HomeNieuwsBeurs voor UT- onderzoek naar bewegingsanalyse en sport
Jasper Reenalda
Fulbright- beurzen

Beurs voor UT- onderzoek naar bewegingsanalyse en sport Jasper Reenalda (op foto rechts) vertrekt voor drie maanden naar de University of Kentucky

UT- onderzoeker Dr. Jasper Reenalda, tevens werkzaam bij Roessingh Research and Development in Enschede, heeft een Fulbright beurs (research and lecture grant) ontvangen voor het academisch jaar 2015 - 2016. De Fulbright- beurzen zijn bedoeld voor talentvolle Nederlandse en Amerikaanse studenten, onderzoekers en docenten die een periode van studie, onderwijs of onderzoek in elkaars land willen doorbrengen. Reenalda vertrekt eind augustus met zijn gezin voor drie maanden naar de University of Kentucky in Lexington waar hij aan de College of Health Science onderzoek doet naar het toepassen van bewegingsanalyse bij revalidatie en sport. Tevens geeft hij college aan de Amerikaanse studenten.

Nederland kent zo’n 2 miljoen hardlopers en een groot deel van deze lopers krijgt te maken met blessures, denk aan knieblessures, scheenbeenblessures of achillespeesblessures. Reenalda’s onderzoek in Kentucky richt zich op het voorspellen van blessures, door individuele parameters in de looptechniek te identificeren. Deze parameters zouden in een later stadium teruggekoppeld kunnen worden aan de loper om blessures te voorkomen. Reenalda, zelf fervent triatleet, is gefascineerd door hoe mensen bewegen. “Ik vind het prachtig om te zien hoe mensen na bijvoorbeeld een hersenbloeding weer leren bewegen, maar ook om te onderzoeken welke relaties er zijn tussen de looptechniek en de sportprestatie of het ontstaan van blessures.”

Voor het voorspellen van blessures stellen we een aantal parameters op, op basis van eerder uitgevoerde bewegingsanalyses in het lab. “We deden metingen op de loopband en met een infrarood optisch systeem bekeken we wat het bewegingspatroon (de looptechniek) is en welke afwijkingen er mogelijk zijn. In Kentucky doen ze daar veel onderzoek naar. Zij vonden dat er vaak afwijkingen te zien zijn in de heup-aductiehoek, dat is zeg maar de heup en knie verhouding van de hardloper. Deze hoek blijkt gerelateerd te zijn aan het ontstaan van knieblessures. Metingen in het lab zijn niet altijd representatief voor de wereld buiten het lab. Het vertalen van de metingen in het lab naar de sport-specifieke setting buiten het lab is daarom van groot belang. Buiten het lab werken we samen met het bedrijf Xsens, waarbij we de hardlopers voorzien van inertiële bewegingssensoren. Op deze manier meten we parameters zoals de heup-adductie hoek in de sport-specifieke setting. Zo krijgen we goed inzicht in bijvoorbeeld het effect van vermoeidheid op het looppatroon. Dit type metingen deden we eerder bij lopers tijdens de marathon van Enschede. Onder vermoeidheid verslechtert de looptechniek en dit heeft bijvoorbeeld invloed op de impact die te meten is op het scheenbeen, maar ook op de symmetrie van het beweegpatroon.”

Het onderzoek van Reenalda is interessant voor sportartsen, fysiotherapeuten en hardlopers. Zijn Fulbright beurs kreeg hij uit handen van de Amerikaanse ambassadeur in Nederland (zie foto). In Kentucky geeft Reenalda naast zijn onderzoek college aan de Amerikaanse undergraduate en graduate studenten, waaronder de vakken: Biomechanics en Muscle forum. Verder gaat hij rondreizen en andere universiteiten bezoeken die op hetzelfde gebied actief zijn. Zijn vrouw (onderwijskunde UT) en drie kinderen van 3 en 5 jaar reizen mee en verblijven op de Campus.

drs. J.G.M. van den Elshout (Janneke)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)