HomeNieuwsStart bouw the Gallery en Opening 'Laan van innovatie'

Start bouw the Gallery en Opening 'Laan van innovatie'

Een straat vol bomen, een woud van innovatie. Onder dit motto wordt de vernieuwde Hengelosestraat in Enschede (ter hoogte van de Universiteit Twente) op vrijdagmiddag 8 juni officieel omgedoopt tot een zogenoemde ‘Laan van Innovatie’. Met deze laan wil Kennispark Twente mensen bewust maken van innovatief Twente. Tegelijkertijd start deze middag officieel de bouw van ‘The Gallery’; het nieuwe centrum voor innovatieve bedrijven. Het gebouw biedt huisvesting voor innovatieve ondernemers, diverse ondersteunings-loketten en een tentoonstelling van regionale innovaties. Bovendien zullen er trainingen, congressen en evenementen plaatsvinden.

Om concreet de zichtbaarheid van innovatie te vergoten, krijgen innovatieve Twentse bedrijven, indien ze aan de voorwaarden voldoen, van Kennispark Twente een boom aan de Hengelosestraat toegewezen dat symbool staat voor innovatie en groei. In totaal staan er 800 nieuwe eiken aan de vernieuwde straat. De Universiteit Twente kent al zo’n 700 innovatieve spin-off’s die in aanmerking komen. Ook wordt de Laan van Innovatie gemarkeerd met een aantal borden. De Laan van Innovatie is - naast de zogenoemde Cultuurmijl (binnenstad/Roombeek) - de tweede ‘route’ in Enschede die de weg wijst langs unieke kenmerken van de stad.

Op 8 juni worden de eerste 75 bomen aan een innovatief bedrijf gekoppeld. Tientallen hardlopers rennen tegelijkertijd vanuit Enschede en Hengelo, via de Hengelosestraat, naar de openingsplek om de opening mogelijk te maken. “Met deze ‘Laan van Innovatie’ maken we voor het grote publiek zichtbaar dat er veel innovatieve bedrijven in Twente werken aan baanbrekende innovatie en zorgen voor groei in Twente”, aldus directeur Kees Eijkel van Kennispark Twente.

Hengelosestraat

De vernieuwde Hengelosestraat heeft een complete metamorfose ondergaan. De belangrijke verbindingsweg tussen Enschede en Hengelo is een echte laan geworden met daarbij behorende bomen en brede rijbanen. De reconstructie zorgt voor een aanzienlijke verbetering van de infrastructuur en de bereikbaarheid van Enschede West. Bovendien is er voor Kennispark Twente meer ruimte gecreëerd voor nieuwe kavels, waar al serieuze interesse voor is. Daarnaast is het viaduct weggehaald. Hierdoor zijn de drie deelgebieden (Twente Village, Business & Sciencepark, Campussterrein UT) binnen Kennispark Twente meer één geheel geworden.

“Door al deze maatregelen worden Kennispark Twente en de Universiteit Twente versmolten tot één gebied van innovatieve bedrijvigheid”, zegt wethouder Marijke van Hees. “De vernieuwing draagt bij aan de bereikbaarheid van het terrein. Zeer belangrijk voor de bedrijvigheid in de regio. Bijzonder is bijvoorbeeld al de samenwerking tussen universiteit en bedrijfsleven.”

The Gallery

Tevens wordt het startschot gegeven voor de realisatie van The Gallery. In het oude gebouw van Chemische Technologie ontstaat straks een modern centrum voor innovatieve bedrijven. The Gallery ligt op de scheiding tussen het terrein van de Universiteit Twente en het Business & Sciencepark en zal een landmark functie vervullen aan de Laan van Innovatie. Met de realisatie van dit gebouw krijgt Twente een 300 meter lange etalage voor kennisintensieve bedrijvigheid. Fase I bestaat uit ruim 10.000 m2 voor innovatieve bedrijvigheid, in totaal zal the Gallery 40.000 m2 worden. Initiatiefnemers van de herontwikkeling zijn de Universiteit Twente en KondorWessels Projecten, met belangrijke partners als de oudste incubator van Nederland BTC Twente en Kennispark Twente.

Opening

De officiële opening van de Laan van Innovatie en de start van de bouw van fase I van The Gallery is op vrijdagmiddag 8 juni om 16.00 uur. Er zullen meerdere officiële handelingen plaatsvinden.