HomeNieuwsInnovatief plansysteem voor Rotterdamse haven

Innovatief plansysteem voor Rotterdamse haven BATMAN vangt verlies in efficiëntie op

Onderzoekers van onderzoeksinstituut CTIT van de Universiteit Twente hebben een innovatief plansysteem ontwikkeld voor de haven van Rotterdam. Het systeem maakt extra havenuitbreiding overbodig en rekent af met het belangrijkste probleem in de binnenvaart: de te lange verblijftijd van schepen in de haven. Efficiëntieverlies wordt hiermee deels opgevangen.

“De huidige afstemming tussen binnenvaartschepen en terminals in de haven van Rotterdam is verre van optimaal”, zegt dr. ir. Martijn Mes. “Een schip bezoekt gemiddeld acht terminals om de lading te lossen. Van de gemiddeld anderhalve dag dat een schip in de haven ligt, wordt er maximaal acht uur gewerkt.”
Om de efficiëntie te verhogen ontwikkelde Mes, samen met collega’s, het Barge Terminal Multi-Agent Network (
BATMAN). Hiermee wordt de verblijftijd in de haven met veertig procent gereduceerd. Het systeem voorziet in afstemming tussen terminals en binnenvaart en tussen de terminals onderling. BATMAN kan aangesloten worden op het bestaande informatiesysteem, dat informatie over lading en locaties bevat.

De terminal operators voorzien het systeem van informatie over de voorkeurstijden voor de afhandeling van binnenvaartschepen. De operator van een binnenvaartschip voert zijn wensen over de te bezoeken terminals in en krijgt dan advies in de vorm van verschillende rotaties in de haven. Die rotaties kunnen verschillen in duur, kosten of emissie. De operator kan dan vervolgens zelf zijn keuze maken. BATMAN biedt veel praktische en economische voordelen.

Game
De toepasbaarheid van de technologie is getest met behulp van een management game. Deze is met het management van betrokken partijen en binnenvaartplanners gespeeld. De game maakt gebruik van realistische data op het gebied van ladingen, afhandelingstijden en verplaatsingen. Ook de simulatiestudie van oud-promovendus Albert Douma is gebruikt. In zowel de simulatiestudie als de game komt een reductie van minstens veertig procent in verblijftijd naar boven.
De spelers kunnen verschillende rondes spelen, waarbij in elke ronde een andere planningsmethodiek wordt gebruikt. Het verschil zit met name in de mate van inzicht in de capaciteit van de terminals en de mate van beslisondersteuning. Resultaat is de optimale route voor het bezoeken van de terminals.
Voor de ontwikkeling van BATMAN ontvingen de onderzoekers een subsidie uit het programma Impuls Dynamisch Verkeersmanagement Vaarwegen (IDVV) van Rijkswaterstaat.

Conclusie
De mogelijke rondes in de game:
1. Bezoeken van de terminals zonder daarbij afspraken te maken
2. Afspraken met terminals maken, maar zonder inzicht in hun capaciteit en zonder support van het systeem.
3. Afspraken met terminals maken, nu met inzicht en capaciteit.
4. BATMAN laten plannen. In alle sessies die zijn gespeeld, werden er hogere scores behaald in de rondes met meer informatie.
Uit de verschillende rondes kan geconcludeerd worden dat meer informatie over beschikbare terminalcapaciteit leidt tot betere routes. Het gebruik van BATMAN resulteert in de meest efficiënte rotaties. De verhoogde efficiëntie wordt bereikt zonder centrale coördinatie.