Touch story

My touch Enabling fundamental research

Joris van Hoof is universitair docent Communicatiewetenschap en expert in mystery shopping.

"Het stijgende alcoholgebruik onder jongeren heeft alles te maken met gedrag. Maar heeft het beïnvloeden van gedrag wel zin als bier en sterke drank, ondanks de strikte leeftijdsgrens van 16 jaar, gemakkelijk verkrijgbaar zijn? Dat is namelijk hoe de praktijk eruitziet. De afgelopen jaren heb ik dit aangetoond met meerdere mystery shopping-onderzoeken, die de politieke discussie hebben aangewakkerd. We hebben bijvoorbeeld 5.000 jongeren van 14 en 15 jaar op pad gestuurd naar supermarkten, sportkantines en slijterijen. Tachtig procent van hen kreeg de drank zonder problemen mee… Mystery shopping is een spannende onderzoeksmethode. Je moet rekening houden met allerlei ethische en juridische aspecten en de mystery shoppers ontzettend goed voorlichten en trainen. Zij moeten het namelijk doen! Het is elke keer afwachten of hun ‘toneelstukje’ slaagt en de gewenste resultaten oplevert. Daarbij moet het onderzoek volledig transparant, eerlijk en valide zijn, anders brandt ‘de industrie’ het direct af. Ik heb de mystery shopping-methode helemaal uitgerafeld en geschikt gemaakt voor toepassing in Nederland. Zo sla ik de brug tussen fundamenteel onderzoek en in de praktijk iets voor mensen betekenen."