6 okt 2008: Ondernemen in reisindustrie, Cheaptickets

Maandag 6 oktober 2008: Lex Beins

From a Red Sea to a Blue Ocean”

Ondernemen in de snel wijzigende reisindustrie: praktijkvoorbeeld van CheapTickets.nl

De rol van een reisagent is in de afgelopen 10 jaar drastisch veranderd door de diverse ontwikkelingen in de markt. Meer reisbureaus zijn verdwenen dan dat er bijgekomen zijn. De reiziger in spé heeft internet ontdekt en de hele markt is veranderd. Er zijn meer en nieuwe spelers op de traditionele markt gekomen.

Hoe is het reisbureau Beins gelukt om in deze zeer concurrerende markt, een formule CheapTickets te ontwikkelen om vanuit deze “Red Sea” een “Blue Ocean” te maken?

CheapTickets is een online reisbureau waar vorig jaar 200.000 tickets werden verkocht. De filosofie achter hun succes is mede gebaseerd op eerdere ervaringen bij andere reisorganisaties waardoor inzicht is ontstaan in wat niet werkt. De bedrijfskundigen hebben een nieuwe organisatie gecreëerd met o.a. een uitstekende service en ondersteuning voor de klant.

Lex zal tijdens de bijeenkomst dieper in gaan op de redenen van hun succes.

Lex Beins is vanaf 1996 directeur en mede-eigenaar van de Beins Travel Group. Hij is al langer actief in de reiswereld. Vanaf 1990 heeft hij telkens met anderen een reeks bedrijven opgericht: Lexton Language Programs BV, touroperator gespecialiseerd in taalreizen, ICSA, een ICT onderneming gericht op de reiswereld, Pyton Communication Services BV, een ASP solution provider voor online reserverings- en informatiesystemen in de reiswereld. In 1996 verkocht hij ICSA en nam hij Reisbureau Ruud Beins over in Oosterhout.