CTIT University of Twente

Hedde, Drs. Marc ter

Contact:

Website: www.gw.utwente.nl

E-mail: m.j.terhedde@gw.utwente.nl

Address: Cubicus C145

Drienerlolaan 5

Postbus 217

7500 AE Enschede

Telephone: +31 53 489 2921

Fax: +31 53 489 4259

Work information:

Marc ter Hedde, MA studied Public Administration at the University of Twente, with specification e-governance. He is working as a researcher for the Faculty of Behavioural Sciences at the same university. He also participates in the research program Governments and ICT (http://www.ictenoverheid.utwente.nl).

Expertise:

·

New Public Management;

·

e-Government;

·

Virtual Communities;

·

Electronic Democracy (Online Political Debate).

Research projects:

Scenarios for intermediate e-government services for businesses

The investigation explores the possible role of intermediate service providers within the development of an electronic government. In this case Marc is focusing on the service to companies and in particular SMEs. For this he uses the method of scenario planning. This method explores, together with the different stakeholders, the possible future developments. Within a workshop together with focus groups a few scenario’s concerning e-government intermediary services for businesses are created.

Administrative burden reduction in pratice

At the beginning of the administrative burden reduction campaign in 2003, research on the characteristics of applications for electronic messaging between businesses and governments was executed. Now, five years later, Marc is executing a new measurement to determine what developments have taken place and whether these were (more) focused on administrative burden reduction. A new measurement gives us the possibility to present developments over time. This type of research, regarding the development of electronic government, is scarce.

Integrated electronic services for citizens and businesses
In collaboration with Thea van der Geest and Lex van Velsen Marc is working on the project Citizens and business case (B-dossier). In this project the Faculty of Behavioral Sciences at the University of Twente - commissioned by the Telematics Research Institute (www.telin.nl) - is executing an acceptance investigation at users and research organizations. Marc focuses mainly on the factors influencing the acceptability of integrated electronic services at executive staff employees. In addition to a literature review, Marc is conducting an acceptance survey at various agencies involved in the studies (such as the SVB, the CWI and the UWV).

Courses:

No courses.

Recent publications:

ter Hedde M. J. (2006). Online discussies op gemeentelijke website. Vier casestudies met discussie. Enschede: Universiteit Twente (faculteit Bedrijf, Bestuur en Technologie).

ter Hedde, M. J., van der Geest, T. M., & van Velsen, L. S. (2007). Acceptatie van het B-dossier door uitvoerende medewerkers. Raamwerk van acceptatiefactoren. Enschede: Telematica Instituut.

ter Hedde, M. J., van der Geest, T. M., & van Velsen, L. S. (2007). Acceptatie van het klantvolgsysteem door klantregisseurs van de Toonkamer Amsterdam Zuidoost. Enschede: Telematica Instituut.

ter Hedde, M. J., van der Geest, T. M., & van Velsen, L. S. (2007). Acceptatie van het klantvolgsysteem door klantregisseurs van de Toonkamer Gouda. Enschede: Telematica Instituut.

ter Hedde, M. J., van der Geest, T. M., & van Velsen, L. S. (2007). Acceptatie van het klantvolgsysteem door klantregisseurs van de Toonkamers Amsterdam Zuidoost en Gouda – Een vergelijkende analyse met discussie. Enschede: Telematica Instituut.

ter Hedde, M. J., van der Geest, T. M., & van Velsen, L. S. (2007). Requirements voor een WMO-portal – vooronderzoek bij dienstverleners. Enschede: Telematica Instituut.

ter Hedde, M. J., van der Geest, T. M., & van Velsen, L. S. (2007). Opzet kwalitatief acceptatieonderzoek medewerkers– Een onderzoeksopzet voor het kwalitatief meten van acceptatie van het B-dossier door uitvoerende medewerkers. Enschede: Telematica Instituut.

ter Hedde, M. J., & Svensson, J. (2006). Online discussion on government websites: does it really work? Paper prepared for the NOB/NIC Conference, 9 November 2006, Vrije Universiteit Amsterdam.

van Velsen, L. S., van der Geest, T. M., & ter Hedde, M. J. (2007). Acceptatie en waardering van de website van ‘Mensen aan het Werk’ door werkzoekenden in Amsterdam Zuidoost. Enschede: Telematica Instituut.

van Velsen, L. S., van der Geest, T. M., & ter Hedde, M. J. (2007). Acceptatie en waardering van de website van ‘Werk Werkt’ door werkzoekenden in Gouda. Enschede: Telematica Instituut.

van Velsen, L.S., van der Geest, T. M., & ter Hedde, M. J. (2007). Acceptatie en waardering van een persoonlijk en digitaal reïntegratie dossier door werkzoekenden. Enschede: Telematica Instituut.

van Velsen, L.S., van der Geest, T. M., & ter Hedde, M. J. (2007). Requirements voor een WMO-portal – vooronderzoek bij gebruikers. Enschede: Telematica Instituut.

van Velsen, L. S., van der Geest, T. M., & ter Hedde, M. J. (2007). Supporting e-Service Clients with Personalized Narratives. Enschede: University of Twente, the Netherlands (Poster).

van Velsen, L. S., van der Geest, T. M., ter Hedde, M . J., & Derks, W. (2008). Engineering User Requirements for e-Government Services: A Dutch Case Study. Enschede: University of Twente, the Netherlands.