UTStudium GeneraleProgramma / agendaStudium Generale: Van Torentje naar Torentje

Studium Generale: Van Torentje naar Torentje Lijsttrekkers in Twente

Interviews + debatten (27 februari – 13 maart)

Op woensdag 15 maart komen de rode stempotloden weer tevoorschijn: Nederland mag de leden van de Tweede Kamer kiezen. Het zijn spannende tijden met veel nieuwe partijen. Ben jij het overzicht ook een beetje kwijt? Kom dan naar deze reeks bijeenkomsten waarbij kritische journalisten van De Twentsche Courant Tubantia en wetenschappers van Universiteit Twente de lijsttrekkers aan de tand voelen over actuele thema’s.

Tijdens de debatten kan je via onderstaande livestream het debat volgen.

Alle lijsttrekkers worden dagelijks rond lunchtijd ontvangen in het Amphitheater van de Vrijhof. Er is telkens plek voor circa 200 belangstellenden, die bij de krant gratis kaarten kunnen reserveren.

Premier Mark Rutte opent maandag 27 februari.  Als lijsttrekker van de VVD is Rutte ’s middag om twaalf uur de eerste gast in het Amphitheater op de campus van UT.

In een tijdsbestek van ruim twee weken komen dertien lijsttrekkers naar Twente. Ook de komst van Geert Wilders (PVV) is door zijn partij toegezegd, maar er is nog geen datum bekend waarop de streng beveiligde politicus in Enschede zijn opwachting maakt.

Mini-masterclass

Voorafgaande aan elk lijsttrekkersbezoek is er in het Amphitheater een mini-masterclass, waar het publiek (maximaal 200 bezoekers per aflevering) informatie krijgt over de hoofdgast van de dag en actuele ontwikkelingen rond de verkiezingen van 15 maart. Lezers van de krant, studenten van UT en andere belangstellenden kunnen zich binnenkort via de krant aanmelden voor gratis toegangskaarten.

Volgorde

De voorlopige volgorde van de serie is: 27 februari Mark Rutte (VVD), 28 februari Jesse Klaver (GroenLinks), 1 maart ’s ochtends Gert-Jan Segers (ChristenUnie) en ’s middags Lodewijk Asscher (PvdA), 2 maart Alexander Pechtold (D66), 3 maart Henk Krol (50plus), 6 maart Jan Roos (VNL), 7 maart Sybrand Van Haersma Buma (CDA), 8 maart Emile Roemer (SP), 9 maart Kees van der Staaij (SGP), 10 maart Tunahan Kuzu (Denk) en 13 maart Marianne Thieme (Partij voor de Dieren).

Ferry Mingelen

Politiek verslaggever Ferry Mingelen, voorheen werkzaam bij de NOS, vormt samen met hoofdredacteur Martha Riemsma van De Twentsche Courant Tubantia een interviewduo. Zij zullen een flink deel van de vraaggesprekken voor hun rekening nemen. De andere presentatoren komen van de universiteit, Studium Generale en de redactie van deze krant.Vrijwel alle debatten spelen zich af rond lunchtijd. Publiek krijgt ruimschoots de kans om via microfoons op de tribune vragen te stellen aan de politici. Onder het motto ‘Win uw eigen zetel’ kan iedereen de verkiezingsuitslag voorspellen. De hoofdprijs is een zetel (fauteuil) van 500 euro, met een bezoek aan Den Haag. Alle lijsttrekkers geven ook hun voorspelling van de uitslag. Dat doen ze aan het slot van hun bezoek aan Enschede.

Nieuwsgierig? Surf dan naar www.tubantia.nl/verkiezingen  Ook kun je je daar straks aanmelden.

In samenwerking met Tubantia, Marketing & Communicatie (UT), Vrijhof Theatertechniek, Sirius, Student Union en BMS.