Redactioneel

Redactioneel

Een nieuwsbrief uitbrengen tussen alle bedrijvigheid door valt niet mee. En soms bekruipt me dan toch het gevoel van: waar doe ik (en de overige redactieleden en een ieder die een bijdrage levert) het nu eigenlijk voor?

Dan is het leuk om af en toe wat reacties te krijgen in ons gastenboek of per email. Zoals van Y.W. Law die op 31-8-‘05 schreef: “Er zijn veel buitenlander op de universiteit. Ik weet niet hoe nuttig deze website is om alleen Nederlands te gebruiken.”

You are absolutely right, Y.W. Law! We should make an English version and I wish we could. But it’s all a mather of (no) time and (not enough) capacity. We’re sorry we’re just not ready for it (yet).

Ine van den Heuvel schreef op 8-12-’05: “Als oud-cursist lees ik nog steeds VOP met veel genoegen. Iedere keer staan er wel weer direct bruikbare artikelen in, in te zetten bij de ondersteuning van het docententeam. Ook de kalender met evenementen is handig. Succes met de vervolgedities.”

Hans Stolk stuurde een uitgebreide reactie n.a.v. het artikel over snellezen in de voorgaande editie. Hij gaf aan dat vanuit het oogbewegingsonderzoek er nog wel wat kanttekeningen te plaatsen zijn bij de bewering dat je een paar duizend woorden per minuut kunt lezen. Deze kanttekeningen en verdere opmerkingen zijn toegevoegd bij het artikel dat te vinden is in het archief.

De wensen van mensen die hun site graag gepromoot zagen via VoP, konden we alleen niet altijd inwilligen. Helaas, hier en daar moeten we grenzen trekken, maar we wensen een ieder veel succes met zijn of haar initiatieven of business.

Voor al bovengenoemde reacties zeer veel dank – daar doen we het in ieder geval voor! Daarnaast wijzen de statistieken uit dat VoP toch heel wat keren bekeken is de afgelopen maanden. Ook dat stemt bemoedigend, maar nog steeds geldt: We horen graag meer van al onze lezers en plaatsen ook graag uw bijdragen.

Als jurylid van de Centrale Onderwijsprijs heb ik de afgelopen weken kennis kunnen nemen van prachtige stukjes onderwijs die er op de UT aangeboden worden. Ik was onder de indruk van het enthousiasme en de grote inzet waarmee dit onderwijs verzorgd wordt, de initiatieven die ontplooid worden om de studenten te stimuleren en ieder op hun eigen niveau aan te spreken, de inspirerende visies en vooral ook de positieve kijk op de huidige generatie studenten. Allemaal ‘pareltjes’! In deze editie geven we een beeld van het onderwijs van de prijswinnares, in de volgende editie meer over het onderwijs en de visies van alle overige genomineerden. Maar er zullen zeker nog veel meer van deze voorbeelden in onderwijswereld te vinden zijn en ook die verdienen het om breed gedeeld te worden. Ook daar doen we het voor.

Wat bieden wij u deze keer?

Heel veel ineens, maar er is ook veel te melden, zoals over:

·

de onderwijsactiviteiten van de winnares van de Centrale Onderwijsprijs 2005, Liesbet Heyse;

·

de belangrijkste vragen die nog beantwoord moeten worden voordat overgegaan kan worden tot de invoering van het bindend studieadvies;.

·

promovendi; over succes en faalfactoren en de carrièreperspectieven van jonge onderzoekers;

·

een website om onderwijsmateriaal beschikbaar te stellen, maar ook om er naar hartenlust materiaal af te kunnen plukken;

·

handige trucjes om opdrachten aan te bieden en feedback te geven in Teletop;

·

de wireless ervaringen bij TNW

·

en meer….

Graag willen wij u uitnodigen te reageren en/of zelf een bijdrage te leveren voor de volgende keer. Stuur daarvoor uw reactie, opmerkingen, suggesties, artikel of een andersoortige bijdrage naar: Vop@itbe.utwente.nl


Tot de volgende aflevering,   
met vriendelijke groet:
 
Helma Vlas
Eindredacteur VoP 
VoP@itbe.utwente.nl