Solarteam: meer dan een auto!

Door: Wytze Koopal

auto op testbaan


Voor de tweede keer zal er in oktober een auto uit Twente, aangedreven door zonne-energie, strijd gaan leveren in de World Solar Challenge.
De World Solar Challenge is een race dwars door Australië. Net als twee jaar geleden zal er zware strijd geleverd worden met ondere andere de concurrent van de TU Delft (die al meerdere keren de wedstrijd heeft gewonnen).

Solarteam Twente (www.solarteam.nl) biedt een mooi voorbeeld van samenwerking tussen het onderwijs en het bedrijfsleven in de regio Twente, waarbij ook nog behoorlijk wat geleerd wordt door de deelnemende studenten. Dit bleek tijdens een vraaggesprek dat we voerden met de PR medewerker van het team, Maaike Roefs. Onze vragen werden beantwoord via email, aangezien Maaike, met de rest van team, al lang en breed in Australië is.

1/ Kun je iets zeggen over de gemiddelde tijdsbesteding van de teamleden?

“Juni 2006 is het nieuwe team gevormd, bestaande uit zowel Saxion als UT studenten. Sinds september zijn we met z’n zestienen meer dan fulltime aan de slag. Werkweken van meer dan 60 uur zijn eerder gewoonte dan uitzondering. Er gaat ontzettend veel tijd in het project zitten, ook avonduren en weekenden worden besteed aan het Solar Team. We maken er vaak grappen over, maar er zit een kern van waarheid in: het onderhouden van een sociaal leven naast het Solar Team is bijna onmogelijk. Een aantal studenten zet voor dit project hun hele studie stil, anderen krijgen voor (delen van het) project wel studiepunten, als invulling van vakken, afstudeeropdracht of stage.”

2/ Kun je iets vertellen welke inbreng docenten en/of faculteiten hebben? Is dit waardevol?

“Een aantal docenten is van zeer grote waarde geweest voor het project. Zij hebben voornamelijk een adviserende rol. Ze worden om advies gevraagd over hoe bepaalde dingen aan te pakken en terug te kijken op wat er al is gebeurd. Ook overige werknemers van de UT zijn erg belangrijk geweest. Zo helpt bijvoorbeeld FEZ ons erg goed met de financiën en is BC nauw betrokken bij de communicatie.”

3/ Wat hebben jullie zoal geleerd in dit project?

team en auto“We leren vooral over hoe je bepaalde dingen die je tijdens de studie leert, in de praktijk kan brengen. Waar bijvoorbeeld een WB-student iets ontwerpt en vervolgens van een docent een cijfer krijgt, gaat het bij het Solar Team vele malen verder. Je moet ervoor zorgen dat je onderdeel wordt geproduceerd en wordt gemonteerd in de auto.

Daarnaast leren we vooral ook heel veel over onszelf. Op een dag ontmoet je 15 vreemde mensen en samen met hen moet je zo’n gigantisch project tot een goed einde proberen te brengen, wetende dat er zo ontzettend veel betrokkenen zijn. Dat is niet zomaar een opgave.”

4/ Wat vind je van de inbreng van de bedrijven?

“De inbreng van de bedrijven is super! Het is ontzettend leuk om mee te maken hoeveel bedrijven zo enthousiast met het Solar Team bezig zijn. De inbreng van de bedrijven verschilt heel erg per bedrijf. Sommige bedrijven zijn cash-sponsor, ze sponsoren ons en ‘bemoeien’ zich verder weinig met de gang van zaken binnen het team. Andere sponsoren doen sponsoring ‘in kind’ en produceren bepaalde onderdelen van de auto, vaak in samenwerking met enkele teamleden. Hiervan leer je als student ontzettend veel, inzicht in het bedrijfsleven maar ook praktische werkervaring. Daarnaast is het ontzettend leuk om te doen, vrijwel iedereen is altijd bereid om je te helpen.

De motivatie van bedrijven om te sponsoren verschilt. Sommige doen het om in contact te komen met studenten als potentiele werknemers, anderen vinden het sponsoren van een duurzaam project belangrijk. Veel bedrijven willlen ook Twente als innovatieve regio op de kaart zetten. Maar bovenal doen bedrijven het omdat ze het, net als wij, een ontzettend gaaf project vinden.”

5/ Is er verband tussen onderwijs en het Solarteam?

“Dat verschilt natuurlijk nogal per functie binnen het team. Functies binnen ons team variëren van Aerodynamica tot Financiën, van Elektrotechniek tot Planner. De achtergrond van de teamleden is dan ook zeer verschillend. Studies zoals Technische Geneeskunde, Werktuigbouwkunde en Psychologie zijn vertegenwoordigd.

Juist deze diversiteit maakt de samenwerking in het team zo goed en uitdagend. Het belangrijkste dat je leert tijdens je studie is dan denk ik ook samenwerken binnen projecten. Dit project naast je studie kun je meer zien als een verlenging van je studie en de vakken die je hebt gevolgd.”

6/ Is er over twee jaar een 3TU Solarteam?

Wellicht. Ik denk dat het een erg leuke en goede uitdaging zou zijn. Of het waarschijnlijk is dat het gaat gebeuren weet ik niet, ik denk dat het in grote mate afhangt van wat er dit jaar gepresteerd gaat worden tijdens de race.”

7/ Gaan jullie winnen?

“We gaan voor top drie en mikken op één. We denken dat het een realistische ambitie is. Wat betreft techniek hebben we een onderscheidende auto.

We hebben er bewust voor gekozen geen ‘standaard’ zonneauto te bouwen. We hebben een tweetal innovatieve technieken toegepast in de auto. We laten het zonnepaneel kantelen en gebruiken een lenzensysteem om het zonlicht te concentreren. Op deze laatste techniek is zelfs een patent aangevraagd. Het is een gewaagd ontwerp, maar als het werkt zoals we hebben bedacht, denken we dat het hoge ogen zal gaan gooien.

Daarnaast denk ik dat onze teamspirit een hele belangrijke ‘winning factor’ is. In één jaar tijd hebben we met elkaar zo veel meegemaakt, dat we een heel hecht team zijn geworden. Daarnaast is het team erg divers, waardoor we niet blind staren op 1 bepaald onderdeel. Ons motto ‘Diversiteit brengt kwaliteit’ zegt daar veel over. Samen staan we erg sterk!”