07 sep 2007: Excursie Philips Aken

Verslag Excursie naar Philips – Aken.

Vrijdag 7 september vertrokken, de meeste in alle vroegte, negen Bekader leden naar Aken. De Philips organisatie was, via Bekaderlid Peter Visser, bereid om onze interesse naar de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van Verlichting te beantwoorden. En…. op wat voor voortreffelijke en unieke manier!!!

Na het verzamelen op het zwaarbewaakte terrein met 3 markante schoorstenen, werd een prima lunch aangeboden. Een gezellige kennismaking of hernieuwing tussen de Bekaderleden.

Paul van den Kerkhoff, voormalig T.U.Twente, site manager en manager SupplyGroup, beet de spits af met een lezing over Philips’ toekomstige strategie en de historie van de Akense fabricage.

De beeldbepalende schoorstenen zijn afkomstig van de glasfabrieken die hier stonden. Wegens o.a. invoerrechten waren er barrières. Dus heeft Philips overal ter wereld eigen fabrieken neergezet. Stilgelegd werd de glasfabriek in 2005 wegens verplaatsing van de productie naar de verre buitenlanden ten koste van 5000 arbeidsplaatsen. Daarvoor was in 2003 de beeldbuisproductie al afgestoten ( 1500 werknemers). Voorheen stonden er ook hoogovens, vandaar de naam “Rote Erde”.

Nu richt de vestiging zich vooral op de ontwikkeling van Xenon verlichting en natuurlijk de OLED ontwikkeling met 1400 werknemers. Interessant is dat Philips Light zelf hun eigen machines ontwikkelen en bouwen om hoge kwaliteit te kunnen leveren. Dit zorgt voor het compleet in eigen hand hebben ( en dus minder snel kopieerbaar zijn) van de fabricageprocessen. De professionele markt van autobouwers en installateurs is het belangrijkst.

Imago is een belangrijk goed; de Sense and Simplicity campagne heeft de ranking van Philips op de brand bekendheidschaal goed geholpen. Philips heeft een royale geldbuidel en koopt met regelmaat bedrijven in de Light en Medische branche. Recentelijk de armaturenfabriek Massive, die iedereen kent vanuit de Praxis-Gamma winkels. Maar het is voorzichtig manoeuvreren, je kunt moeilijk concurrent gaan worden van je klanten. Bij auto’s is licht heel belangrijk uit veiligheidsoverwegingen. Oudere mensen hebben 5 maal zoveel licht nodig om goed te zien. Verder blijkt dat inmiddels auto’s wel 55 lampen van allerlei soort in zich verwerkt hebben. Natuurlijk de schijnwerpers maar ook allerhande signaleringslampen.

Organische Light Emitting Diodes

Peter Visser en Kristin Knappstein (marketing) vertelden vervolgens over de OLED. De LED is een lichtpuntbron, maar OLED zou op termijn de mogelijkheid bieden om lichtvlakken te maken. Daardoor vele nieuwe mogelijkheden voor dunne,vlakke,transparante lichtbronnen die ook qua kleur variabel zijn. Verder schijnen ze direct, hebben dus geen opstarttijd nodig zoals xenon lampen. Een OLED is gemakkelijk(elektrisch) aan te sturen, dus in te bouwen in besturingssystemen, bijvoorbeeld als de bewoner binnenkomt gaat het licht automatisch aan. Een ander voordeel is dat ze sterk ruimtebesparend zijn wat grote voordelen biedt in de bouw doordat verlaagde plafonds niet meer nodig zijn En,in deze tijd van energiebewustzijn belangrijk, ze hebben een laag energieverbruik.

De lichtmarkt is circa 54 miljard euro en circa 19% van het totale energieverbruik in de wereld is ten behoeve van het licht genereren. Philips Lighting had in 2006 een omzet van 5.5 miljard. Totaal Philips 27 miljard. Uitgelegd werd hoe OLED’s gemaakt worden en de complexe eisen waaraan ze moeten gaan voldoen.

Daarnaast dat er in Europees verband een uitgebreid research netwerk is voor de ontwikkeling van OLEDs.

Het volgende onderdeel van de excursie was een bezoek aan de testsite voor autolampen. Het blijkt dat er vele eisen zijn aan de richt-zichtlijnen. Lampen mogen niet de tegenliggers of anderen verblinden, dus wordt er een bijzonder lichtvalpatroon ontworpen met 40-graden hoeken Ik wist niet dat die lampen(buiten de context van de auto waar ze inzitten) zo'n prachtige vormgeving hebben. Door de demonstratie van de autolampen en de werking kijk je toch op een andere manier naar autolampen.

Tenslotte het hoogtepunt, het bezoek van de proef fabriek voor OLED’s en de clean-rooms Gehuld in speciale mantels en natuurlijk het onvermijdelijke haarnetje bezochten we in verwondering de zeer geavanceerde installaties. De OLED's waren heel bijzonder om te zien. Super dat je uit een plat vlak direct licht kan toveren en wat voor mogelijkheden dat allemaal in de toekomst gaat bieden. Uniek dat we dit alles in deze Research fase mochten bewonderen.
 

Conclusie

Zeer interessant om te zien op welke wijze een multinational inhoud geeft aan innovatie en ondernemerschap met de ontwikkeling van OLED". De openheid, maar ook de mate waarin de presentatoren ons geïnformeerd hebben over de bedrijfsvoering en policy van Philps, hebben we gewaardeerd. Zowel op plant-nivo als op company-nivo hebben we veel interessants gehoord dat met gepaste trots verteld werd.

Het was verrassend hoe open er in europees verband met concurrenten wordt overlegd in dit stadium van ontwikkeling van de OLED. In zulke gevallen blijkt toch dat het 7e kaderproject (FP7) op Europees niveau toch wel openingen biedt die anders nooit bereikt zouden worden. Het lijkt heel benijdenswaardig om daar een rol in te mogen spelen.

Uit het verhaal van Kristinn Knappstein viel op dat Philips tegenwoordig intensief met de toepassingsmogelijkheden van toekomstige producten bezig is.

Dat we tenslotte nog een uitgelezen kans kregen om de pré-productiefabriek te bezichtigen was uniek. Hoewel dit soort installaties aan de buitenkant weinig prijsgeeft van wat er binnenin gebeurt, was het toch wel indrukwekkend om te zien hoe groot en complex zo'n productie-installatie op hightech niveau tegenwoordig is. Juist omdat de ontwikkeling verder gaat (en dus de concurrentie gevoeligheid toeneemt) is het onwaarschijnlijk dat er ooit nog zo’n excursie gehouden zal worden. Wij Bekaderleden hebben op de valreep een blik kunnen en mogen werpen op een zeer geavanceerde technologie en (een deel van) de toekomst in de verlichtingswereld.

Kortom, het meedoen met Bekader-excursies is enerzijds een mogelijkheid de onderlinge banden te versterken maar ook een unieke gelegenheid om een blik in de toekomst te werpen.

Tekst: met dank aan Swibert Dechesne