Action learning & action research

Twee personen in actie - grafisch

http://www.scu.edu.au/schools/gcm/ar/arp/actlearn.html
Action learning and action research.
Een heldere beschrijving van de termen “action learning” en “action research” en verschillen en overeenkomsten daartussen. 
 
http://www.scu.edu.au/schools/gcm/ar/arp/al-biblio.html 
Action learning bibliography…in which you will find an action learning bibliography compiled by Shankar Sankaran.  
 
http://www.scu.edu.au/schools/gcm/ar/arhome.html 
Action Research Resources.
Een website met informatie over dit onderwerp, warabij action learning als thema hier en daar wordt meegenomen, en diverse links naar o.a.: Action research international (een on-line internationaal tijdschrift),  Areol (“action research and evaluation on line”, een online cursus), papers, bibliografieen en links naar relevante websites en “mailing lists” for deelname aan een forum of discussies.  


http://www.u-a-l.org/imcass/VUs/USA/frame.htm 
Revans University - University of Action Learning.  
 
http://www.bradfordcollege.ac.uk/college/research/allpd/ 
Action Learning for Lifelong Professional Development. Het project maakt deel uit van “Fund for the Development of Teaching and Learning (FDTL)” en is gesitueerd in de “Departments of Applied Social Science and Humanities and Health and Social Studies at Bradford College”.
Doel is het verspreiden van good practice voor “Applied Social Work”, maar hoewel toegespitst op deze doelgroep, ook in bredere context van het hoger onderwijs bruikbaar. In het kader van het project is vele materiaal voor studenten en docenten ontwikkeld. “The strategies are particularly useful for supporting students from ‘non-traditional’ backgrounds, as part of a strategy for widening participation in Higher Education.” 

http://www.alarpm.org.au/
Action Learning, Action Research & Process Management Association Incorporated. “We are a strategic network of people interested or involved in using action learning or action research or participatory process facilitation to generate collaborative learning, research and action to transform: workplaces, schools, colleges and universities, human services, rural, urban and other communities, voluntary organisations, government, business, and the environment. Here is our general
Information Flyer. 

http://virtualschool.edu/ale/ 
Action Learning Community (ALE) ALE is een omgeving om web-based action learning communities te construeren. Het biedt open source software in Java and XML om action learning technologien beschikbaar te maken voor iedereen die bekend is met XML. ALE’s doel is om de onderwijservaringen via Internet nog beter te maken dan de onderwijservaringenin traditionele leeromgevingen. Het accent ligt bij de behoeften van de studenten.  
 
http://www.mgmtconcepts.com/gial/gial.asp?menuID=1207
The Global Institute for Action Learning, opgericht  in 2002 met ondersteuning van Management Concepts wordt op de site aangeduid als “”the premier information source for Action Learning and its many associated events”. In ieder geval zijn de nodige informatiebronnen via deze site te vinden. De insteek is action learning binnen organisaties/bedrijven.. Een “Comprehensive List of Readings in Action Learning” is te vinden onder: http://www.mgmtconcepts.com/gial/readings.asp 

http://www.natpact.nhs.uk/cms/274.php#resources
Een site over action learning, zoals gebruikt in de opleiding van werkers in de zorgsector. Leuk zijn de inzichtelijke modellen en het voorbeeld van toepassing van het concept “action learning” binnen eens specifieke setting. 

http://www.goshen.edu/soan/soan96p.htm
”WEB Links To Participatory Action Research Sites: An action-research resource for both students and practitioners.”  

http://www.uwe.ac.uk/solar/index.htm
SOLAR is een inter-disciplinair onderzoeks- en ontwikkelteam van Bristol - de University of the West of Engeland.  Zij specialiseren zich in “new forms of action research and co-inquiry to support learning and change in complex social and organisational systems. Our focus is on cross-boundary work across “whole systems”.”