2005

Testrit Citroën C5 met LDWS

Op vrijdagochtend 4 februari is kenniscentrum AIDA gaan testrijden met een Citroën C5, uitgerust met LDWS (Lane Departure Warning System). Dit systeem waarschuwt de bestuurder wanneer het voertuig de rijstrook verlaat zonder dat de richtingaanwijzer gebruikt wordt.

Het testvoertuig

Het testvoertuig

Werking

Onder de voorbumper zitten 6 infrarood sensoren (3 aan iedere kant) die ‘recht naar beneden kijken’. Bepaalde variaties in het op de weg gereflecteerde licht wijzen op belijning. De sensoren kunnen niet alleen witte lijnen, maar ook gele, rode of blauwe lijnen detecteren. Bij de provisorische belijning die bijvoorbeeld bij wegwerkzaamheden gebruikt wordt, functioneert het dus ook. Het systeem zou ook in staat zijn om onderscheid te maken tussen belijning (zowel onderbroken als ononderbroken) en andere tekens op het wegoppervlak zoals pijlen of tekst, waarbij uiteraard geen waarschuwing gegeven moet worden.

Plaats waar de sensoren horen te zitten

Hier zouden de sensoren ergens moeten zitten...

LDWS kan ingeschakeld worden met een knop op het dashboard. Het werkt echter pas boven de 80 km/h. Als er belijning wordt gedetecteerd zonder dat de bestuurder richting aangeeft, wordt een trilelement in de stoel geactiveerd. De trilling is te voelen aan de zijde waar de lijnoverschrijding plaatsvindt.

Waarschuwing is via de stoel te voelen

De waarschuwing is te voelen ter hoogte van de bilpartij

Ervaringen

Rijden met LDWS is een unieke ervaring. Over het algemeen functioneert het systeem naar behoren. We hadden echter het idee dat het systeem bij overschrijding van een doorgetrokken streep soms weigert. De bediening is simpel: met een druk op de knop gaat het systeem aan of uit. Als het systeem ingeschakeld is, wordt dit aangegeven met een oplichtend lampje. In- en uitschakelen tijdens het rijden levert geen problemen op: het systeem reageert direct en correct. Bij het afschakelen van de motor wordt onthouden in welke modus het systeem zich bevond.

In- en uitschakelen van het systeem kan met een knop op het dashboard

In- en uitschakelen van LDWS kan met de knop rechts naast die voor de alarmlichten

Bij het testrijden gingen we natuurlijk expres een aantal keren over de lijnen aan weerskanten van de weg. Dit is leuk om even te proberen, maar hier is het systeem natuurlijk niet voor bedoeld. LDWS komt pas echt tot zijn recht op het moment dat je onbedoeld -al dan niet door vermoeidheid- de wegbelijning overschrijdt. In dat geval helpt het waarschuwingssignaal de bestuurder met het op koers houden van het voertuig. Bovendien zou het optreden van een waarschuwing als indicator kunnen dienen voor de behoefte aan een rustpauze. Tenslotte is uit studies bekend dat een bijkomend effect van LDWS is dat bestuurders correcter hun richtingaanwijzer gaan gebruiken.

Kritische scenario’s

Naast het vaststellen van de op het eerste gezicht prettige en correcte werking van het Lane Departure Warning System, hebben we ook nagedacht over kritische scenario’s. Dit zijn situaties waarin het geheel van bestuurder en systeem niet functioneert zoals het zou moeten, waarbij dan potentieel onwenselijke effecten kunnen optreden.

Sneeuw: kritisch scenario?

Sneeuw: kritisch scenario?

Ten eerste: wat gebeurt er in de sneeuw?

Als de gehele rijbaan door sneeuw bedekt is, wordt het infrarode licht ook overal weerkaatst. Het is natuurlijk zo dat in de sneeuw de wegbelijning niet zo belangrijk meer is: het gaat vooral om het spoor van de voorliggers. Ook sneller rijden dan 80 km/h op een volledig ondergesneeuwde weg is niet zo waarschijnlijk. Toch zijn we benieuwd hoe het systeem reageert in de sneeuw. Leidt dit tot een continue trilling in de stoel of is het systeem in staat de sneeuw te herkennen en zichzelf uit te schakelen?

Modder: kritisch scenario?

Modder: kritisch scenario?

Ten tweede: wat gebeurt er als er een dikke laag modder op de sensoren zit?

Je zou verwachten dat het dan niet meer werkt. Wellicht zijn de sensoren zo geplaatst dat ze niet vuil worden?

Massagestoel

Gebruik als massagestoel: kritisch scenario?

Ten derde: wat gebeurt er als mensen het systeem als massage-installatie gaan gebruiken?

Het trilelement is niet zo’n kinderachtig ding uit een GSM, maar komt rechtstreeks uit een massagestoel. Je krijgt dus een behoorlijke opdoffer. Het gevoel is zeker niet onprettig; we kunnen ons voorstellen dat sommige mensen het zelfs ronduit lekker vinden. Iedere ochtend een paar kilometer over de doorgetrokken streep kan best verfrissend zijn. En ’s avonds op de terugweg hetzelfde ritueel kan best ontspannend zijn.

Natuurlijk is het zo dat het waarschuwingssignaal niet irritant moet zijn of pijn moet doen, anders kopen en gebruiken mensen het systeem niet. Toch mag het ook niet te prettig zijn, want anders wordt het misbruikt. Er moet sprake zijn van een balans. Naar onze mening is deze iets te ver doorgeslagen naar de ‘lekkere kant’.

Conclusie

Citroën is de eerste automobielfabrikant die LDWS af-fabriek kan leveren. Dit doen ze als optie en alleen in combinatie met lederen bekleding en stoelverwarming. Dit gehele pakket kost dan EUR 2500,-. Aangezien lederen bekleding voor EUR 1500,- in de prijslijst staat, zou je kunnen zeggen dat LDWS en stoelverwarming samen EUR 1000,- moeten kosten. Dit is naar onze smaak zeker niet te veel.

We verwachten dat LDWS niet veel verkocht gaat worden. Het is slechts leverbaar op de topuitvoeringen. De mensen die het kopen zullen dat vooral doen om een unieke gimmick te hebben; om even aan je (zaken-)vrienden te showen wat je nu weer op je nieuwe auto hebt.

Ondanks dat Citroën er niets of niet veel aan gaat verdienen, is LDWS een goede image-builder. In iedere reclameboodschap voor de C4 en de C5 komt het ter sprake, waarbij Citroën het roemruchte imago als excentriek innovator lekker afstoft cq oppoetst.

Banner LDWS

LDWS als image-builder

Tenslotte functioneert dit systeem als testcase voor het aanbieden van intelligente bestuurdersondersteunende systemen in middenklasse auto’s. Niet alleen Citroën doet ervaring op, ook de andere automobielfabrikanten zullen de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten houden. Zo maakt LDWS van Citroën de weg vrij voor de toekomst.

Bedankt

Veel dank aan Citroën-dealer Ruesink (www.ruesink.nl), in het bijzonder de vestigingen Enschede en Ruurlo, voor het beschikbaar stellen van het testvoertuig.