PB13

Technologieverhalen

Type opdracht (Ba/Ma): BA
In –of extern?: Intern
Omvang: 15 EC
Zelf data verzamelen? Ja
Hoeveel studenten mogelijk? 4
Type onderzoek: kwantitatief en kwalitatief onderzoek

Opdrachtomschrijving:

Achtergrond Het is een dooddoener: technologische ontwikkelingen gaan razendsnel. Een oudere vatte de veranderingen die mensen hebben meegemaakt die voor de oorlog geboren zijn als volgt samen: “Wij werden geboren vóór: televisie, penicilline, polioprikken, diepvriesvoedsel, kopieerapparaten, plastic, contactlenzen en de pil; vóór radar, creditcard, atoomsplitsing, laserstralen, panty's, ballpoints, afwasmachines, elektrische dekens, wasdrogers, airconditioning. Wij hadden nooit gehoord van TL, TV, CD, FM, CNN, video, tapedecks, magnetrons, elektrische schrijfmachines, faxen, kunstharten, kunstnieren, tekstverwerkers, printers, draadloze telefoons. Wij waren er vóór de A27, E9, B474, de TGV. (...) Maar we hebben het overleefd. En dat is een reden om te vieren.” We weten echter nog vrij weinig over de vraag hoe mensen technologische ontwikkelingen in hun eigen leven ervaren en integreren. Daarom wordt in dit onderzoek nagegaan hoe in de beleving van mensen zelf technologische veranderingen in hun leven hebben ingegrepen. Heeft technologie het leven van een persoon veranderd, en misschien ook wel de persoon zelf?

Onderzoeksvraag: Welke betekenis geven mensen aan technologie voor het eigen leven en de eigen persoon?

Methode: In deze opdracht ga je aan de slag met technologieverhalen. Via een online module verzamel je data. Elke student werft daarvoor deelnemers. De verhalen worden inhoudelijk geanalyseerd en in verband gebracht met bijvoorbeeld leeftijd, geslacht of opleiding.

Wie zoeken we? Studenten met interesse in de betekenis van technologie voor mensen.

Begeleider: wordt nader bepaald