HomeNieuwsTechniekstudies UT scoren erg goed in Keuzegids Universiteiten

Techniekstudies UT scoren erg goed in Keuzegids Universiteiten Grote uitblinker is Technische Natuurkunde

Twentse opleidingen scoren bijzonder goed in de Keuzegids Universiteiten 2013. Vier opleidingen kregen zelfs het zegel "topopleiding". Dit predicaat wordt toegekend aan opleidingen die zeer goed of excellent worden beoordeeld. Het gaat om Scheikundige Technologie, Technische Geneeskunde, Technische Natuurkunde en Onderwijskunde.

De ranking wordt opgesteld aan de hand van het studentenoordelen uit de Nationale Studentenenquete en oordelen van experts. Daarbij wordt onder andere gekeken naar de inhoud, studeerbaarheid en wetenschappelijke vorming.

In de Keuzegids scoren acht Twentse opleidingen een eerste plaats binnen hun categorie. Business & IT, Civiele Techniek, Creative technologie, Electrical Engineering, Scheikundige Technologie, Technische Geneeskunde, Technische Natuurkunde en Technische Wiskunde de eerste plaats in de ranking van alle universiteiten in Nederland. De studie Werktuigbouwkunde deelt een gezamenlijke eerste plaats met de TU Eindhoven.

De opleidingen Advanced Technology, Biomedische Technologie, Communicatiewetenschap, Industrieel Ontwerpen, Onderwijskunde en Technische Informatica behaalden nationaal allemaal een tweede plaats.

De vlag kan uit bij Technische Natuurkunde. Deze studie scoort met een 8,2 landelijk het hoogste cijfer. De maatschappelijke vorming en praktijkgerichtheid van de studie wordt hoog gewaardeerd, evenals de inhoud en informatie –en contactmomenten. Verder is de podiumplaats voor Technische Geneeskunde opvallend. Deze opleiding is de enige in zijn soort, maar wordt vergeleken met de "gewone" geneeskundeopleidingen. Technische Geneeskunde studie scoort in deze vergelijking beter dan alle anderen.