HomeNieuwsEuropese robot-top bijeen op campus UT

Europese robot-top bijeen op campus UT Experts verkennen roadmaps voor robotonderzoek

Waar liggen de kansen voor robotica in Europa, voor de industrie en de wetenschap? Hoe zien de roadmaps eruit voor thema’s als de gezondheidszorg, de maakindustrie en de veiligheid? Van 12 tot en met 15 januari komen zo’n honderd leiders uit de wetenschap en de industrie naar de campus van de Universiteit Twente om de toekomst en roadmap van SPARC te bespreken, de publiek-private samenwerking in robotica in Europa. In die week gaat ook een nieuw onderzoeksproject van start, geleid door de UT: robots gaan assisteren bij het afnemen van een biopt voor bijvoorbeeld kankeronderzoek.

De bijeenkomst is georganiseerd door prof. Stefano Stramigioli, die aan de UT het LEO Center for Service Robotics leidt. SPARC is de publiek-private samenwerking van de Europese Commissie met euRobotics AISBL, het netwerk waarin industrie en onderzoeksinstellingen verenigd zijn en waarvan Stramigioli ook Vice President Research is. De ambities in de robotica worden in SPARC vertaald naar beleidsmatige keuzen en roadmaps, om daarmee ook goede keuzen te kunnen maken voor de financiering van onderzoek en ontwikkeling door de EU. Stramigioli: “Europa heeft een sterk potentieel in robotica, en kan leidend worden in verschillende toepassingsgebieden. De manier waarop we in Europa onze samenwerking vormgeven is uniek te noemen.”

Tijdens de bijeenkomst zal in zg. topical groups worden gesproken over de toekomst van de Europese robotica: topics zijn bijvoorbeeld de gezondheidszorg – van chirurgische robots tot robotpakken voor revalidatie, de thuistoepassingen, zoals assistive living en toepassing in de infrastructuur, bijvoorbeeld voor inspectie en monitoring. De UT-onderzoekers zijn op elk van deze terreinen actief.

Robot voor biopsie

Zo gaat de groep van Stramigioli een nieuw programma leiden waarin een robot wordt ontwikkeld voor biopsie, bijvoorbeeld voor het opsporen van kanker (MURAB: MRI and Ultrasound Robotic Assisted Biopsy). Deze techniek zal de precisie en effectiviteit van een biopsie drastisch doen toenemen,  is de verwachting, doordat de robot wordt gestuurd door technieken als MRI en ultrageluid. In samenwerking met ziekenhuizen gaan de onderzoekers onder meer kijken naar de diagnostiek van borstkanker en van spierziekten. Daarvoor werken ze samen met de universiteiten van Verona en Wenen, met de ziekenhuizen Radboudumc en Ziekenhuisgroep Twente, met robotbouwer KUKA en Siemens. MURAB is een Horizon 2020 project waarmee 4,3 miljoen euro is gemoeid.

De Europese bijeenkomst vindt plaats van dinsdag 12 januari tot en met vrijdag 15 januari. Op donderdag en vrijdag is de start van het MURAB-project

Meer informatie over SPARC: www.sparc-robotics.eu

Over euRobotics: www.eu-robotics.net

Over het LEO Center for Service Robotics: www.leorobotics.nl