CTIT Universiteit Twente
Centre for e-Government Studies

Boer, Dr. Yvon van den

Dr. Van den Boer, Yvon

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

e-mail

Tel.nr.

 

yjp.van.denboer@belastingdienst.nl

y.vandenboer@utwente.nl

+31 (0)6 11364580

 

 

 

 

Expertise

·

Informatiezoekprocessen (van vraag tot antwoord)

·

Brongebruik en bronkeuze van organisaties (met name kleine en middelgrote bedrijven)

·

Kanaalgebruik en kanaalkeuze van organisaties (met name kleine en middelgrote bedrijven)

·

(elektronische) Overheidsdienstverlening

·

Multichannel & multisource management

·

Gebruikersperspectief met als doel match te vinden tussen vraag en aanbod

·

Netwerken

Onderzoeksprojecten

Lopende projecten

Op dit moment werk ik aan verschillende projecten op het gebied van (overheids)dienstverlening gebaseerd op met name de praktijk van de Belastingdienst.

Promotieonderzoek “Bron- en Kanaalkeuzegedrag van Bedrijven”

(januari 2011 t/m juni 2014)

“Bron- en Kanaalkeuzegedrag van bedrijven” was een drie en een half jarig (fulltime) promotieonderzoek in opdracht van de Belastingdienst. De verdediging heeft plaatsgevonden op 26 juni 2014. Voorbeelden van bronnen zijn de Belastingdienst, adviseurs, vrienden/familie/collega’s en brancheorganisaties. Voorbeelden van kanalen zijn de telefoon, e-mail en face-to-face communicatie. Het onderzoek richtte zich op eenmanszaken (ZZP-ers) en bedrijven tot 50 werkzame personen. Het doel was om een model te ontwikkelen vanuit het gebruikersperspectief, dat inzicht geeft in de factoren die bron- kanaalkeuze van bedrijven bepalen. Daarbij werd bron- en kanaalkeuze gerelateerd aan het grotere informatiezoekproces waarin bedrijven op zoek zijn naar antwoorden op belastingvragen. Het aantal bronnen en kanalen dat men raadpleegt, maar ook welke bron-kanaalcombinaties er worden gebruikt, en de volgorde waarin de bronnen en kanalen worden gekozen waren eveneens onderwerp van onderzoek.

Het volledige proefschrift (inclusief een Nederlandse samenvatting) is te vinden via de volgende link:

Onderzoek “Netwerk van Bedrijven” (2011)

Meegewerkt aan het onderzoek Netwerk van Bedrijven, in opdracht van de Alliantie Vitaal Bestuur. Vanuit het Center for eGovernment Research hebben we de relatie tussen overheid en bedrijven in kaart gebracht. Het volledige rapport is te vinden via www.cfes.nl

Publicaties

Boer, Y. van den, Pieterson, W. & Arendsen, R. (2011). Channel choice in the G2B context: Towards a research agenda. In: T. Skersys et al. (eds): I3E 2011, IFIP Advances in Information and Communication Technology, vol. 353, pp. 14-17.

Wijngaert, L. Van de, Boer, Y. Van den, & Pieterson, W. (2011). Netwerken van Bedrijven. Enschede: Universiteit Twente.

Boer, Y. Van den, & Pieterson, W. (2012). Kanaalkeuze van bedrijven: een kwalitatief onderzoek gericht op hoe bedrijven zoeken naar fiscale informatie. Enschede: Universiteit Twente.

Boer, Y., van den, Wijngaert, van den, L., & Pieterson, W., & Arendsen R. (2012). On the Interaction of Source and Channel Choice in the Government-to-Business Context. In: Electronic Government (ed HJ Scholl et al), Kristiansand, Norway, September 2012, pp. 27–39. Heidelberg, Springer.

Boer, Y., van den (2014). The Interdependence of Source and Channel Choice in the Context of Government- Business Interaction: the Case of the Dutch Tax Office. Het Etmaal van de Communicatiewetenschap (24-hours of Communication Science), Wageningen, The Netherlands (2014, February 3-4).

Boer, Yvon Johanna Philomena van den (2014). What's your favorite blend? Analyzing source and channel choices in business-to-government service interactions. thesis.

Boer, Y., van den, Pieterson, W., Arendsen, R., & Groot, M., de (2014). Source and Channel Choices in Business-to-Government Service Interactions: A Vignette Study. In: Electronic Government (ed M Janssen et al.), LNCS 8653, pp. 120-132. September 2014, Dublin, Ireland.

Boer, Y., van den, Pieterson, W., Dijk, J.A.G.M., van, & Arendsen, R. (in press). Exploring Information-Seeking Processes by Businesses: Analyzing Source and Channel Choices in Business-to-Government Service Interactions. Accepted for publication in International Review of Administrative Sciences.