NS - Wetenschap op het spoor

Cyclus


Wetenschap op het spoor


Ieder jaar maakt ProRail een nieuwe dienstregeling. Een gigantische logistieke puzzel, waarbij stoptreinen, intercity’s en vrachttreinen naadloos op elkaar aan moeten sluiten. Hoe lang mag een trein stilstaan op een station? Hoe flexibel is de dienstregeling bij storingen en slecht weer? Ondanks de zorgvuldige planning zal er soms op een trein gewacht moeten worden. Waarom duurt het wachten langer als je het omroepbericht ‘de trein heeft vijf minuten vertraging’ hoort dan ‘de trein komt over vijf minuten’? Een tweeluik over planning op het spoor en de psychologie van het wachten.


Puzzelen op het Spoor.

Ieder jaar maakt ProRail een nieuwe dienstregeling. Een gigantische logistieke puzzel, waarin alle treinen naadloos aan moeten sluiten. Hoe komt die tot stand, en hoe flexibel is die eigenlijk?


Dinsdag 26 november

Puzzelen op het spoor

Ir. Hugo Thomassen is manager capaciteitsverdeling bij ProRail en verantwoordelijk voor de dienstregeling op het Nederlandse spoor.


Dinsdag 3 december

Over wachtverzachters en sleurverdrijvers

Prof. dr. Ad Pruyn is hoogleraar Marketingcommunicatie en Consumentengedrag aan de UT. Voor de NS deed hij onderzoek naar de (on)bewuste invloed van de stationsomgeving op de wachttijdbeleving.


Vrijhof/Amphitheater op de Universiteit Twente, 19.30-21.00 uur. De toegang is gratis.


Dit programma is een coproductie van Studium Generale en studieverenigingen Abacus en Dimensie.