HomeNieuwsFranciska de Jong nieuwe directeur CLARIN ERIC
Franciska de Jong

Franciska de Jong nieuwe directeur CLARIN ERIC

Prof. dr. Franciska de Jong wordt per september directeur van CLARIN ERIC, het bestuursorgaan van CLARIN dat gehuisvest is bij de Universiteit Utrecht. CLARIN (Common Language Resources and Technology Infrastructure) is een grootschalige Europese onderzoeksinfrastructuur voor de geesteswetenschappen en sociale wetenschappen. CLARIN zet zich in om onderzoekers in deze vakgebieden laagdrempelige toegang te verschaffen tot digitale taalgegevens uit heel Europa, en tot tools om deze data te bewerken.

Franciska de Jong (1955) is verbonden aan de vakgroep Human Media Interaction (HMI) van de Universiteit Twente als hoogleraar taaltechnologie. Tevens is ze directeur van de Erasmus Studio for e-research aan de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR), waar ze de leerstoel E-research voor de sociale wetenschappen en de geesteswetenschappen bekleedt. Ze studeerde Nederlandse taal- en letterkunde aan de Universiteit Utrecht en promoveerde in de theoretische taalkunde. In 1985 maakte ze de overstap naar taaltechnologie, toen ze bij Philips Natuurkundig Laboratorium in Eindhoven onderzoek ging doen naar machinaal vertalen.

Foto: NWO/Monique van Zeijl

L.P.W. van der Velde MSc (Laurens)
Woordvoerder College van Bestuur (CvB)