GM07

Motiveren tot sporten: Behavior change, tailoring en persoonlijkheid

Type opdracht: Ma

In –of extern?: Intern (afd. HMI, Zilverling)

Meerdere studenten mogelijk? Ja

Zelf data verzamelen? Nee (of optioneel)

Type onderzoek: kwantitatief/ kwalitatief

Opdrachtomschrijving:

Op maat gemaakte (“tailored”) motivatie strategieën binnen eHealth applicaties is een snel groeiend onderzoeksonderwerp. In dit promotieonderzoek, van de afdeling Human Media Interaction, wordt er onder andere gekeken naar de mogelijkheid om inzichten uit het Transtheoretical Model (stages of change) te combineren met persoonlijkheidsleer. Het uiteindelijk doel is de ontwikkeling van een Sport-App (hardloop-app), waarin mensen worden gemotiveerd met getailorde (onder andere op ‘stage-of change’ en op persoonlijkheid) audio- en/of tekstberichten. Het bijzondere aan dit project is dat we berichten willen gebruiken, die door mensen (leken) zelf zijn bedacht. Het idee is dat op deze manier, door gebruik te maken van ‘de eigen woorden’ (lekentaal) de boodschappen aan overtuigingskracht zullen winnen.

Inmiddels is, via crowdsourcing, een dataset aan per ‘stage of change’ - mens-gegenereerde motivatie-berichten tot stand gekomen.

De afstudeeropdracht.

We zoeken nu een enthousiaste student, die deze data wil (mee) analyseren. De precieze onderzoeksvragen kunnen nog nader worden vastgesteld in overleg tussen opdrachtgever en student. Maar er zijn verschillende insteken mogelijk, bijvoorbeeld: Sluiten de berichten die mensen zelf aandragen als zijnde “motiverend” in elke stage-of-change, aan bij de strategien die in de literatuur worden genoemd? (de zgn “processes of change”)? Is hierin (in de overeenkomst) een verschil tussen de 5 stages? Of: Is persoonlijkheid (bv conscientiousness) van invloed op het type bericht (per stage) dat men motiverend vindt?

Afhankelijk van de beschikbare tijd en de voorkeuren van de student, kan er ook nog een online survey worden uitgevoerd, om na te gaan of mensen met verschillende persoonlijkheden andere voorkeuren hebben voor verschillende (‘processes’ of thema’s) in audio- en/of tekstberichten.

Wie zoeken we? Studenten die geïnteresseerd zijn in kwantitatieve analyse van (grotendeels) kwalitatieve data, motivatie strategieën en persoonlijkheidsonderzoeken

Wat bieden we? Participatie in een interdisciplinair promotie-onderzoek

Meer info?: Roelof de Vries (r.a.j.devries@utwente.nl)

Begeleider: Stans Drossaert, Roelof de Vries (HMI), Khiet Truong (HMI)

Extra Gerelateerd onderzoek: Coley, Heather L., et al. "Crowdsourced peer-versus expert-written smoking-cessation messages." American journal of preventive medicine 45.5 (2013): 543-550.