UTVrijhof CultuurCanción y Danza
(c) Lucas van Woerkum

Canción y Danza Thomas Beijer

Pianist Thomas Beijer verklaart liefde aan Spanje met documentaire-concert

Waarom is hij al jarenlang verliefd op Spanje? Waarom laat het land hem sinds zijn studie aan het conservatorium niet meer los? En waarom verslindt hij al vanaf zijn tienerjaren de poëzie van Alberti en Lorca? Pianist Thomas Beijer reisde samen met filmmaker Lucas van Woerkum naar het Spaanse Andalusië. Op zoek naar de antwoorden en naar de ziel van de Spaanse muziek. Met het documentaire-concert Canción y Danza presenteert hij de resultaten zijn zoektocht.

We hebben in Andalusië geproefd van de cultuur, de muziek, de wijn en van het mediterrane leven”, vertelt Thomas Beijer. “Daar waar Manuel de Falla woonde en werkte, daar waar Lorca zijn gedichten schreef, daar waar de flamenco is ontstaan. Het was als thuiskomen. De stad Granada voelt en ruikt als de poëzie van Lorca en de muziek van Manuel de Falla. Zijn Fantasia Baetica bijvoorbeeld is onversneden zigeunerflamenco. Het is een moeilijk te doorgronden stuk, op het onspeelbare af.” Ondanks dat voelt Beijer zich als een vis in het water bij dit werk. “De tederheid en de melancholie maar ook het grootse en overweldigende: al die extremen zijn typerend voor de Spaanse muziekcultuur. En die contrasten zie je ook terug in het landschap. De lieflijke sinaasappel- en olijfbomen versus de ongenaakbare verschroeide aarde. Dat extreme, dat past wel een beetje bij me."

Met het documentaire-concert creëren Beijer en Van Woerkum een eigentijdse concertvorm. De indrukwekkende filmbeelden en verhalen vloeien naadloos over in live gespeelde pianowerken van onder meer Albéniz, De Falla en Rodrigo. Tevens brengt Thomas Beijer een eigen compositie, geïnspireerd op poëzie van Lorca.

Thomas Beijer - piano, Lucas van Woerkum - film

TIP

Lees voor het bestellen de informatie voor bezoekers.

Vragen?

Studenten met UnionCard€ 5,-