HomeNieuwsWiskundestudent ontwikkelt model dat trends via Twitter kan voorspellen

Wiskundestudent ontwikkelt model dat trends via Twitter kan voorspellen

UT-student Marijn ten Thij ontwikkelde een wiskundig model dat het ontstaan van trends via Twitter kan simuleren. Met dit model is het eenvoudiger te begrijpen hoe trends op Twitter ontstaan en hoe ze zich verder ontwikkelen. Ten Thij: “Met dit model kunnen we voorspellen of een onderwerp op Twitter door een trend leidt tot een gebeurtenis in het echte leven.”

Om het wiskundig model te ontwikkelen maakte Ten Thij gebruik van drie datasets met tweets, één hiervan bevatte de tweets over Project X in Haren. Ten Thij analyseerde alle retweets over het evenement in de periode voor de rellen en vlak erna. Hierbij liet de wiskundestudent bewust gegevens over de twitteraars zelf buiten beschouwing, hij nam bijvoorbeeld niet mee in zijn onderzoek of een twitteraar invloedrijk is, zoals bekende Nederlanders. Hij wilde onafhankelijk daarvan bekijken of hij een trend kon voorspellen. Ten Thij: “Je ziet vaak dat verschillende groepen mensen via Twitter met elkaar over één onderwerp gaan praten, bijvoorbeeld in Twente, in Amsterdam en een groep in Eindhoven. Het punt waarop een trend op Twitter kan ontstaan is op het moment dat deze groepen ook verbinding met elkaar gaan maken.”

Trenddetectie

Ten Thij plaatste de retweets over Project X in een slim wiskundig model. Dit model kan simuleren hoe twitteraars met elkaar door retweets verbonden zijn. “Als een trend te maken heeft met een gebeurtenis in echte leven, zien we dat verschillende groepen gebruikers elkaars berichten gaan retweeten en dat gebruikers vaker twitteren over hetzelfde onderwerp. In Project X data zien we dit een dag voor de gebeurtenis zelf gebeuren.”

Nelly Litvak, universitair hoofddocent bij de vakgroep Stochastic Operational Research en afstudeerbegeleider van Ten Thij: “Ik heb een beurs van Google gekregen voor ons onderzoek naar trenddetectie en we gaan zeker verder. Het voorspellen van toekomst kan nooit met 100% zekerheid, maar we streven ernaar om antwoorden te kunnen geven met een grote zekerheid.”

Marijn ten Thij studeerde Applied Mathematics aan de Universiteit Twente. Hij studeerde onlangs af bij de vakgroep Stochastic Operations Research van prof. dr. Richard J. Boucherie. Dit onderzoek valt onder het instituut CTIT. Ten Thij werd begeleid door dr. Nelly Litvak. Zijn afstudeeropdracht is getiteld: “Modelling trends in social media”. Deze opdracht voerde hij uit bij TNO binnen de expertisegroep PONS (Performance of Networks & Systems). Bij TNO wordt onderzoek gedaan naar sociale beinvloeding via sociale media, en trenddetectie is hier een onderdeel van. Ook op de UT wordt verder onderzoek gedaan naar trenddetectie.