HomeNieuwsUT-studenten exposeren op GOGBOT

UT-studenten exposeren op GOGBOT 'Internet of Things' installaties getoond in DesignLab

Ook dit jaar presenteren studenten van de opleiding Creative Technology van de Universiteit Twente hun kunstinstallaties op GOGBOT (10 tot 13 september) in Enschede. Het multimediafestival combineert kunst met technologie en vormt een groot attractiepark in de open lucht. In het DesignLab van de UT was een voorproefje waarbij eerstejaars ‘CreaTer’s’ hun installaties voor het eerst lieten zien.

Studenten Creative Technology zijn door de organisatie van GOGBOT opnieuw uitgenodigd om hun unieke installaties te presenteren. Het GOGBOT-thema ‘Internet of Things’ stond centraal in de onderwijsmodule ‘Have Fun & Play’ van Creative Technology. Dit jaar is het thema van het vak ‘the Internet of Things’. Hierbij krijgen alle objecten om ons heen een internetaansluiting, zodat de koelkast bijvoorbeeld automatisch melk kan bestellen als die op is. GOGBOT en Creative Technology hebben al een langere geschiedenis. UT-docente Mariëlle Stoelinga is een drijvende kracht in de samenwerking, die steeds verder geïntensiveerd wordt.

Er waren 13 CreaTe-installaties te zien in het DesignLab, zoals een ‘internethart’, dat harder of zachter klopt aan de hand van het aantal verstuurde Tweets. Die Tweets worden ook uitgeprint door het hart.

Internet of Things  vintage woonkamer

In een speciale Internet of Things woonkamer in vintage stijl is alles wat je aanraakt verbonden met internet. Van de ouderwetse telefoon met draaischijf tot de sloffen, typemachines en sigarettenpakjes.

Virtual Reality rit door Enschede

Ook de VR rit door Enschede is een unieke installatie. De gebruiker stapt in een vintage auto, zet een Oculus Rift bril op en kan, door de auto te besturen, virtueel een ritje maken op de Oude Markt in Enschede.

Over Creative Technology

Hoe kun jij de modernste technologie of nieuwe media inzetten voor interactie met gebruikers? De opleiding Creative Technolgoy daagt je uit met nieuwe technologie innovatieve toepassingen te ontwikkelen die het leven van de gebruiker gezonder, gemakkelijker en leuker maken. Met slimme technologie, nieuwe media en creatief denken beïnvloeden en verbeteren deze studenten het dagelijkse leven.

Op de opleidingswebsite lees je waarom je Creative Technology aan de Universiteit Twente zou moeten studeren.