HomeNieuwsOpening Academisch Jaar 2015/2016
Rem Koolhaas
Anne Buningh
OAJ UT in de Waaier

Opening Academisch Jaar 2015/2016 Onder grote belangstelling is het nieuwe jaar geopend

Is de universiteit nog voldoende voorbereid op de toekomst, of moeten wij haar opnieuw uitvinden? Wij dagen onze studenten en onderzoekers uit steeds verder over de grenzen van hun disciplines heen te kijken en zoeken naarstig naar nieuwe technologieën en creatieve toepassingen. Maar gaan we daarin snel genoeg en ver genoeg? Wij blijken immers onvoldoende in staat goede antwoorden te formuleren op steeds grotere maatschappelijke uitdagingen. Wellicht is een meer radicale aanpak nodig? Gastspreker tijdens de bomvolle Opening van het Academische Jaar van de UT, Rem Koolhaas (architect) deelde zijn observaties en ideeën en hij sprak over het fenomeen globalisering en adviseerde de UT: don’t go west, look east!

Het programma werd geopend door Victor van der Chijs, voorzitter van het College van Bestuur van de Universiteit Twente. Van der Chijs maakt bekend dat de UT een samenwerking aangaat met het Fraunhofer Institute. Europa’s grootste non-profitorganisatie voor toegepast onderzoek opent de eerste Nederlandse vestiging op de campus. Ook maakte Van der Chijs bekend dat Dave Blank een nieuwe rol krijgt op de Universiteit Twente. Blank wordt Chief Scientific Ambassador en krijgt onder meer als taak om de internationale profilering van het UT-onderzoek te versterken.

Prijsuitreikingen

Traditiegetrouw worden tijdens de opening van het academisch jaar diverse prijzen uitgereikt. Uit handen van Rector Magnificus Ed Brinksma, ontvingen de beste afstudeerders van de vijf UT faculteiten van het vorige collegejaar een certificaat, een cheque en een bos bloemen. Daarna werd Erwin Hans, de winnaar van de Centrale Onderwijsprijs, in het zonnetje gezet. Hans mag zich een jaar lang de beste docent van de UT noemen. Tot slot kreeg Maaike Koenrades, onderzoeker aan de faculteit TNW uit handen van de rector de TGS Research Honours PhD Award voor Twents Promotie Top Talent.

Rem Koolhaas

Nederlandse universiteiten gaan te weinig internationale partnerships aan. En studenten gaan voornamelijk studeren in Engelstalige landen. We kunnen beter Chinees leren spreken, want die taal en economie is hard in opkomst. Europa is helaas verdeeld over allerlei belangrijke onderwerpen, zoals bijvoorbeeld veiligheid en big data, zo betoogt Koolhaas. The next generation is nogal vol van zichzelf. Zijn advies aan de UT: leg de focus op Duitsland en de periferie, don’t go west, look east! Vind een oplossing voor het asielzoekersbeleid, gebruik geen muur, kom met innovatieve oplossingen. Omarm het platteland, de boer van tegenwoordig is een innovator en is bezig met technologie. Staar je niet blind op de stad, de wetenschap vindt hier plaats!

Douwe Bob

De muzikale intermezzos van Douwe Bob met zijn gitaar maakten de zaal compleet stil met zijn aangrijpende en soms grappige teksten. Al sinds zijn debuut gaat het erg goed met Douwe Bob, met optredens op Pinkpop, uitverkochte clubtours en heel veel aandacht op de radio.

Anne Buningh

Als voorzitter van de Student Union gaf Anne Buningh haar visie op: de Universiteit van Studenten. De studenten van tegenwoordig zijn opgegroeid in rijkdom en eigenlijk kan iedereen die dat wil gaan studeren. De sky is the limit. De verwachtingen die studenten zichzelf opleggen zijn hoog, want als we niet slagen is dat onze eigen fout. Wij hebben het gevoel dat het nooit genoeg is en we zijn bang om te falen en bang voor verantwoordelijkheden. De UT geeft ons de mogelijkheid eigen verantwoordelijkheden te ontdekken en ik noem dat de University of activism. Rethinking the university door studenten? Geef ons meer verantwoordelijkheden wij kunnen ook een docent coachen of laat ons de nieuwe Rector Magnificus kiezen, weet je wat ik solliciteer zelf alvast!

drs. J.G.M. van den Elshout (Janneke)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)