Databases met (digitaal) leermateriaal voor het hoger onderwijs

DASL logo

http://lib.stat.cmu.edu/DASL/
Datafiles en illustratieve voorbeelden voor statistiekonderwijs
"DASL (pronounced "dazzle") is an online library of datafiles and stories that illustrate the use of basic statistics methods. We hope to provide data from a wide variety of topics so that statistics teachers can find real-world examples that will be interesting to their students. Use DASL's powerful search engine to locate the story or datafile of interest." 

Merlot logo

Multimedia Educational Resource for Learning and Online Teaching
Zelf (digitaal) leermateriaal samenstellen is een dure en arbeidsintensieve zaak. Het kan handiger zijn om eerst eens op Internet te grasduinen om het aanbod te bekijken. Er komen steeds meer databases (repositories) waar docenten, veelal kosteloos, digitaal materiaal voor vakgenoten beschikbaar stellen. De MERLOT website (Amerikaans, maar Internationaal georiënteerd) is een voorbeeld hiervan. Merlot (http://www.merlot.org/) staat voor Multimedia Educational Resource for Learning and Online Teaching.
Op de website vindt u beschrijvingen, inclusief peer reviews, van en de bijbehorende links naar online learning resources, interactieve testjes, simulaties, multimediale websites, checklists enz. De doelgroep wordt gevormd door studenten in het hoger onderwijs, het niveau kan echter afwijken van het niveau dat u zoekt, het aanbod per vakgebied is verschillend en de kwaliteit van het materiaal kan sterk uiteenlopen, maar het kan zeker de moeite lonen om in ieder geval wat opties nader te bestuderen.
Als docent kun je er ook zelf  materiaal opzetten. De voordelen zijn o.a. dat je feedback krijgt van collegadocenten ter verbetering van je materiaal, dat je ervaringen over de toepassing kunt uitwisselen, het gezamenlijk met anderen verder kunt ontwikkelen, bekendheid kunt krijgen en de Merlot award kunt winnen.    

schermafdruk ResearchChannel

ResearchChannel: videobestanden voor het wetenschappelijk hoger onderwijs
Je wilt wat afwisseling brengen in je colleges? De studenten via de elektronische leeromgeving wat materiaal aanreiken om over na te denken en ter discussie te stellen in een groepsbijeenkomst? Zelf op de hoogte zijn van wat je collega-wetenschappers in het veld te vertellen hebben? Research Channel - http://www.researchchannel.org/ - biedt een online database gericht op het hoger onderwijs met video-opnames van lezingen en colleges, discussies tussen onderzoekers en interviews met wetenschappers en documentaires. In het materiaal staat wetenschappelijk onderzoek centraal.
ResearchChannel is een initiatief van een consortium van onderzoeksuniversiteiten (met  zeer bekende namen zoals Yale University en Massachusetts Institute of Technology en buiten de VS oUniversitat Politècnica de Catalunya), onderzoeksorganisaties uit de VS en onderzoeksdivisies uit het bedrijfsleven.
Hoewel je via verschillende ingangen (onderwerp, keyword, instelling, programmatitel…) kunt zoeken, vergt het wel wat zoek- en kijkwerk om dat te vinden wat je precies voor je college of je elektronische leeromgeving nodig hebt, maar onderweg kom je in ieder geval heel wat leuke onderwerpen en bekende namen tegen.  Hieronder een paar voorbeelden van wat je kunt verwachten.  

·

Distinguished Leaders in Science - This is a series of lectures featuring leading researchers in life and space sciences discussing their research at the frontiers of science. Topics include a.o. biodiversity, telomerase and implications for cancer research, plant symbiosis and phytochemicals, Europa and the rebirth of exobiology and results from the latest exploration of Mars.

·

Locating the Learner: Educational Uses of Technology and Rich Media - The Program for Educational Transformation Through Technology (PETTT) seeks to enhance the effectiveness of University of Washington faculty by creating a campus framework to promote the thoughtful exploration, development, assessment, and dissemination of next-generation technologies and strategies for teaching and learning. One of PETTT’s areas of focus is the use of "rich media" to support teaching and learning. Innovative uses of video, audio, text, and graphics make it possible for the learner to engage in knowledge creation activities and provide opportunities of participating in communities of practice. 

·

New Methods in Soil Ecology: Combining Biology and Computation - Developing a better understanding of the complex interactions between microorganisms and their surrounding environments, including soil, requires developing new methodologies. Many of them rely heavily on computation techniques. Joseph provides some biological background, at a level accessible to a computer science audience. She then discusses the computational work that is currently being done in this area. Finally, she talks about the much larger collection of problems that remains unsolved.  

·

Leadership & ethics - Vice President and Chief Technology Officer of Halliburton, Robert Heinemann, outlines conduct, business decisions and transactions based on a foundation of leadership and ethics.  

·

Diversity in Higher Education: Why it Matters - William E. Kirwan speaks at the Charting Diversity Conference. He discusses the current attitudes towards diversity and affirmative action, especially as they relate to higher education.

·

Robotic Surgery - Jean-Claude Latombe talks about his work with robots, which sense, plan, and act in both real and virtual worlds, including a robot that performs brain surgery. Other applications of his work include mobile robots that map buildings and find and track moving objects, and graphic animation software that controls digital actors in virtual environments.