HomeNieuwsStudenten pitchen voor potentiële investeerders

Studenten pitchen voor potentiële investeerders Virtual Product Development: ontwerpteams ontwikkelen eigen product zonder directe opdrachtgever

Tweedejaars UT-studenten Industrieel Ontwerpen (IO) pitchen op 8 juli hun nieuwe producten voor een jury van potentiële investeerders. In het project Virtual Product Development ontwikkelen ontwerpteams een eigen product zonder directe opdrachtgever. De studenten sluiten het project af met een soort Kickstartercampagne waarbij investeerders overtuigd moeten worden.

“Je kan als ontwerper een erg mooi product ontwikkelen, maar als dit te duur is en niemand koopt het, schiet je niks op”, zegt IO-docent Roy Damgrave. De studenten kregen de opdracht een product-service combinatie te ontwikkelen. Daarbij moet een fysiek product voor in de openbare ruimte gecombineerd worden met een digitale service. “We zien erg uiteenlopende producten en diensten”, vertelt Damgrave. “Denk aan producten voor gespreid betalen in restaurants tot aan collectief onderhoud van openbaar groen of een systeem voor autoverhuur. De studenten zijn erg creatief en realistisch, maar daarmee zijn ze er nog niet.”

T-shaped professionals

De tweedejaars studenten krijgen in deze module veel vrijheid en kunnen binnen de ontwerpteams (zes studenten) kiezen uit bepaalde ‘tools’. Zo werken ze aan websiteontwikkeling, 3D visualisatie, virtual reality, service management en journalistiek. Damgrave: “T-shaped professionals hebben de toekomst en zo willen we de studenten ook opleiden. Een brede set aan vaardigheden, strategische samenwerking en ondernemerschap zijn cruciaal. Die dynamiek komt allemaal terug in deze onderwijsmodule.”

De studenten worden in de beoordeling van hun project mede afgerekend op hun pitch voor de investeerders. “Ze zijn in feite een ontwerpbureau zonder opdrachtgever en moeten hun product aan de man zien te brengen bij durfkapitalisten, investeerders en ondernemers met een virtuele zak geld”, legt Damgrave uit. “De teams moeten precies weten hoeveel geld, tijd en (human) resources nodig zijn, wat de return on investment is en wat de risico’s zijn. De studenten moeten aangeven hoe de service achter hun producten draaiende gehouden moet worden en wat daarin verwacht wordt van de investeerder. De hele bedrijfsvisie en business model moeten in lijn zijn met het product.”

Jury van ‘investeerders’

De studenten pitchen hun producten op 8 juli (11.00 – 13.00 uur) in het Amphitheater van gebouw de Vrijhof op de UT campus aan de ‘investeerders’. De jury bestaat uit UT-collegevoorzitter Victor van der Chijs, CTW-decaan Geert Dewulf, Bas van den Berg (manager groot zakelijke relaties Rabobank Enschede-Haaksbergen en Henk Herkink (ondernemersadviseur KvK).

Er zijn in totaal 13 projectgroepen die eerst elkaar beoordelen. De top 4 mag pitchen voor de jury. Damgrave: “Verder willen we voor de uiteindelijke beoordeling geen lange verslagen, maar een digital explanation, zoals een kickstartercampagne of YouTube-kanaal.’