HomeNieuwsScience Created by You daagt scholieren uit

Science Created by You daagt scholieren uit Scholieren leren door zelf te onderzoeken, samen te werken en te ontwerpen

Het project Science Created by You (SCY) daagt scholieren uit om in een online leeromgeving wetenschappelijke vraagstukken op te lossen. De scholieren voeren experimenten uit en ontwerpen producten. Vervolgens delen en bespreken ze hun bevindingen met elkaar. Het project won één van de IBI-prijzen van het wetenschappelijke vakblad Science. Op 28 juni publiceerde Science een beschrijving van het project. Prof. dr. Ton de Jong en prof. dr. Wouter van Joolingen, beiden verbonden aan onderzoeksinstituut CTIT van de Universiteit Twente, ontwikkelden samen met internationale collega's de SCY-software.

Binnen het SCY-project zijn online leeromgevingen, oftewel SCY-missies, ontwikkeld. Elke missie omvat een vraagstuk waarmee de scholieren aan de slag gaan. Denk bijvoorbeeld aan: ontwerp een CO₂-neutraal huis of maak een gezonde pizza. In Science bespreken de wetenschappers de ECO-missie. Scholieren uit Estland, Nederland en Cyprus gingen met deze missie aan de slag.

ECO-missie

Voor de ECO- missie brengen scholieren van 15 tot 19 jaar alle omstandigheden in kaart die de kwaliteit van en het leven in zoetwater beïnvloeden. Voor het project zijn vier verschillende onderzoeksvragen geformuleerd. Deze zijn: onderzoek de invloed van licht op fotosynthese; wat is pH en wat gebeurt er bij veranderingen in de pH; hoe beïnvloedt de concentratie van voedingsstoffen de primaire productie en onderzoek de relatie tussen prooien en roofdieren in een voedselpiramide.

Computersimulaties

Scholieren gaan met één van de onderzoeksvragen aan de slag. Ze zoeken in wetenschappelijke literatuur naar antwoorden en voeren experimenten uit. Een experiment kan bijvoorbeeld zijn dat de scholieren het water uit de omgeving testen. De resultaten van de metingen worden vervolgens in de SCY-software ingelezen. Ook kunnen de leerlingen experimenteren met computersimulaties. Na afronding van hun onderzoek, laten de scholieren via een korte film zien hoe ze hun project hebben aangepakt.

Resultaten

De resultaten van het SCY-project zijn veelbelovend. De Jong: "Uit het onderzoek komt naar voren dat de kennis van de scholieren over het onderwerp sterk verbeterde. Ook boekten ze grote vooruitgang met hun onderzoeksvaardigheden."

IBI-prijs voor innovatie en excellentie
Het SCY-project won met de ECO-missie één van de IBI-prijzen van Science. Met deze prijs voor Inquiry-Based Instruction (IBI) wil Science innovatie en excellentie in het onderwijs stimuleren. Ga voor meer informatie naar de website van Science.

Meer informatie
Het artikel Investigating Ecosystems as a Blended Learning Experience verscheen op 28 juni in het wetenschappelijk vakblad Science. De auteurs zijn: Margus Pedaste (University of Tartu, Estland), Ton de Jong (Universiteit Twente), Tago Sarapuu (University of Tartu, Estland), Jaanika Piksööt (University of Tartu, Estland), Wouter R. van Joolingen (Universiteit Twente) en Adam Giemza (University of Duisburg - Essen, Duitsland). Het SCY-project is gefinancierd door het Seventh Framework Programme for R&D van de Europese Unie.