HomeNieuws10 UT’ers op lijst ‘Nerd 101’

10 UT’ers op lijst ‘Nerd 101’ Opinieblad kiest belangrijkste technologen van Nederland

Tien technologen van de Universiteit Twente zijn door opinieweekblad Vrij Nederland op technologieranglijst ‘Nerd 101’ geplaatst. Hadden techneuten ooit een stoffig imago en werden ze neerbuigend als nerds weggezet, nu is volgens Vrij Nederland de tijd aangebroken om die groep juist op het schild hijsen, en ‘nerd’ zelfs als eretitel te bestempelen. De titel van het project luidt daarom: De Nerd 101.

Het idee achter het project is om de belangrijkste technologen van Nederland bij het grote publiek onder de aandacht te brengen. De UT is goed vertegenwoordigd op de ranglijst, die is samengesteld in samenwerking met universiteiten, onderzoeksinstituten en wetenschappelijke tijdschriften. De genomineerde onderzoekers uit Twente bestrijken een breed terrein, van robotica tot big data en van nanotechnologie tot hacking & security.

Tien UT-nerds

Dit zijn de ‘UT-nerds’ die volgens Vrij Nederland in de eenentwintigste eeuw het verschil gaan maken:

• Michiel Joosse. Categorie: The Robots Are Coming!. Project: SPENCER robot.
  • Edwin Dertien: Categorie: The Robots Are Coming!.
  • Nico Nijenhuis. Categorie: The Robots Are Coming!. Project: Robird.
  • Nanda van der Stap en Esther Rozeboom. Categorie: The Robots Are Coming!. Project: Teleflex.
  • Ties de Kock. Categorie: Big Data. Project: app voor bestrijding jeugdwerkloosheid.
  • Albert van den Berg. Categorie: Technodokters. Project: algeheel oeuvre, lab-on-a-chip, organ-on-a-chip.
  • Kitty Nijmeijer: Categorie: groene tech. Project: blue energy. Kitty Nijmeijer werd winnaar in deze categorie.
  • Erik Staijen (alumnus). Categorie: smart food. Project: nano, monitoren melkveeziektes, UT spin-off Blue4Green.
  • Gijs Huisman. Categorie: wearables. Project: Tactile sleeve for social touch (TaSST).
  • Yori Kamphuis (alumnus). Categorie: hacking & security. Project: UT spin-off Coblue Cybersecurity.

Tien winnaars

Op dinsdag 9 juni (Ton Ton Club, Sint Annendwarsstraat 6 in Amsterdam) koos een deskundige jury uit alle categorie-aanvoerders één winnaar. Er zijn in totaal tien categorieën. De jury bestond uit Melanie Peters (directeur Rathenau Instituut), Jaap Haartsen (uitvinder Bluetooth), JP van Seventer (directeur Dutch Game Garden) en Oscar Kneppers (directeur Rockstart,  investeerder).

Update 10-06
De jury koos uiteindelijk Wouter Bruins (geen UT'er) tot algehele winnaar.
Kitty Nijmeijer werd eerste in de categorie Groene Tech, Ties de Kock derde in Big Data, Edwin Dertien derde in Robotica en Gijs Huisman derde in Wearables.
Lees meer op de website van Vrij Nederland.