CTIT Universiteit Twente
Centre for e-Government Studies

2010-04 Hoe centraal staat de burger in uw gemeente?

Meer informatie: Willem Pieterson

Hoe centraal staat de burger in uw gemeente?

Een gemeente heeft vaak het idee, dat zij heldere en duidelijke informatie biedt aan haar burgers, maar is dat werkelijk zo? Hoe ervaart een burger dat?

Samen met Sdu Information solutions heeft het CFES een workshop gehouden tijdens de beurs “Overheid & ICT 2010”. Tijdens deze workshop werden de resultaten van een (klein) onderzoek naar de vindbaarheid van producten op gemeentewebsites gepresenteerd.

Vindbaarheid van diensten

Aan de hand van een klantprofiel (‘Samira’) is bekeken in hoeverre informatie en formulieren vindbaar zijn op de websites van gemeentes. Bij 40 gemeentewebsites is gekeken of Samira informatie kan vinden over de Bijzondere Bijstand met behulp van 6 zoektermen. Uit de resultaten blijkt dat de informatie in iets meer dan 25% van alle gevallen wordt gevonden. Ook valt op dat de burger vaak niet bij een concrete dienst uitkomt. Ten slotte valt op dat de teksten op de website vaak erg ambtelijk zijn, veel jargon bevatten en daardoor slecht te begrijpen zijn voor grote groepen burgers.

De resultaten van het onderzoek zijn te zien in de presentatie van de workshop. Deze is hier te downloaden.

Meer informatie

Wilt u meer weten over het gebruik van klantprofielen gemeentelijke websites? Of heeft u behoefte aan een analyse van de website van uw eigen website. Neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op.

Voor meer informatie kunt u zich richten tot:

Willem Pieterson

T: 053-4896103

E: w.j.pieterson@utwente.nl

De presentatie van de workshop is hier te downloaden.

Zie ook de website van Sdu Information Solutions