GM10

Titel: Tikkertje 2.0 als beweeginterventie

Type opdracht: Ma

In –of extern?: Intern, in samenwerking met HMI

Meerdere studenten mogelijk? Ja, maximaal 2 studenten

Opdrachtomschrijving:

In onze moderne samenleving zijn vele mensen niet voldoende fysiek actief. Dit levert problemen op met bijvoorbeeld obesitas en diabetes type II. Redenen waarom mensen weinig fysiek actief zijn, zijn bijvoorbeeld dat het niet in het drukke dagelijkse leven past en omdat het moeilijk is om er motivatie voor op te brengen. Een manier om deze barrières te overwinnen is om laagdrempelige actieve momenten in het dagelijks leven in te bouwen. Dit kan bijvoorbeeld door een omgeving die mensen uitdaagt om fysiek actief te zijn. Een voorbeeld is een omgeving die stimuleert om de trap te nemen in plaats van de lift of de roltrap (zie bijvoorbeeld http://www.youtube.com/watch?v=2lXh2n0aPyw).

Ook door van digitale middelen kan een omgeving uitdagen tot activiteit. Een voorbeeld is een ‘interactive playground’ waar tikkertje kan worden gespeeld. Dit systeem is ontwikkeld aan de Universiteit Twente om kinderen ‘beter’ tikkertje te laten spelen o.a. door niveauverschillen en inactiviteit te verminderen. Een nieuwe toepassing voor dit tikkertje 2.0 is om het gebruiken als beweeginterventie.

In deze opdracht ga je onderzoeken waarom mensen wel of niet dit systeem als beweeginterventie gebruiken. Je start met observaties: wat gebeurt er als je de ‘interactive playground’ op een plek waar veel studenten zijn plaatst? Gaan ze bijvoorbeeld direct interactie aan, overleggen ze eerst met hun vrienden of nodigen zelfs anderen uit om mee te spelen? Op basis van deze observaties ontwikkel je één of meerdere strategieën om het spelen van tikkertje 2.0 te stimuleren. De laatste stap zal zijn om deze strategieën uit te testen: wordt er ook daadwerkelijk meer tikkertje gespeeld?

Voor deze opdracht wordt samengewerkt met de ontwikkelaars van de ‘interactive tag playground’.

Wie zoeken we?

Enthousiaste studenten die het leuk vinden om mee te werken aan een innovatieve beweeginterventie. Eigen creativiteit wordt erg op prijs gesteld!

Wat bieden we?

Je doet onderzoek naar een innovatieve interventie en jouw resultaten zullen worden gebruikt in een lopend promotieonderzoek. Je zal begeleid worden vanuit Gezondheidspsychologie en vanuit HMI.

Meer info?:

Saskia Kelders; s.m.kelders@utwente.nl

Of kijk http://youtu.be/AHC8_FWSxzk en https://www.youtube.com/watch?v=8WFf7uFspj8&feature=youtu.be om een idee te krijgen hoe mensen interacteren met een eerdere versie van de interactive playground.

Begeleider:

Dr. Annemarie Braakman,

Dr. Saskia Kelders,

Robby van Delden, MSc