H formulier

Ook het H formulier kan je gebruiken als Fast Feedback Moment. Deze papieren manier van feedback vragen doe je aan het einde van de bijeenkomst. Het voordeel van deze manier van feedback vragen is dat je zowel kwantitatieve data (de score die de student geeft) als kwalitatieve data (de overige opmerkingen en verbeterpunten) krijgt. Studenten vinden dit ook vaak een prettigere manier van feedback geven, want ze kunnen op dit formulier wat beter hun ei kwijt dan in een vragenlijst. De studenten kunnen namelijk zelf input geven in plaats van alleen een vinkje zetten in een vragenlijst.

Het H formulier is hieronder weergegeven. Bovenaan de H staat een vraag, in dit geval ‘Hoe vond je de bijeenkomst?’. Je kunt deze vraag natuurlijk weghalen en je eigen vraag stellen. De studenten schrijven aan de linkerkant wat ze niet goed vonden aan de bijeenkomst en aan de rechterkant wat ze wel goed vonden. Daarnaast wordt de student gevraagd naar suggesties voor verbetering en een overall score van de bijeenkomst.

Als docent krijg je via deze manier van feedback vragen dus veel informatie terug, terwijl het maar weinig tijd kost om de evaluatie uit te voeren.

H Formulier

Variatie:

Je zou het H formulier ook in kunnen zetten als praatplaat. Dan deel je de studenten in groepjes in (max. 4 per groepje) en laat je de studenten samen het formulier invullen. Hierdoor voorkom je dat je bergen met data terug krijgt, deze manier kost wel meer tijd.

Als je deze vorm toepast kun je de vraag ook iets breder stellen. Je zou dan bijvoorbeeld niet alleen vragen naar één bijeenkomst, maar naar de tutor- of projectbijeenkomsten over het algemeen.

Tip: Deze variatie van het H formulier zou je ook uit kunnen laten voeren door student assistenten, waardoor je er zelf minder tijd aan kwijt bent. Daarnaast kunnen de studenten dan anoniem blijven voor de docenten en wat vrijer zijn in hun antwoorden.

 

 

Bronnen:

Huxham, M., Laybourn, P., Cairncross, S. Gray, M., Brown, N. Goldfinch, J. Earl, S. (2008). "Collecting student feedback: a comparison of questionnaire and other methods", Assessment Evaluation in Higher Education, 33(6), 675-686.

Website the University of west Austrlia: http://www.catl.uwa.edu.au/evaluation/student-teaching/alternative/qualitative