UTStudium GeneraleProgramma / agendaStudium Generale: Improvisaties: de nieuwe politiek van Europa

Studium Generale: Improvisaties: de nieuwe politiek van Europa Prof.dr. Luuk van Middelaar

Lezing

Europa ziet zich geconfronteerd met veel problemen: de eurocrises, de dreiging van een Grexit, de aanstaande Brexit, de Turkije-deal over de vluchtelingen en anti-Europese sentimenten. Ooit opgericht als een tamelijk bureaucratisch instituut – traag in besluitvorming  – moeten de Europese leiders tegenwoordig snel beslissen en improviseren. Lukt het hen om het Europese hoofd boven water te houden?

Prof.dr. Luuk van Middelaar is politiek filosoof aan de Universiteit Leiden en columnist voor NRC Handelsblad. Van Middelaar kent Europa van binnenuit; hij gaf advies aan Herman van Rompuy, de voorzitter van de Europese Raad, en aan eurocommissaris Frits Bolkestein. Hij is auteur van De passage naar Europa. Geschiedenis van een begin. In 2017 verschijnt van zijn hand: Improvisaties: de nieuwe politiek van Europa.

Moderator: prof.dr. Ramses Wessel, hoogleraar Internationaal en Europees Recht en Bestuur (UT).

In samenwerking met Sirius en de faculteit BMS

Foto: Charles Clegg