HomeNieuwsWetenschappelijke methode vindt geschikte natuur voor toerisme met Flickr
Leeuw

Wetenschappelijke methode vindt geschikte natuur voor toerisme met Flickr UT-wetenschappers bepalen met photosharingplatform Flickr welke Afrikaanse natuurgebieden geschikt zijn

Er is nu een wetenschappelijke methode om te bepalen welke natuur in Afrika zich het beste leent voor toerisme. Een wetenschapper van de faculteit ITC van de Universiteit Twente onderzocht samen met internationale collega’s hoe vaak Afrikaanse dieren voorkomen op het photosharingplatform Flickr. Hiermee bepaalden ze de populariteit van deze dieren en bekeken ze vervolgens  in welke natuurgebieden deze voorkomen. Zo brachten ze in kaart welke beschermde natuurgebieden het grootste potentieel hebben voor natuurtoerisme. Ook keken ze naar de (beschermde) status van deze gebieden en de managementplannen voor natuurbehoud. Uit het onderzoek blijkt dat veel beschermde gebieden prima ingezet kunnen worden voor natuurtoerisme, zonder dat dit botst met de bestaande plannen voor natuurbescherming. De resultaten van het onderzoek zijn onlangs gepubliceerd in PLOS ONE.

Populaire dieren

Het onderzoek is onder andere uitgevoerd door UT-wetenschapper dr. Louise Willemen: “We nemen aan dat de populariteit van dieren een goede maatstaaf is voor de aantrekkingskracht van een gebied op toeristen. Online geplaatste foto’s van dieren zijn een goede maat om natuurtoerisme te meten, omdat ze laten zien welke dieren men graag fotografeert, welke dieren goed zichtbaar zijn op de juiste momenten, en welke dieren herkenbaar zijn. We weten dat deze drie factoren een grote rol spelen in natuurtoerisme.” Leeuwen, olifanten en luipaarden blijken de drie meest populaire dieren te zijn voor toeristen.

Vakantie in Afrika

De lijst die de onderzoekers hebben samengesteld is voor iedereen toegankelijk. Hier vind je een kaart en selecteer je bijvoorbeeld de top 10 of top 20 natuurgebieden in Afrika en zie je welke dieren er voorkomen. Handig ter voorbereiding op je vakantie naar Afrika. Ook zie je in de tabel hoeveel foto’s uit dat gebied gepubliceerd zijn op Flickr. Samburu National Reserve in het midden van Kenia heeft de meeste populaire dieren . Willemen: “De lijst is een mooie indicatie, maar factoren als bereikbaarheid, faciliteiten en veiligheid bepalen of een gebied écht geschikt is.”

Safari voor beschermde diersoorten

In Afrika is het bekijken van wilde dieren dé activiteit voor natuurtoeristen. Natuurtoerisme is een belangrijke bron van inkomsten om natuurbehoud te financieren. Willemen: “Probleem hierin is dat de dieren die het meest populair onder toeristen zijn, over het algemeen niet de meest urgente bescherming nodig hebben. Terwijl juist voor bedreigde diersoorten het meeste geld nodig is om ze te behouden. Daarvoor is een systeem nodig dat het geld dat de parken met veel voorkomende populaire dieren verdienen, deelt met de parken met onbekendere bedreigde diersoorten.“

Over het ITC

Louise Willemen is werkzaam bij de vakgroep Natural Resources. Ze doet onderzoek naar de meerwaarde van natuur voor de mens: hoe draagt natuur bij aan ons welzijn? De Faculty of Geo-Information Science and Earth Observation (ITC) is een faculteit van de Universiteit Twente. Hier vindt onderzoek en onderwijs plaats op het gebied van geo-informatie wetenschappen en aardobservatie, met de nadruk op toepassingen in ontwikkelingslanden. Studenten vanuit de hele wereld komen naar het ITC om daar opleidingen te volgen. Het doel van de activiteiten van ITC is de internationale uitwisseling van kennis, gericht op capaciteitsopbouw en institutionele ontwikkeling in ontwikkelingslanden en opkomende economieën.

Noot voor de pers

Voor meer informatie over het project kunt u contact opnemen met Louise Willemen, 053 487 4231 of persvoorlichter Kim Hovestad, 053 489 6979