HomeNieuwsUniversiteit Twente ontwikkelt antenne die storing uitdooft

Universiteit Twente ontwikkelt antenne die storing uitdooft

Onderzoekers van de Universiteit Twente hebben een antenne ontwikkelt die storing uitdooft. De mogelijkheid om een dergelijke antenne te ontwikkelen bestond al eerder, alleen de uitvoering was erg duur. Postdoc Michiel Soer ontwierp slimme schakelingen waardoor deze antenne nu zeer zuinig en goedkoop geproduceerd kan worden.

Er is nu al een tekort aan zendfrequenties en dit tekort wordt steeds groter. Doordat het frequentiespectrum vol raakt zitten er soms meerdere signalen op één frequentie. Zo ontstaat er storing; de verschillende apparaten zenden signalen uit op dezelfde plek op hetzelfde moment en op dezelfde frequentie. Zo ontstaan er als het ware botsingen in informatie en wordt draadloos internet trager.  Bram Nauta is professor Integrated Circuit Design aan de Universiteit Twente: “Op dit moment gebruiken we thuis een frequentie voor bijvoorbeeld onze laptop, router en telefoon. Maar over een aantal jaar hebben we thuis tig apparaten die frequenties gebruiken. Dan weet bijvoorbeeld je koffiezetapparaat dat je zo thuis komt en zet deze alvast koffie. Daarvoor heeft het apparaat weer een frequentie nodig. Dit geldt voor heel veel apparaten. Onze antenne biedt de oplossing voor het toenemende tekort aan frequenties.”

Technisch was het al eerder mogelijk om een antenne te ontwikkelen die storing uitdooft, alleen de uitvoering was erg duur. Michiel Soer ontwierp slimme schakelingen op een chip waardoor deze antenne nu zeer zuinig en goedkoop geproduceerd kan worden. Zijn antenne werkt met vier verschillende ontvangers in plaats van één. Nauta: “Doordat de schakelingen op onze chip de binnenkomende signalen wiskundig bewerken, wordt het verstorende signaal uitgedoofd. Je kunt het systeem vergelijken met het verkeer. De auto’s zijn dan pakketjes met informatie. Op dit moment heeft het verkeer te maken met stoplichten en de auto’s moeten op elkaar wachten. Met de antenne die Michiel heeft ontworpen zijn de stoplichten vervangen door viaducten. De auto’s kunnen altijd doorrijden zonder dat ze op elkaar botsen of hoeven te wachten. Daardoor krijg je sneller internet.”

Toepassing
De antenne kan in principe meteen in gebruik genomen worden. Bram Nauta: “Waarschijnlijk is het product binnen twee jaar op de markt verkrijgbaar.” De antenne kan worden toegepast in bijvoorbeeld laptops, tablets en routers. Op termijn wordt de antenne ook toepasbaar voor andere apparaten zoals mobiele telefoons. Het systeem van Michiel Soer is gepubliceerd in een paper tijdens een bekende internationale chipconferentie. Het onderzoek maakt deel uit van het STARS project  waar de Universiteit Twente deel van uitmaakt, samen met NXP, Thales en TNO. Michiel Soer doet onderzoek naar reconfigurable phased arrays  als postdoc in de vakgroep Integrated Circuit Design van de faculteit EWI. Het onderzoek valt binnen het instituut CTIT. Bekijk hier een video over het systeem.

K. Hovestad (Kim)
Persvoorlichter (aanwezig ma, di-ochtend, do)