PB01

Gebruikerservaringen en effecten van kortdurende positieve zelfhulp interventies.

Type opdracht: Ba

In –of extern?: Intern

Hoeveel studenten mogelijk? 4

Zelf data verzamelen? Ja

Type onderzoek: kwantitatief en kwalitatief

Opdrachtomschrijving:

De positieve psychologie is een nieuw en groeiend onderzoeksgebied binnen de psychologie. Binnen deze stroming wordt bestudeerd hoe mensen veerkrachtig en gezond blijven, ook in moeilijke omstandigheden, en worden interventies ontwikkeld op basis van deze inzichten om te zorgen dat mensen meer welbevinden en geluk ervaren in het leven. De zelfhulpprogramma’s Voluit leven en Leven met pijn zijn eerder aan de UT ontwikkeld voor mensen met psychische klachten en mensen met chronische pijn en vermoeidheid. Deze programma’s zijn effectief, zowel wanneer ze worden aangeboden als bibliotherapie als in een groepscursus of als een online programma.

De programma’s hebben een positieve benadering en zijn gebaseerd op Acceptance & Commitment Therapy en mindfulness. Doel van ACT is die activiteiten te doen die ertoe doen in het leven en daarbij onvermijdelijke moeilijke of negatieve aspecten te aanvaarden. Met aandacht en zonder oordeel zich bewust zijn van wat er zich op dit moment voordoet, is een vaardigheid die daarbij helpt.

Voluit leven en Leven met pijn zijn vrij intensieve programma’s en iedereen doorloopt hetzelfde programma. Het kost dan ook nogal wat mensen moeite om de programma’s af te maken. Wij denken dat we dezelfde effecten kunnen bereiken met kortere trainingen die meer aansluiten bij de persoonlijke voorkeur en behoefte van een deelnemer. Daarom ontwikkelen we vier trainingen die 3-4 weken duren, waarin steeds één vaardigheid centraal staat. De verschillende vaardigheden zijn: 1) aanvaarding van wat je niet kunt veranderen, 2) leven naar je waarden en doelen, 3) positieve emoties bevorderen en 4) zelfcompassie leren.

In de opdracht ga je na of deze nieuw ontwikkelde, kortdurende trainingen effectief zijn op (positief) emotioneel, psychisch en sociaal functioneren via kwantitatieve methoden (voor- en nameting en verschilanalyses). Ook inventariseer je de ervaringen van de deelnemers met kwalitatieve interviews. Je zoekt zelf 10 deelnemers en werkt samen in een groepje van vier studenten die ieder een van de trainingen evalueren.

Wie zoeken we?

Studenten met interesse in interventies vanuit de positieve psychologie. Uitstekende beheersing van het Nederlandse is noodzakelijk. Daarnaast is het belangrijk dat je een actieve houding hebt en onderzoeksminded bent. De uitkomsten van deze trainingen dragen direct en daadwerkelijk bij aan het onderzoek binnen deze vakgroep.

Begeleiders: Waarschijnlijk dr. Hester Trompetter, eventueel prof. dr. E. Bohlmeijer of prof. dr. K. Schreurs. Precieze begeleiding wordt nader bekend gemaakt.