HomeNieuwsVia social media risico op fraude inschatten

Via social media risico op fraude inschatten Is Snoopy24 het twitteraccount van de heer Jansen uit Utrecht?

Zijn er kenmerken die aangeven of personen een verhoogd risico hebben op frauduleus gedrag? Deze vraag fascineert dr. Maurice van Keulen, wetenschapper van onderzoeksinstituut CTIT van de Universiteit Twente. Hij focust zich hierbij niet op formele data die bekend zijn bij bijvoorbeeld de Belastingdienst, gemeente en RDW, maar op persoonlijke informatie, verkregen uit de online activiteiten van personen. Zijn afstudeerder Henry Been deed hiervoor een veelbelovend onderzoek naar het koppelen van Twitter accounts aan personen. Op 18 juni studeert Been op dit onderzoek af.

Om frauduleus gedrag, zoals het onterecht ontvangen van een huurtoeslag of uitkering, op te sporen, koppelt het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid data van diverse instanties aan elkaar. Denk hierbij aan: het aantal kinderen dat iemand heeft, of iemand getrouwd is of in welke auto er gereden wordt.

Risico op frauduleus gedrag
Door alle gegevens met elkaar te verbinden komt het ministerie tot een profiel van een persoon. Op dit moment voorspelt dit profiel nog niet voldoende of iemand daadwerkelijk een verhoogd risico heeft op het plegen van fraude. Hier wil dr. Maurice van Keulen verandering in brengen. Van Keulen: "Ik ben van mening dat wanneer we persoonlijke informatie van mensen, verkregen uit social media, kunnen toevoegen aan de feitelijke gegevens van instanties, we in staat zijn om het risico op frauduleus gedrag, beter in te schatten."

Snoopy24
Om gebruik te kunnen maken van informatie uit social media, zijn nog veel hobbels te nemen. Van Keulen: "Een eerste vraagstuk dat opgelost moet worden is: kun je de social media accounts koppelen aan de juiste personen? Met andere woorden: is Snoopy24 daadwerkelijk het Twitter account van de heer Jansen uit Utrecht?" Henry Been, student Technische Informatica van de Universiteit Twente, deed hiernaar een eerste onderzoek.

Been: "Uit mijn onderzoek blijkt dat het mogelijk is om personen te koppelen aan hun Twitter account. Ik heb hiervoor een IT-systeem ontwikkeld dat uitgaat van een aantal persoonsgegevens zoals: naam, spreektaal en adres. Het is gelukt om daarmee uit de honderden miljoenen Twitter accounts een beperkte hoeveelheid kandidaten te vinden, meestal een stuk of twintig, waar de juiste persoon tussen zit. Het daadwerkelijk koppelen van één persoon aan één Twitter account is nog niet gelukt, maar dat is vooral een kwestie van tijd en meer onderzoek."

Ethische aspecten
Henry Been onderzocht ook de ethische aspecten van zijn onderzoek. Hij schreef hierover een paper met dr. Aimee van Wijnsberghe, adviseur ethiek bij onderzoeksinstituut CTIT van de Universiteit Twente. Samen kwamen ze tot de conclusie dat zowel de werkwijze van Been als ook de toepassing van zijn systeem om fraude te bestrijden, ethisch te verantwoorden zijn. Been: "Van Wijnsberghe en ik hebben onder meer gekeken naar de context van de dataverzameling, de redelijke verwachting van privacy en het beoogde doel. Onze conclusie is dat de privacy van mensen vermindert, maar het doel waarvoor dat gebeurt, maakt het ethisch te verantwoorden. Fraudebestrijding is immers in het belang van iedereen."

Vervolg
De resultaten van Beens onderzoek zijn voor Van Keulen aanleiding om het onderzoek, dat nu in het kader van het onderzoeksprogramma COMMIT plaatsvindt, te willen uitbreiden. Van Keulen: "De volgende stap is het verkrijgen van extra onderzoeksgeld. Hiermee wil ik een promovendus aanstellen om de samenwerking met de Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid voort te zetten.

Noot voor de pers
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Juliette Fhij, persrelaties van de Universiteit Twente. Telefoon: 06 57939296, e-mail: j.fhij@utwente.nl