UTVrijhof CultuurNieuws archiefEXPO Ik speel, dus ik ben

EXPO Ik speel, dus ik ben Gratis toegankelijk voor studenten

Vanaf 9 juli zijn de zalen, het voorplein en de museumtuin van Rijksmuseum Twenthe gevuld met installaties van Eibert Draisma, Zoro Feigl, Martens & Visser, David Scheidler, Bert Schoeren, Peter Zegveld en Christiaan Zwanikken.

Ik speel, dus ik ben is een tentoonstelling waarbij alles beweegt. Alle werken zijn ontstaan vanuit een speelse experimenteerdrift. Door in alle vrijheid te zoeken naar de mogelijkheden en onmogelijkheden vinden deze kunstenaars nieuwe beelden en nieuwe ervaringen. Maar ook vinden ze onverwachte schoonheid in het alledaagse.

Homo ludens

Voor de Nederlandse historicus Johan Huizinga (1872-1945) is de mens een homo ludens, ofwel een spelende mens. Alles wat wij cultuur noemen komt volgens Huizinga voort uit spel. Maar het spel moet dan wel een vrije handeling zijn, waar geen direct nut of materieel belang aan verbonden is, zo lezen we in zijn beroemde boek Homo Ludens uit 1938. Het kan worden beschouwd als een pleidooi voor de vrijheid, want alleen in vrijheid kan het spel zich ontplooien en cultuur zich ontwikkelen.

Een speelse tentoonstelling

Ik speel, dus ik ben is geen gewone tentoonstelling, de bezoekers worden ook zelf uitgenodigd mee te doen, mee te spelen. Met een druk op de rode knop verandert een slap, wit doekje opeens in een spookje. Heel even wordt men bevangen door een magische manier van denken, een vermogen dat  vaak op weg naar volwassenheid is zoek geraakt. Precies wat Peter Zegveld voor ogen heeft met zijn creaties. Het spel van de ringen in Hoop, een installatie van Zoro Feigl, werkt hypnotiserend. Ze voeren een dans uit, ze botsen en passeren op het koord. Een dans vol schoonheid, die tegelijkertijd beklemmend en agressief kan zijn. Eibert Draisma verhuist speciaal voor de tentoonstelling zijn Amsterdamse atelier naar Rijksmuseum Twenthe. Hij geeft er zelf workshops en laat de bezoekers creatief spelen met ledjes, ‘lege’ batterijen, zonnecellen, draadjes en ander materiaal. Een speciale editie van één van Eibert Draisma’s creaties, de Battery Eater, kan door bezoekers worden gemaakt.

Zomerspelen

De tentoonstelling Ik speel, dus ik ben is onderdeel van de Zomerspelen in Roombeek, de culturele hotspot van Enschede. Het is een samenwerkingsproject van Rijksmuseum Twenthe, Museum TwentseWelle, Tetem en Concordia.  Van 9 juli t/m 3 september is er een vol programma met allerlei workshops, doe-tentoonstellingen en ateliers. Jong en oud worden uitgenodigd om te spelen, creatief te zijn en vooral ook heel veel plezier te hebben in Enschede.

Gratis Entreebewijs

Het Rijksmuseum Twenthe is gratis toegankelijk voor studenten van de Universiteit Twente, Saxion, en ArtEZ Enschede (op vertoon van studentenkaart).