondanks heeft het systeem wel een keer een waarschuwing gegeven toen vlak achter een vrachtwagen werd ingevoegd, om een uitvoegstrook te bereiken. Omdat de waarschuwingsafstand op hoog stond (deze is in het systeem aan te passen) werd hier een waarschuwing gegeven. Deze waarschuwing is erg duidelijk en maakt de bestuurder attent op mogelijk gevaar. Onbekend is echter wat precies de afstanden zijn die worden gebruikt bij de instellingen van hoog, normaal en laag.

Van de overige systemen is vooral gebruik gemaakt van het navigatiesysteem. Omdat er echter geen files waren op de gereden routes, is niet getest hoe het herberekenen van routes gaat. Verder werkt het navigatiesysteem erg prettig. Wat alleen wel opviel was de mogelijkheid om tijdens het rijden de bestemming of instellingen van het systeem aan te passen, door middel van de knoppen op het stuur. Dit komt de veiligheid niet direct ten goede, omdat de aandacht dan vooral bij het systeem ligt en niet bij het rijden.

Kosten

Natuurlijk zijn we benieuwd naar wat de verschillende systemen nu kosten. Het BLIS systeem kost afzonderlijk €795, waar nog €400 bij komt voor de elektrische buitenspiegels. ACC is alleen verkrijgbaar met Colision Warning en Brake Support, voor €1750, exclusief het verplichte lederen stuur, de mistlampen voor en de audiobediening in het stuur. Parkeerassistentie voor voor en achter kost €990, en het navigatiesysteem kost €3500. Al deze prijzen zijn consumentenprijzen, inclusief BTW.

Conclusie

Na het rijden met de Volvo S80 kan wel gezegd worden dat het een echt comfortabele auto is. De ACC en het BLIS systeem dragen hier met name aan bij. De auto is dan ook vooral goed geschikt om lange afstanden mee te rijden, zonder dat de gebruiker erg vermoeid raakt. Of de systemen ook daadwerkelijk gekocht worden is maar de vraag. Bij het ACC systeem kunnen kopers zich misschien eerder het nut voorstellen, dan bij het BLIS systeem. De prijzen voor de systemen vallen echter alleszins mee, zeker vergeleken met het navigatiesysteem en de basisprijs van de Volvo S80. Zoals Volvo zelf zegt over de S80: “Gebouwd om onbekende wegen mee te ontdekken”.

Bedankt

Deze testrit was niet mogelijk geweest zonder de hulp van Volvo Cars Nederland, en met name Erica van Dijk. Daarnaast worden ook de testrijders bedankt voor het delen van de foto’s en de ervaringen.