HomeNieuwsUT-hoogleraar ten Kate ontvangt IEEE award
Construction of the ATLAS magnet system at CERN

UT-hoogleraar ten Kate ontvangt IEEE award

Prof. Herman ten Kate, bijzonder hoogleraar Industriële Toepassing van Supergeleiding aan de UT (vakgroep ‘Energy, Materials and Systems’) en projectleider van het ATLAS Magneet Systeem bij het CERN (European Organization for Nuclear Research) in Genève ontvangt voor zijn talloze bijdragen aan de research en ontwikkeling van supergeleidende magneten met een sterk magnetisch veld in de experimentele hoge-energiefysica de IEEE Award.

De IEEE Award voor langdurige en aanzienlijke bijdragen op het gebied van toegepaste supergeleiding voor grootschalige toepassingen is de afgelopen 14 jaar, sinds de prijs werd ingesteld, uitgereikt aan 17 personen. Binnen de internationale wereld van de supergeleiding wordt deze onderscheiding gezien als de belangrijkste erkenning voor belangrijke bijdragen aan dit vakgebied. Ten Kate: “Ik ben zeer vereerd met deze prijs, aangedragen door mijn collega’s in binnen- en buitenland. Op deze manier krijgt mijn werk erkenning. Dit geldt voor het hele team in Twente want zonder hen lukt het niet om een zodanige internationale positie op te bouwen en te behouden. Ik ben vooral ook erg tevreden dat men de bijdrage aan het onderwijs heeft genoemd, want het opleiden van jonge mensen, hun ontwikkeling en carrières te zien ontplooien dat vind ik toch bijzonder, vooral ook omdat velen prima een baan hebben gevonden binnen ons vakgebied supergeleiding.”

Ten Kate wordt met name geroemd om zijn technisch leiderschap en managementkwaliteiten bij de bouw en ingebruikname van de ATLAS detectormagneet voor de Large Hadron Collider bij het CERN. De onderscheiding wordt op 15 juli 2013 aan Ten Kate uitgereikt, tijdens de opening van de 23ste International Conference on Magnet Technology die wordt gehouden in Boston MA. De onderscheiding bestaat uit een gegraveerde plaquette, een honorarium van 5.000 dollar en een medaillon met inscriptie van niobium, het metaal dat het meest wordt gebruikt in toepassingen van supergeleiders.

In de tekst bij de onderscheiding wordt Ten Kate verder geroemd om zijn bijdragen aan de toegepaste supergeleiding. Vooral zijn pionierswerk voor de ontwikkeling en bouw van de eerste versnellerdipoolmagneet - waarbij Nb3Sn supergeleider is gebruikt en een record magneetveld van 11 tesla is gehaald - betekent een belangrijke stap voorwaarts in de technologie. Daarnaast worden zijn technisch leiderschap en managementkwaliteiten genoemd bij het ontwerp, de bouw en ingebruikname van het ATLAS Supergeleidende Magneet System van de LHC bij CERN. Hij krijgt tevens complimenten voor de manier waarop hij vele studenten, jonge ingenieurs en wetenschappers heeft opgeleid in het vakgebied van technische supergeleiders en de toepassing ervan in magneetsystemen.

Over Ten Kate

Ten Kate behaalde in 1976 zijn bachelordiploma aan de UT, in 1980 gevolgd door zijn masterdiploma Technische Natuurkunde. In 1985 promoveerde hij met zijn proefschrift over ‘Supergeleidende gelijkrichters’. In 1985 werd hij universitair docent aan de UT bij de faculteit Technische Natuurkunde en hij had van 1991 tot 1996 de leiding over de High Current Superconductivity Group binnen de toenmalige leerstoel Lage Temperaturen (nu leerstoel EMS, Energy, Materials and Systems). In 1997 werd Ten Kate aangesteld als bijzonder hoogleraar Industriële Toepassing van Supergeleiding. In 1996 werd hij uitgenodigd om naar CERN te komen om leiding te geven de realisatie van het ATLAS Magneet Systeem, de grootste supergeleidende magneet die ooit voor een deeltjesdetector is gebouwd en een cruciale rol heeft gespeeld in de recente ontdekking van het Higgs-deeltje. Ten Kate verwacht zelf nog vele jaren door te gaan met het opleiden en begeleiden van studenten en promovendi en verder inhoud te geven aan de volgens hem prachtige samenwerking tussen de UT en instituten voor technisch fysisch onderzoek zoals CERN.

Dr. Martin Nisenoff

Vice President, Awards and Recognition