Informatievaardigheden

Om je als student, wetenschapper of professional te kunnen blijven ontwikkelen, zijn informatievaardigheden van groot belang. Hoe ga je te werk op je zoektocht naar specifieke informatie? Hoe verwerk je de informatie? Hoe kun je op internet passende kennisbronnen vinden?

Onderwerpen:
> Informatievaardigheden algemeen
> Effectief zoeken op het WWW
> Zoeken en vinden van literatuur 

Informatievaardigheden algemeen


http://www.lib.calpoly.edu/infocomp/modules/list.html
Negen online (Engelstalige) tutorials met richtlijnen en praktische  oefeningen voor het leren van informatievaardigheden. Luchtig qua opzet, maar zeker zinnig en informatief. De tutorials betreffen: Define the Research Topic /  Determine the Information Requirements for the Research Question / Locate and Retrieve Relevant Information / Use the Technological Tools For Accessing Information /  Evaluate Information / Organize and Synthesize Information / Communicate Using a Variety of Information Technologies / Understand the Ethical, Legal, and Socio-Political Issues Surrounding Information and Information Technology / Use, Evaluate, and Treat Critically Information Received From the Mass Media.



Effectief zoeken op het WWW

http://www.brightplanet.com/deepcontent/tutorials/search/index.asp
Een uitgebreide Engelstalige handleiding annex tutorial over het zoeken naar en vinden van informatie op het WWW. Onderwerpen o.a.:  Internet Search Basics and Why There's a Problem - Query Concepts: What, Where, When, How, Why - Boolean Basics - Advanced Operators - Pitfalls to Avoid - A Comparison of 100 Search Services - Specialty Engines Specialty Searches - Using a Powerful Desktop Resource - Nearly 600 Search Engines in 60 Topic Categories - Notes, Links and References.
En mocht ja dat alles wat te veel van het goede vinden, dan is er ook nog de: Executive Summary: The Two-Minute Bottom Line. 

http://www.lub.lu.se/netlab/documents/nav_menu.html#byty
“Browsing and searching Internet Resources.”   Een Engelstalige handleiding, met nadruk op het verschaffen van een overzicht van zoekmachines en hun mogelijkheden.  Niet alle links blijken te werken, maar er blijft nog meer dan genoeg over als startpunt voor zoekacties. Tevens op deze zite een achtergrondartikel over "Internet search services" van T. Koch (1996). 

http://manta.library.colostate.edu/howto/evalweb.html
Hoe beoordeel je op een kritische wijze de inhoud van een website? Richtlijnen en tips voor het evalueren van een website. Met checklists voor specifieke sites: Advocacy Web Pages, Business/Marketing Web Pages, Informational Web Pages, News Web Pages, Personal Home Pages. Via http://www2.widener.edu/Wolfgram-Memorial-Library/webevaluation/cklstlnk.htm nog veel meer links over dit onderwerp: evalueren van sites en informatie op het WWW.
De KB Internet Detective op http://www.kb.nl/coop/detective/ biedt een een Nederlandstalige (maar ook in het Engels en Frans voorhanden) interactieve cursus om de kwaliteit van informatie op het internet te leren beoordelen.



Zoeken en vinden van literatuur 

http://www.dinkel.utwente.nl/
De Universiteitsbibliotheek van de Universiteit Twente biedt toegang tot elektronische en papieren wetenschappelijke informatiebronnen. Via deze link en vervolgens onder het kopje “wetenschappelijke informatie”, zijn de ingangen te vinden.  Veel gebruikte ingangen: De Catalogus, Picarta, Web Of Science. Maar je kunt ook zoeken via een overzicht van elektronische tijdschriften gerangschikt op alfabet of onderwerp, direct zoeken in het bezit van bibliotheken, zoeken in een database met samenvattingen van artikelen of zoeken naar diverse informatiebronnen gerangschikt op onderwerp.
En mocht je er niet uitkomen, dan vind je via deze site de namen en adressen van alle informatiespecialisten die beschikbaar zijn voor hulp.

http://www.lib.duke.edu/libguide/home.htm
DUKE librariews - Guide to Library Research. (Engelstalig)
In  7 stappen wordt het zoeken naar literatuur beschreven:  1) de keuze van een onderwerp, 2) het vinden van achtergrondinformatie, 3) het verfijnen van het onderwerp, 4) het kiezen van bronnen, 5) het zoeken van informatie, 6) het evalueren van de bronnen 7) het citeren. Er is ook een menu om op basis van specifieke vragen informatie te krijgen over het zoekproces.