HomeNieuws“Creativity and Innovation Management is volwassen geworden op de UT”

“Creativity and Innovation Management is volwassen geworden op de UT”

Deze week vinden op de Universiteit Twente het vijfde CIM event en de vijfentwintigste Summer School in Technology Management plaats. Twee evenementen rondom het wetenschappelijke tijdschrift Creativity and Innovation Management dat dit jaar haar vijfentwintigjarig bestaan viert. Prof. dr. ir. Petra de Weerd-Nederhof en dr.ir. Klaasjan Visscher stonden lange tijd aan het roer van dit blad en dragen nu het stokje over. “Het journal is in Twente opgegroeid.”

De Weerd-Nederhof was twaalfeneenhalf jaar actief als redacteur bij het journal en Visscher was dat gedurende zeveneneenhalf jaar. In deze periode is het tijdschrift uitgegroeid van een nichetijdschrift met een relatief smalle basis, tot een gewaardeerd wetenschappelijk tijdschrift met een veel bredere achterban. De Weerd-Nederhof: “Je kunt zeggen dat Creativity and Innovation Management volwassen is geworden. Het is in Twente opgegroeid. Iedereen op ons vakgebied heeft bij ons gepubliceerd.”

Kroon op het werk was de opname in Web of Science in 2012, waardoor het tijdschrift de mogelijkheid krijgt om een groter wetenschappelijk publiek aan te boren. Het journal is gewaardeerd met een impactfactor van boven de 1 en dat is – in zo’n korte tijd – erg bijzonder, weet De Weerd-Nederhof te melden.

Community vergroten

Het belangrijkste wapenfeit in de periode waarin De Weerd-Nederhof en Visscher aan het roer stonden van het journal, was het vergroten van de ‘community’ achter het tijdschrift. Waar het journal voor hun aantreden werd geleid door twee redacteuren die de input voornamelijk uit hun directe netwerk haalden, slaagden De Weerd-Nederhof en Visscher er in - samen met hun collega Olaf Fisscher, die tot 2012 mederedacteur was - om de achterban sterk te vergroten. Visscher: “In het begin moesten we erg veel moeite doen om geschikte inzendingen te krijgen. We moesten er haast om bedelen. Inmiddels is het aantal inzendingen verdrievoudigd tot driehonderd per jaar.” In plaats van meer artikelen publiceren, biedt dit het blad de mogelijkheid om nog sterker op kwaliteit te selecteren, met een enorme kwaliteitsslag als gevolg.

In een videoboodschap, die tijdens het CIM event wordt uitgezonden, prijst Teresa Amabile (professor Business Administration aan de Harvard Business School en een van de grootste namen op het vakgebied) de bijdrage van De Weerd-Nederhof en Visscher. Volgens Amabile is Creativity and Innovation Management uitgegroeid tot een belangrijk platform dat haar onderzoek en dat van vele anderen een impact heeft gegeven op een manier die anders niet mogelijk was geweest.

Stoppen op de top

Deze week nemen De Weerd-Nederhof (die tevens haar vijfentwintig jarig jubileum viert in de wetenschap) en Visscher afscheid en dragen ze het journal over aan twee nieuwe redacteuren. De Weerd-Nederhof: “Het landschap is veranderd, het is daarom tijd om plaats te maken voor een nieuwe generatie. We laten het journal in goede staat achter.” Visscher voegt hieraan toe dat ze bereikt hebben wat ze wilden bereiken. “We stoppen op de top.”

Hier vind je meer informatie over het CIM Event en hier over de European doctoral summer school on technology management.