Kleine, dr. E. de (Elian)

dr. E. de Kleine

Docent

 

 

 

Aanwezig op

:

Ma. / Di. / Do.

Gebouw

:

Cubicus, kamer B 120

Telefoon

:

053 – 489 5357

053 – 489 4470 of 2398 (secretaresse)

Fax

:

053 – 489 2895

e-mail

:

e.dekleine@utwente.nl

 

English profile

 

 

Expertise

Elian de Kleine heeft psychologie gestudeerd aan de Rijksuniversiteit Groningen (afstudeerrichting Functieleer). In de periode 2005-2009 was Elian promovendus bij de afdeling Cognitieve Psychologie en Ergonomie (CPE) aan de UT, waar zij in 2009 promoveerde. Van 2009-2013 was Elian Postdoc bij de afdeling CPE. Vanaf 2013 is Elian docent bij de vakgroep Psychologie, Gezondheid en Techniek (PGT). Haar onderzoeksinteresses en expertise liggen op het gebied van de cognitieve psychologie, mindfulness, aandacht en movement-skill. Voor gebruikt zij verschillende imaging technieken (o.a. EEG, fMRI), gedragsmaten en vragenlijsten.

Onderwijs

Vakcode

·

Begeleiding Masterthese (PPT)

·

Onderzoeksopdracht (201000121)

 

 

Lopende onderzoeksprojecten

Het promotieonderzoek van Elian richtte zich op de cognitieve controle van sequentieel gedrag. Dit onderzoek spitste zich toe op het verbeteren van de basiskennis van het uitvoeren van bewegingen. Tijdens haar postdoc is Elian verder gegaan met het onderzoek naar sequentieel gedrag. Daarnaast heeft ze tijdens haar postdoc onderzoek gedaan naar het effect van mindfulness op de verwerking van pijnlijke prikkels. Dit onderzoek was in samenwerking met Rob van der Lubbe (CPE), Ernst Bohlmeijer (PGT) en Karlein Schreurs (PGT).

Publicaties

Abrahamse, E.L., Ruitenberg, M.F.L., De Kleine, E., & Verwey, W.B. (2013). Control of automated behaviour: Insights from the Discrete Sequence Production task. Frontiers in Human Neuroscience, 7:82, 1-16.

Verwey, W.B., Abrahamse, E.L., De Kleine, E., & Ruitenberg, M.F.L. (2013). Evidence for a graded central processing capacity in sequencing skill: a secondary task study. Psychological Research, doi: 10.1007/s00426-013-0484-x.

Ruitenberg, M.F.L., Abrahamse, E.L., De Kleine, E., & Verwey, W.B. (2012). Context-dependent skill: perceptual processing in memory-based sequence production. Experimental Brain Research, 222: 31-40.

Van der Lubbe, R.H.J., Abrahamse, E.L., & De Kleine, E. (2012). The premotor theory of attention as an account for the Simon effect. Acta Psychologica, 140, 25-34.

De Kleine, E., & Lubbe, R.H.J. (2011). Decreased load on general motor preparation and visual working memory while preparing familiar as compared to unfamiliar movement sequences. Brain and cognition, 75, 126-134.

Ruitenberg, M.F.L., De Kleine, E., Van der Lubbe, R.H.J., Verwey, W.B., & Abrahamse, E.L. (2011). Context dependent motor skill and the role of practice. Psychological Research,76(6): 812-820.

Van der Lubbe, R.H.J., Abrahamse, E.L. & De Kleine, E. (2011). The premotor theory of attention and the Simon effect. Acta Psychologica, 136 (2). 259- 264.

Verwey, W.B., Abrahamse, E.L., Ruitenberg, M.F.L. & De Kleine, Elian (2011). Motor Skill Development in the Elderly and Middle-Aged: Evidence for Two Learning Mechanisms. Journal of psychophysiology, 25 (S.1), 1-5.

Verwey, W.B., Abrahamse, E.L., Ruitenberg, M.F.L, Jiménez, L. & De Kleine, E. (2011). Motor skill learning in the middle-aged: Limited use of motor chunks and explicit sequence knowledge. Psychological research, 75 (5), 406-422.

Verwey, W.B., Abrahamse, E.L., & De Kleine, E. (2010). Cognitive processing in new and practiced discrete keying sequences. Frontiers in Psychology, 1:32.

De Kleine, E. (2009). Cognitive control of sequential behavior. Dissertation.

De Kleine, E., & Verwey, W.B. (2009). Motor learning and chunking in dyslexia. Journal of Motor Behavior, 41, 331-337.

De Kleine, E., & Verwey, W.B. (2009). Representations underlying skill in the discrete sequence production task: Effect of hand used and hand position. Psychological Research, 73, 685-694.